Kom och följ mig
4–10 mars. Matteus 8–9; Markus 2–5: ’Din tro har frälst dig’


”4–10 mars. Matteus 8–9; Markus 2–5: ’Din tro har frälst dig’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”4–10 mars. Matteus 8–9; Markus 2–5”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Jesus botar en lam man

Läkedom i sina vingar, av Jon McNaughton

4–10 mars

Matteus 8–9; Markus 2–5

”Din tro har frälst dig”

Börja med att läsa Matteus 8–9 och Markus 2–5. Kom och följ mig – för enskilda och familjer kan hjälpa dig förstå de här kapitlen, och det här lektionsförslaget kan ge dig inspiration för din undervisning.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta om när Jesus utförde ett underverk (se lista över underverk i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Du kan också visa lämpliga bilder (se Evangeliebilder, nr 4041 eller LDS.org).

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Matteus 8–9; Markus 25

Jesus har makt att utföra underverk.

Begrunda, när du läser om Frälsarens helande underverk, vilka underverk du ska berätta om. Hur kan du hjälpa barnen du undervisar att förstå trons roll i de underverk som Jesus utförde?

Möjliga aktiviteter

  • Berätta om den lame mannen i Markus 2:1–12. Som en hjälp, se ”Kapitel 23: Mannen som inte kunde gå”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 57–58 eller motsvarande video (LDS.org). Berätta för barnen att den lame mannen inte kunde gå. Hjälp dem förstå att den här mannen blev botad och förlåten av Frälsaren.

  • Låt barnen låtsas att de ”stiger upp”, som Jairus dotter som ni läser om i Markus 5:22–23, 35–43. Hjälp dem förstå att Jesus har gjort det möjligt för oss alla att få evigt liv.

  • Läs Markus 5:34. Hjälp barnen lära sig orden ”din tro har frälst dig”, utantill, kanske genom att ge varje barn ett ord och sedan låta barnen läsa upp sina ord i rätt ordning. Känner de någon som varit sjuk och blev botad?

  • Be barnen blunda och lyssna medan du läser Matteus 9:27–30. När du läser om hur Jesus botade de blinda männen säger du åt barnen att öppna ögonen. Hur skulle det kännas för barnen om Jesus hade botat dem?

  • Be barnen berätta om ett tillfälle när de var sjuka. Berätta om ett tillfälle när Jesus botade sjuka och vittna om att Jesu kraft kan bota och välsigna oss när vi ber och tar emot prästadömsvälsignelser. Förklara att även om Herren ibland inte ger oss de underverk vi vill ha, älskar han oss och vet vad vi behöver. Han ger oss den tröst vi behöver.

Markus 4:35–41

När jag är rädd eller befinner mig i fara, kan Jesus hjälpa mig känna frid.

Berättelsen om hur Jesus stillade stormen kan hjälpa barnen veta att han kan ge dem frid när de känner sig rädda.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp barnen föreställa sig att de är på skeppet medan du läser Markus 4:35–41. (Se även ”Kapitel 21: Jesus befaller vindarna och vågorna”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 53 eller motsvarande video på LDS.org). Be barnen beskriva hur det skulle ha känts för dem att vara där. När har barnen varit rädda? Hur fick de tröst?

  • Låt barnen låta som en storm, och sluta när någon säger: ”Tig! Var tyst!” Vittna om att Jesus kan ge oss frid när det stormar ute, han kan ge oss frid i hjärtat när vi känner oss dåliga inombords.

  • Tänk ut rörelser till den tredje versen i ”Låt mig få höra om Jesus”, Barnens sångbok, s. 36.

Bild
Kristus stillar stormen

Kristus stillar stormen, av Robert T. Barrett

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Markus 25

Jesus kan utföra underverk i mitt liv om jag har tro på honom.

Jesus utförde många underverk under sin jordiska verksamhet. Hur kan du hjälpa barnen vara medvetna om att under sker i dag?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen välja ett av följande underverk att läsa om och rita: Markus 2:1–12; Markus 5:22–23, 35–43 eller Markus 5:24–34. Låt barnen berätta om sina teckningar för klassen. Vad lär de sig om Jesus av de här berättelserna?

  • Be barnen visa hur de känner sig när de är sjuka, rädda eller oroliga. Hur kan Jesus hjälpa oss när det känns så? Vittna om att Jesus kan hjälpa barnen i alla de här situationerna.

  • Be ett barn berätta om en upplevelse då han eller hon eller någon de känner fick en prästadömsvälsignelse. Hur blev den personen botad eller välsignad?

Matteus 8–9; Markus 25

Jag kan visa kärlek till andra som Jesus gjorde.

Jesus visade stor kärlek genom att bota de sjuka och lidande. Fundera över hur du kan lära barnen att visa medkänsla för de behövande.

Möjliga aktiviteter

  • Välj ett eller fler av Jesu under att prata om med barnen, som till exempel dem i Markus 2:1–12; Markus 5:22–23, 35–43 eller Markus 5:24–34. (Se även videorna ”Jesus förlåter synder och botar en lam man”, ”Jesus uppväcker Jairus dotter” och ”Jesus botar en kvinna som har stor tro” på LDS.org). Låt barnen berätta om ett tillfälle när de hjälpte någon behövande och hur det kändes.

  • Visa videon ”Gordon Hinckley: Lessons I Learned as a Boy” eller ”The Coat” (LDS.org). Hur följde pojkarna i de här videorna Jesus exempel? Be barnen berätta om andra situationer där någon kanske behöver hjälp. Vad kan vi göra för att hjälpa dem?

  • Påminn barnen om att det här med att hjälpa andra är en del av deras dopförbund (se Mosiah 18:8–10; Alma 34:28).

Matteus 8:23–27; Markus 4:35–41

När jag är rädd eller befinner mig i fara, kan Jesus hjälpa mig känna frid.

Barn behöver veta att Frälsaren kan ge dem frid när de drabbas av livets stormar – nu och i framtiden.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen använda Markus 4:35–41 och bilden Jesus stillar stormen (Evangeliebilder, nr 40) till att berätta om hur Jesus stillade stormen. Be barnen beskriva hur det skulle ha känts för dem att vara där.

  • Be barnen berätta om upplevelser när de känt frid efter att ha bett en bön om hjälp. Påminn dem om att den friden kommer från Frälsaren.

  • Sjung ”Mästare, hör hur det stormar”, Psalmer, nr 66 med barnen och be dem viska när de sjunger ”frid, var lugn”.

  • Ge varje barn ett pappersregnmoln och be dem skriva på det om en prövning som någon kan ha. Sätt alla molnen på tavlan så att de täcker en bild av Frälsaren. Be ett barn ta bort ett av molnen och föreslå hur vi kan hjälpa någon med den prövningen att känna frid. När alla molnen tagits bort, vittnar du om Frälsarens makt att stilla livets stormar.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen skriva något de ska göra för att tjäna någon den här veckan.

Förbättra vår undervisning

Barn är aktiva. Ibland kan det kännas som om barnens energi hindrar deras lärande. Men du kan dra nytta av deras aktiva natur genom att be dem spela upp en berättelse eller utföra handlingar som motsvarar innehållet i en sång eller i ett skriftställe. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25.)

Bild
Aktivitetssida: Jesus kan utföra underverk