Kom och följ mig
18–24 mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ’Hör, du som har öron!’


”18–24 mars. Matteus 13; Lukas 8; 13: ’Hör, du som har öron!’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”18–24 mars. Matteus 13; Lukas 8; 13”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
vete som är färdigt att skördas

18–24 mars

Matteus 13; Lukas 813

”Hör, du som har öron att höra med!”

Liknelser är enkla berättelser som kan engagera barnen. Det här lektionsförslaget och Kom och följ mig – för enskilda och familjer kan hjälpa dig använda Frälsarens liknelser för att lära barnen viktiga sanningar.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Ta med flera föremål som kan hjälpa barnen minnas några av liknelserna i Matteus 13, till exempel ett frö, en pärla eller en skattkista. Be barnen berätta vad de minns av liknelserna.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Matteus 13:1–23

Jag behöver förbereda mig för att lära mig Jesu lärdomar.

Yngre barn förstår kanske inte all symbolik i liknelsen om såningsmannen, men de kan lära sig de enkla evangeliesanningar som den undervisar om. Hur kan du hjälpa dem att bättre förstå hur den här liknelsen gäller dem?

Möjliga aktiviteter

  • Visa olika slags jord (eller bilder av jord) när du sammanfattar Matteus 13:3–8. Ge varje barn ett frö att plantera i jord. Fråga barnen vad vi kan göra för att hjälpa våra frön att växa. Förklara att vi genom att ha tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan hjälpa vårt ”vittnesbördsfrö” att växa.

  • Använd den här veckans aktivitetssida till att hjälpa barnen förstå vad varje slags jord som beskrivs i Matteus 13 lär oss om vårt hjärta. Fråga barnen vilket slags hjärta Jesus vill att de ska ha för att kunna lära sig hans lärdomar.

  • Läs Matteus 13:9, 15 och låt barnen peka på olika delar av sin kropp när de hör dem nämnas. Hur kan vi använda de här kroppsdelarna för att lära oss Jesu lärdomar?

Matteus 13:24–30, 36–43, 47–48

Vår himmelske Fader vill att jag ska välja det rätta.

En del av Jesus liknelser lär oss att Gud, på den sista dagen, kommer att skilja de ogudaktiga från de rättfärdiga. Hur kan du använda liknelserna för att inspirera barnen att välja det rätta?

Möjliga aktiviteter

  • Låt barnen rollspela liknelsen om vetet och ogräset (se Matt. 13:24–30). Förklara att vetet representerar människor som gör rättfärdiga val, och att ogräset representerar människor som inte gör det. En dag kommer vår himmelske Fader att samla de rättfärdiga för att bo hos honom.

  • Berätta några enkla berättelser om barn som gör val. Be barnen säga ”veteval” när barnen i berättelsen väljer det rätta, och ”ogräsval” när barnen gör fel val.

  • Ta med bilder av vetestrån och låt barnen rita på bilderna hur de kan vara rättfärdiga.

  • Gör ett spel där barnen kan para ihop detaljer från liknelsen om såningsmannen med uttydningen i Matteus 13:18–23.

Matteus 13:44–46

Mitt medlemskap i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är en skatt.

Hur kan du använda bildspråket med skatten och den dyrbara pärlan för att hjälpa barnen förstå värdet av att tillhöra Kristi kyrka?

Möjliga aktiviteter

  • Göm bilder av en skattkista och en pärla i rummet och låt barnen hitta dem. Ta hjälp av bilderna när du undervisar om liknelserna i Matteus 13:44–46. Vad skulle barnen ge för att ha en dyrbar pärla eller en skatt i en åker? Förklara att vi ibland måste ge upp något bra för något bättre. Berätta för barnen varför evangeliet är dyrbart för dig.

  • Placera i en låda eller i ett skrin några föremål som representerar ”skatter” i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, till exempel tempel eller Mormons bok. Be varje barn välja ett föremål eller en bild och prata om varför det är en skatt.

  • Sjung tillsammans ”Jesu Kristi Kyrka”, Barnens sångbok, s. 48, och be barnen lyssna efter välsignelser som kommer av att vara medlem i kyrkan. Vittna om välsignelserna du har upplevt på grund av ditt medlemskap i kyrkan.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Matteus 13:1–23

Jag behöver förbereda mig för att ta emot Jesu lärdomar.

Hur kan du hjälpa barnen inse vikten av att ha ett mjukt och villigt hjärta så att Jesus kan undervisa dem?

Möjliga aktiviteter

  • Ge varje barn i uppgift att läsa om en av fyra jordsorter i Matteus 13:4–8. Be dem titta efter och berätta vad som händer med fröet i den sortens jord som de läser om. Hur kan hjärtat vara som de olika jordsorterna? (Se Matt. 13:19–23.)

  • Ge vart och ett av barnen två frön och uppmana dem att plantera sina frön i mjuk jord och i en hög med stenar. Vilket frö har bäst chans att växa? Hur kan vi se till att vårt hjärta är som den mjuka jorden så att vi kan ta emot Frälsarens lärdomar?

  • Be barnen läsa Matteus 13:9–17. Rita ett öga, ett öra och ett hjärta på tavlan. Hur använder vi var och en av de här kroppsdelarna för att lära oss Jesu lärdomar?

Matteus 13:24–30, 36–43

Jag kan välja det rätta även när människor omkring mig inte gör det.

Vilka intryck får du när du läser de här verserna med tanke på barnen?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen rita olika scener från liknelsen om vetet och ogräset i Matteus 13:24–30 och visa sina teckningar för klassen. Be dem skriva en rubrik till sina teckningar med hjälp av uttydningen i Matteus 13:36–43. Förklara att ogräs är till skada.

  • Visa om möjligt upp en bild av vete och ogräs. Förklara att vetet och ogräset växer tillsammans tills världens slut. Det här lär oss att vi lever med både gott och ont omkring oss, och vi måste se till att välja det rätta. Be barnen berätta hur de kan veta skillnaden mellan gott och ont

Matteus 13:44–46

Mitt medlemskap i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är en skatt.

Ser barnen du undervisar sitt medlemskap i kyrkan som en dyrbar skatt? Kanske liknelserna i Matteus 13:44–46 kan hjälpa dem.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa Matteus 13:44–46 för sig själva och berätta om liknelserna med egna ord för ett annat barn i klassen.

  • Klipp ut några cirklar som får föreställa mynt och lägg dem i en skattkista. Låt barnen ta ett mynt och rita eller skriva något på det som de älskar med att vara medlem i kyrkan. Be barnen berätta vad de ritat eller skrivit på sitt mynt.

  • Inbjud en medlem i församlingen att berätta sin omvändelsehistoria för barnen och vad han eller hon fick offra för att gå med i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmuntra barnen att undervisa sin familj om en av liknelserna de lärt sig i Primär.

Förbättra vår undervisning

Barn tycker om att berätta vad de lär sig. Även om de är små kan barn stärka sina familjemedlemmar. Uppmuntra dem att berätta för sina familjer om vad de lär sig i Primär. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 29–30.)

Bild
Aktivitetssida: Jag behöver lära mig att vara redo