Kom och följ mig
25 februari–3 mars. Matteus 6–7: ’Han undervisade dem med auktoritet’


”25 februari–3 mars. Matteus 6–7: ’Han undervisade dem med auktoritet’” Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2019 (2019)

”25 februari–3 mars. Matteus 6–7”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2019

Bild
Jesus undervisar på stranden

Jesus undervisar folket vid stranden, av James Tissot

25 februari–3 mars

Matteus 6–7

”Han undervisade dem med auktoritet”

Börja med att förbereda dig själv när du förbereder dig för att undervisa. Studera Matteus 6–7 och skriv ner dina andliga intryck. Det hjälper dig att få uppenbarelse om hur du bäst kan tillgodose dina klassdeltagares behov. Sök sedan igenom det här lektionsförslaget efter undervisningsidéer.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be klassdeltagarna berätta vilka delar av Bergspredikan de tror behövs mest i dag. Uppmuntra klassdeltagarna att bidra till varandras insikter.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 6–7

Om vi lyssnar till och handlar efter Herrens undervisning bygger vi våra liv på en fast grund.

  • Vilka specifika lärdomar från Matteus 6–7 kan vara av störst värde för dina elever? Du kan skriva flera skrifthänvisningar från Matteus 6–7 som innehåller just de lärdomarna på tavlan. Klassdeltagarna kan välja ut en av skrifthänvisningarna att studera i tystnad och sedan skriva de andliga sanningar de lärt sig på tavlan. Hur har de här lärdomarna påverkat våra liv?

  • Frälsaren avslutade sin predikan med en liknelse som kanske kan hjälpa dina elever att bättre förstå vikten av att leva efter Frälsarens lärdomar (se Matt. 7:24–27; se även Hel. 5:12). För att visualisera den här liknelsen kan klassdeltagarna arbeta tillsammans för att bygga en stadig grund med klossar, muggar eller annat material och sedan pröva hur stark grunden blev. De kanske också kan märka byggnadsmaterialet med sådant som de kan göra för att tillämpa Frälsarens lärdomar. Hur kan vi få hjälp att stå emot livets stormar genom att göra de här sakerna?

Matteus 6:5–13

Frälsaren lärde oss hur vi ska be.

  • När klassdeltagarna studerar Herrens bön kan det hjälpa dem se hur de kan förbättra sina egna böner genom att följa Herrens exempel. Du kan be dem skriva uttryck från Matteus 6:9–13 (eller Luk. 11:1–4) som känns särskilt viktiga på tavlan. Vad lär vi oss om den inställning vi bör ha i våra böner när vi begrundar Frälsarens ord? Vad lär vi oss om vad vi bör be för och om? Det kan vara lärorikt för klassdeltagarna att omformulera några av Frälsarens formuleringar så att det låter som något de skulle säga i sina egna böner. ”Ge oss i dag vårt bröd för dagen” kan till exempel omformuleras som ”Hjälp mig i mina ansträngningar att försörja min familj”.

  • Dina elever kan också ha nytta av att studera andra exempel på hur Frälsaren bad till sin Fader, som till exempel Matteus 26:36–42 och Johannes 17. Du kan be klassdeltagarna studera några av de här styckena och söka efter svar på frågor som: ”Vad lär vi oss om bön av Frälsarens sätt att be?” och ”Hur kan vi göra våra böner mer lika Frälsarens?” Du hittar andra exemplariska böner i Enos 1:3–17; Alma 31:26–35 och Alma 33:3–11.

  • Har du några böneupplevelser som du kan berätta om? När du berättar om dina upplevelser uppmuntras kanske klassdeltagarna att göra detsamma. President Thomas S. Monson berättade om flera personliga böneupplevelser i sitt budskap ”Tänk på välsignelserna” (Liahona, nov. 2012, s. 86–89). Ni kan samtala om principerna i det här budskapet och i citaten i ”Övriga resurser”. Avsnittet ”Bön” i Handledning för skriftstudier kan också vara till hjälp.

Matteus 7:7–11

Vår himmelske Fader besvarar böner.

  • För att hjälpa klassdeltagarna stärka sin tro på att Gud hör och besvarar deras böner kan du skriva be, sök och bulta på tavlan. Be sedan klassdeltagarna söka i skrifterna efter exempel på människor som ”bad”, ”sökte” och ”bultade” (se exempel i 1 Ne. 11:1; Eth. 2:18–3:6 och JS–H 1:11–17). Vad lär vi oss av de här exemplen om att få svar på våra böner?

  • Viktig bakgrundsinformation om Matteus 7:7–11 återfinns i Joseph Smiths översättning av Matteus 7:12–17 (finns bara på engelska på lds.org). I de här verserna nämner Jesu lärjungar några skäl människor kan ange för att inte söka sanningen från vår Himmelske Fader. Du kan be klassdeltagarna föreställa sig att de har en vän som ogärna söker ledning eller välsignelser från Herren. Vad kan de säga för att uppmuntra sin vän? Hur kan de använda Frälsarens ord i Matteus 7:7–11?

Matteus 7:15–20

Vi kan urskilja sanna och falska profeter genom deras frukt.

  • Klassdeltagarna har troligtvis utsatts för falska filosofier och motståndarens andra bedrägerier på internet eller någon annanstans. De kan också ha hört andra kritisera Herrens tjänare. Hur kan du hjälpa dem förstå hur de kan skilja på falska och sanna profeter och lärdomar? Du kan visa några olika frukter och fråga vad vi kan anta om träden de kom ifrån. Hur kan den här övningen hjälpa oss förstå Matteus 7:15–20? Vi kan också läsa några av de senaste budskapen från de levande profeterna tillsammans. Vilka ”frukter” eller resultat får vi genom att följa deras råd?

    Bild
    Frukt

    Vi kan urskilja sanna profeter genom deras frukt.

  • Matteus 7:15–20 kan hjälpa klassdeltagarna bygga upp sin tro på profeten Joseph Smiths gudomliga uppdrag. Vilka är några av frukterna av profeten Joseph Smiths verk? Ni kan finna förslag i äldste Neil L. Andersens budskap ”Joseph Smith” (Liahona, nov. 2014, s. 28–31). Hur kan vi använda Frälsarens liknelse i Matteus 7:15–20 för att bära vittnesbörd för vänner och familj om profeten Joseph?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

När klassdeltagarna den här veckan studerar många av de underverk Frälsaren utförde kan du be dem begrunda exempel på nutida underverk – stora eller små – som de har upplevt eller hört talas om.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Matteus 6–7

Sånger för användning i klassrummet.

  • Vilka böneprinciper lär sig klassdeltagarna av texten till ”Bönen är själens längtan sann” (Psalmer, nr 86)?

  • Att läsa, sjunga eller lyssna på ”Pris åt den man”, Psalmer, nr 16, kan hjälpa klassdeltagarna att tänka på några av de frukter som visar oss att Joseph Smith var en Guds profet (se även L&F 135:3; ”Joseph Smith”, Evangelieämnen, topics.lds.org).

Berättelser om bön.

President Boyd K. Packer berättade om en familjebön hans familj höll innan han gjorde en resa till Kalifornien. En veterinär hade sagt till dem att deras ko inte skulle överleva dagen. ”Vår lille pojke ledde bönen. Sedan han bett vår himmelske Fader att ’skydda pappa när han reser och välsigna oss alla’, så inledde han en innerlig vädjan. Han sa: ’Himmelske Fader, välsigna kossan Bossy så att hon blir frisk.’

När jag kom fram till Kalifornien berättade jag om det som hänt och sa: ’Han måste lära sig att vi inte får allt vi ber om.’

Någon skulle lära sig en läxa, men det var jag som lärde mig den och inte min son. När jag kom hem söndag kväll hade Bossy blivit frisk” (”Bön och maningar”, Liahona, nov. 2009, s. 44).

Broder Mangal Dan Dipty, en medlem i kyrkan från Indien, sa: ”Som barn gick jag i den tyska lutherska kyrkan regelbundet. Vi gick ofta upp i bergen för att be tillsammans. En regnig dag blev alla i bönegruppen genomblöta, och en av predikanterna uppsände en innerlig bön och vädjade till Herren att det skulle sluta regna. Till vår stora förundran var det det som hände. Det var då jag började tro på Gud och bön” (”Min resa som pionjär från Indien”, Liahona, juli 2016, s. 21).

Andra berättelser om bön hittar du i avdelningen Sista dagars heliga berättar i Liahona.

Förbättra vår undervisning

Var inte rädd för tystnad. ”Bra frågor tar tid att besvara. De kräver eftertanke, eftersökningar och inspiration. Den tid det tar att vänta på svar på en fråga kan vara en helig stund av begrundan. Undvik frestelsen att avsluta den här stunden för tidigt genom att själv besvara din fråga eller gå vidare till något annat” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 31).