Lære og Pagter 2021
29. november-5. december. Lære og Pagter 137-138: »Synet om de dødes forløsning«


29. november-5. december. Lære og Pagter 137-138: ›Synet om de dødes forløsning‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

29. november-5. december. Lære og Pagter 137-138«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
personer i åndeverdenen

Joseph ser sin far, mor og bror i det celestiale rige (Joseph Smiths syn om det celestiale rige, Robert Barrett).

29. november-5. december

Lære og Pagter 137-138

»Synet om de dødes forløsning«

Præsident Dallin H. Oaks har sagt: »Vi kan alle privat spekulere på situationer i åndeverdenen … Men lad os ikke undervise om eller bruge det, der ikke lever op til standarderne for officiel lære, som officiel lære« (»Stol på Herren«, Liahona, nov. 2019, s. 28). Sørg for, at jeres samtale er baseret på skrifterne og profeternes ord.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Der er mange inspirerede sandheder om læren i Lære og Pagter 137-138. Bed klassemedlemmerne om at nævne nogle af dem. Du kan så bruge lidt tid på at gennemgå deres liste som klasse og tale om, hvorfor disse sandheder er vigtige for dem. Lærte nogen noget af disse afsnit, de ikke tidligere havde forstået?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 137; 138:32-37

Alle sjæle vil have mulighed for at vælge celestial herlighed.

  • Mange af os kender personer, der ikke har haft mulighed for at acceptere evangeliet i dette liv – heriblandt dem, der døde som børn. Bed klassemedlemmerne om at dele en sandhed, de finder i afsnit 137, der hjælper dem til at forstå Guds plan for disse personer. Hvilke sandheder finder vi i Lære og Pagter 138:32-37, der øger vores forståelse af Guds plan? Klassemedlemmerne kan fortælle, hvordan disse sandheder får dem til at føle for vor himmelske Fader, hans frelsesplan og Jesu Kristi forsoning. Udtalelsen i »Yderligere ressourcer« kan være nyttig i denne samtale.

Lære og Pagter 138:1-11, 25-30

At læse og grunde over skrifterne forbereder os til at modtage åbenbaring.

  • Den oplevelse, Joseph F. Smith beskrev i Lære og Pagter 138:1-11, 25-30, hjælper os til at forstå, hvordan vi kan forberede os på at modtage åbenbaring. Klassemedlemmerne kan for eksempel arbejde sammen om at finde det, de lærer om åbenbaring i disse vers. Du kan bede dem om at fortælle, hvordan de er blevet forberedt på at modtage åbenbaring ved at læse og grunde over skrifterne (se også JS-H 1:11-12).

  • Præsident M. Russell Ballards tale »Synet om de dødes forløsning« (Liahona, nov. 2018, s. 71-74) beskriver Joseph F. Smiths »livslange forberedelse til at modtage denne bemærkelsesværdige åbenbaring (L&P 138).« Hvis medlemmer af din klasse læser præsident Ballards tale denne uge, så tilskynd dem til at fortælle noget, der imponerede dem. Eller I kan læse en del af talen. Hvad gør indtryk på os ved præsident Smiths liv og karakter? Hvad kan vi lære af hans eksempel?

    Billede
    maleri af Joseph F. Smith

    Joseph F. Smith, af Albert E. Salzbrenner

Lære og Pagter 138:12-60

Arbejdet med frelse fortsætter efter døden.

  • For at få klassemedlemmerne til at finde sandheder i Lære og Pagter 138:12-60 kan du give dem flere spørgsmål om åndeverdenen, der bliver besvaret i disse vers. For eksempel: Hvad gjorde Frelseren, da han var i åndeverdenen? Hvem er Herrens budbringere, og hvad er deres budskab? Klassemedlemmerne kan vælge en eller flere af disse spørgsmål og arbejde i små grupper for at søge efter svar. De kan derefter dele andre sandheder, de har fundet med hinanden. Hvilken forskel kan disse sandheder gøre i vores liv?

  • Hvad ville vi sige til en person, der spørger: »Hvad sker der, når vi dør?« Hvad ville vi dele fra Lære og Pagter 138:12-60, der kan være med til at besvare dette spørgsmål? (Se også Alma 40:11-15).

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Guds plan tilvejebringer en måde, hvorpå alle hans børn kan acceptere evangeliet.

Præsident Henry B. Eyring har sagt:

»Kun en meget lille minoritet af Guds børn får i løbet af dette liv en fuldstændig forståelse for Guds plan og adgang til præstedømmeordinancer og -pagter, der gør kraften i Frelserens forsoning fuldt ud virksom i vores liv …

Nogle kan betragte dette som uretfærdigt. De kan endda betragte det som bevis på, at der ikke findes en plan, ingen specifikke krav for frelse – og føle, at en retfærdig, kærlig Gud ikke ville skabe en plan, der kun er tilgængelig for så lille en del af hans børn. Andre kan konkludere, at Gud på forhånd må have besluttet sig for, hvilke af sine børn han ville frelse og gøre evangeliet tilgængeligt for, mens de, der aldrig hørte om evangeliet, ganske enkelt ikke var ›udvalgte‹.

Men I og jeg ved på grund af de sandheder, der blev gengivet gennem profeten Joseph Smith, at Guds plan er meget mere kærlig og retfærdig end det. Vor himmelske Fader er ivrig efter at samle og velsigne hele sin familie. Selvom han ved, at ikke alle vil vælge at blive indsamlet, giver hans plan alle hans børn mulighed for at acceptere eller afvise hans invitation« (»Indsamling af Guds slægt«, Liahona, maj 2017, s. 20-21).

Gør undervisningen bedre

Brug profeternes ord. »Skrifterne og de levende profeters og apostles ord er kilden til de sandheder, som vi underviser i. Hver gang I har mulighed dertil, så inspirer dem, som I underviser, til at vende sig til Guds ord for at få vejledning« (Undervisning på Frelserens måde, s. 20).