Kom och följ mig
25 februari–3 mars. Matteus 6–7: ’Han undervisade dem med auktoritet’


”25 februari–3 mars. Matteus 6–7: ’Han undervisade dem med auktoritet’” Kom och följ mig – för Primär: Nya testamentet 2019 (2019)

”25 februari–3 mars. Matteus 6–7”, Kom och följ mig – för Primär: 2019

Bild
Jesus undervisar vid stranden

Jesus undervisar folket vid stranden, James Tissot.

25 februari–3 mars

Matteus 6–7

”Han undervisade dem med auktoritet”

Börja med att läsa Matteus 6–7 med tanke på barnen du undervisar. Vilka budskap i de här kapitlen behöver de höra? Kom och följ mig – för enskilda och familjer och det här lektionsförslaget kan ge dig de idéer för din undervisning som du behöver.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta vad de gjort under den gångna veckan för att vara ett ljus eller exempel för någon.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Yngre barn

Matteus 6:5–13

Jag kan be till min himmelske Fader som Jesus gjorde.

Barn kan lära sig att be genom att lyssna till andras böner. Hur kan du hjälpa dem lära av Jesu Kristi bön i de här verserna?

Möjliga aktiviteter

  • Gå igenom Jesus undervisning om bön i Matteus 6:5–13. Du kan använda ”Kapitel 20: Jesus undervisar om bön”, Berättelser ur Nya testamentet, s. 51–52, eller motsvarande video (LDS.org).

  • Använd veckans aktivitetssida för att hjälpa barnen komma ihåg bönens olika beståndsdelar.

  • Rita av varje barns hand på ett pappersark. Prata om vad vi bör göra med händerna och armarna när vi ber. Varje gång du ritar av en hand skriver du något vi gör för att visa vördnad när vi ber (som att böja huvudet, blunda och så vidare).

  • Hjälp barnen göra en affisch eller en uppställning som hjälper dem komma ihåg att be morgon och kväll, och uppmana dem att visa den för sin familj.

  • Sjung en sång om bön med barnen (exempelvis ”Vi ödmjukt böjer huvudet”, Barnens sångbok, s. 18) och bär ditt vittnesbörd om bön. Du kan också uppmuntra barnen att berätta om sina upplevelser med bön.

Bild
Pojke som ber

Jag kan be till min himmelske Fader som Jesus gjorde.

Matteus 7:12

Jag bör behandla andra som jag själv vill bli behandlad.

Jesu lärdom i Matteus 7:12 – även kallad den gyllene regeln – är en enkel vägledning för hur man ska behandla andra. Vad kan hjälpa barnen du undervisar att leva efter den här principen?

Möjliga aktiviteter

  • Läs Matteus 7:12 och omformulera med enkla ord så att barnen kan förstå. Hjälp barnen komma på flera sätt att avsluta en mening som den här: ”Jag tycker om när andra åt mig.” Efter varje mening ber du dem att tillsammans med dig säga: ”Så jag bör åt andra.”

  • Sjung med barnen ”Jesus sade: Älska alla”, Barnens sångbok, s. 39, och hitta på enkla rörelser till sången. Fråga barnen vad de lär sig om hur vi bör behandla andra av Frälsarens exempel.

  • Be barnen räkna upp vänliga handlingar som deras föräldrar eller andra familjemedlemmar gör för dem. Läs Matteus 7:12 och be barnen göra en lista över snälla saker de kan göra för sin familj.

Matteus 7:24–27

Jag kan bygga en stark grund genom att följa Jesus.

Ett minnesvärt sätt att undervisa barnen om vikten av att göra som vi lär oss är att berätta Jesu liknelse om att bygga ett hus på sand eller på en klippa.

Möjliga aktiviteter

  • Sjung med barnen ”Den vise och den dumme mannen”, Barnens sångbok, s. 132, och gör rörelser som passar till sången.

  • Undervisa med hjälp av Matteus 7:24 om skillnaderna mellan den förståndige (vise) mannen och dåren (den dumme mannen). Be barnen låtsas att de bygger ett hus. Hur kan vi vara som den förståndige mannen?

  • Låt barnen rita bilder av liknelsen om den vise och den dumme mannen.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Äldre barn

Matteus 6–7

Bergspredikan innehåller budskap till mig.

De här kapitlen har många budskap som kan tillämpas på barnen du undervisar. Läs dem med barnen i åtanke. Vad tycker du sticker ut?

Möjliga aktiviteter

  • Påminn barnen om att de har fått lära sig vad Jesus lärde i bergspredikan. Vilka sanningar kommer de ihåg att de lärde sig förra veckan?

  • Skriv några meningar från bergspredikan och några meningar som inte är från skrifterna på tavlan. Be barnen tala om vilka meningar som kommer från bergspredikan och berätta vad de lärt sig av dem.

  • Välj ut några verser från Matteus 6–7 som du känner kan vara betydelsefulla för barnen. Skriv skriftställehänvisningarna på kort och göm dem här och var i rummet. Låt barnen hitta dem, läsa verserna och förklara varför de här lärdomarna är viktiga för dem.

  • Läs upp ett favoritskriftställe från Matteus 6–7 och förklara varför du tycker om det. Om barnen har ett skriftställe de tycker om, låter du dem berätta varför de tycker om det och vad de lär sig av det.

  • Sjung ”Jag vill gärna likna Jesus”, Barnens sångbok, s. 40–41 med barnen och stoppa sången när ni kommer till ett ställe som handlar om en princip som lärs ut i Matteus 6–7 (som till exempel ”var vänlig och hjälpsam”). Hjälp barnen hitta samband med sådant som de lär sig av de här kapitlen.

Matteus 6:5–13; 7:7–11

Min himmelske Fader hör och besvarar mina böner.

När du läser Matteus 6:5–13; 7:7–11, vad tycker du då att barnen behöver förstå om bön?

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa upp Matteus 6:9–13 och sedan räkna upp sådant som Frälsaren sa i sin bön. Hur kan vi följa hans exempel när vi ber?

  • Sjung en sång om bön med barnen, som till exempel ”När från nattligt viloläger”, Psalmer, nr 85. Hjälp barnen titta i sångtexten efter orsaker till att vi ber, och efter välsignelser som kommer av bön.

  • Hjälp barnen lära sig Matteus 7:7 utantill genom en lek som den här: Ett barn läser upp det första ordet eller satsen i versen och kastar sedan bollen till ett annat barn, som då läser upp nästa ord eller sats.

  • Spela upp Matteus 7:9–10 med barnen med hjälp av enkel rekvisita. Be barnen berätta vad det här lär dem om bön.

  • Berätta om ett tillfälle när dina böner besvarades.

Matteus 6:19–21

Jag kan söka eviga skatter i stället för jordiska skatter.

Hur ska du hjälpa barnen du undervisar att värdera sådant som hör evigheten till högre än sådant som hör världen till?

Möjliga aktiviteter

  • Ta med en ”skattkista” fylld med föremål eller bilder som representerar sådant som är värdefullt för världen – till exempel pengar eller leksaker. Läs Matteus 6:19–21 tillsammans, och be barnen hjälpa dig att komma på himmelska skatter som skulle kunna ersätta de världsliga sakerna i skattkistan.

  • Låt barnen nämna eller rita sådant de kan göra för att ”samla … skatter i himlen” (Matteus 6:20).

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen berätta om sin favoritlärdom från bergspredikan för sin familj.

Förbättra vår undervisning

Försök förstå barnen i din klass. Du känner barnen du undervisar. Förslagen i de här undervisningsförslagen kan behöva anpassas för att motsvara behoven i din klass. Gå gärna igenom alla aktiviteterna i det här undervisningsförslaget, inte bara aktiviteterna som är avsedda för åldern på dina elever, för att hitta förslag för din klass. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 7.)

Bild
Aktivitetssida: Jag kan be som Jesus bad