Lære og Pagter 2021
20.-26. december. Jul: Den enestående gave i form af Guds guddommelige Søn


»20.-26. december. Jul: Den enestående gave i form af Guds guddommelige Søn«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»20.-26. december. Jul«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
kunst: Maria og Jesusbarnet

Krybbespil i kobber og umbra, af J. Kirk Richards

20.-26. december

Jul

Den enestående gave i form af Guds guddommelige Søn

Husk, at klassens medlemmernes vigtigste og mest effektive evangeliske læring finder sted i deres hjem. Når du forbereder dig på at undervise, så overvej, hvordan din søndagsskoleklasse kan styrke deres personlige studium og studium i familien.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Hvordan har det velsignet din klasse at studere »Den Levende Kristus« (ChurchofJesusChrist.org) denne uge? Du kan dele disse ord fra præsident Jean B. Bingham, Hjælpeforeningens hovedpræsident, og derefter bede klassens medlemmer om at tale om nogle lignende oplevelser, de har haft: »Mens jeg har fokuseret mere på Jesu Kristi liv og lærdomme i mit studium og lært ›Den levende Kristus‹ udenad, er min taknemmelighed for og kærlighed til Frelseren vokset. Hver sætning i denne inspirerede udtalelse indeholder en prædiken og har styrket min forståelse af hans guddommelige roller og jordiske mission. Det, jeg har lært og følt i løbet af denne periode med studium og refleksion, bekræfter, at Jesus virkelig ›er verdens lys og liv og håb‹« (»Så jeres glæde må blive fuldkommen«, Liahona, nov. 2017, s. 85).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

»Ingen anden har haft så vidtrækkende indflydelse.«

  • Klassemedlemmerne kan læse første afsnit af »Den Levende Kristus« og dele deres tanker om, hvorfor Jesu Kristi indflydelse er mere vidtrækkende end nogen andens. Hvilke andre udtalelser i »Den Levende Kristus« understøtter denne påstand? Indbyd klassen til at fortælle, hvordan han personligt har haft indflydelse på dem. Videoen »Why We Need a Savior« (ChurchofJesusChrist.org kan bidrage til jeres drøftelse.

  • Har de nogensinde skullet forklare en person fra en anden kultur, hvorfor vi fejrer jul? De kan eventuelt fortælle om deres oplevelse. Eller du kan bede dem om at forestille sig, at de fik dette spørgsmål af en, der ikke kender til kristendom. Hvordan kan vi besvare dette spørgsmål? Tilskynd klassen til at gennemgå »Den Levende Kristus« med dette spørgsmål in mente, og bed nogle få om at dele deres tanker. I kan som klasse også læse Lukas 2:10-14 eller synge en salme, der udtrykker glæden ved julen (såsom »Fryd dig, o jord«, Salmer og sange, nr. 124) og tale om, hvorfor Kristi fødsel bringer stor glæde. Hvad kan vi gøre for at »tag[e] mod [vor] Konge stor«?

    Billede
    Jesus Kristus

    Verdens lys, af Howard Lyon

»Vi takker Gud for [hans] enestående gave«.

  • I »Den Levende Kristus« omtaler apostlene Frelseren som en »gave« fra vor himmelske Fader. For at hjælpe klassemedlemmerne til at lære mere om denne gave kan du på tavlen skrive Gennem Jesus Kristus giver Gud os gaven … og bed klassens medlemmer om at foreslå, hvordan sætningen kan færdiggøres ud fra det, de har læst i »Den Levende Kristus« og udtalelsen af præsident Russell M. Nelson i »Yderligere ressourcer«. Hvordan modtager vi disse gaver? Du kan bede dem om at vælge en af disse gaver og arbejde på at modtage den mere fuldt ud.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Gaver, Frelseren tilbyder.

Ved juletid talte præsident Russell M. Nelson om fire gaver, Frelseren giver alle, der er villige til at tage imod dem:

»For det første gav han jer og mig en ubegrænset evne til at elske. Det omfatter evnen til at elske dem, der ikke er lette at elske, og dem, som ikke blot ikke elsker jer, men for tiden forfølger jer.

Med Frelserens hjælp kan vi lære at elske, som han elskede …

Den anden gave, som Frelseren tilbyder jer, er evnen til at tilgive. I kan gennem hans uendelige forsoning tilgive dem, der har såret jer, og som måske aldrig accepterer ansvaret for deres grusomhed over for jer …

En tredje gave fra Frelseren er omvendelse. Denne gave bliver ikke altid forstået særlig godt … Omvendelse er en strålende gave. Det er en proces, vi aldrig bør frygte. Det er en gave, vi bør modtage med glæde og bruge – ja, tilmed omfavne – dag efter dag, mens vi søger at blive mere som vor Frelser …

En fjerde gave fra vor Frelser er faktisk et løfte – et løfte om evigtvarende liv … Evigt liv er den form for liv og livskvalitet, som vor himmelske Fader og hans elskede Søn lever. Når Faderen tilbyder os evigtvarende liv, siger han i virkeligheden: ›Hvis I vælger at følge min Søn – hvis jeres ønske virkelig er at blive mere som ham – så kan I med tiden leve, som vi lever, og præsidere over verdener og riger, som vi gør.‹

Disse fire enestående gaver vil give os mere og mere glæde, når vi tager imod dem. De blev muliggjort, fordi Jahve nedsteg til jorden som Jesusbarnet« (»Fire gaver, som Jesus Kristus tilbyder jer«, Det Første Præsidentskabs julebudskab, 2. dec. 2018, broadcasts.ChurchofJesusChrist.org).

Gør undervisningen bedre

Forbered dig åndeligt. »Virkningsfuld evangelisk undervisning er ikke blot at forberede en lektion, men at forberede os selv … Effektive evangeliske lærere [vil] fokusere på at fylde deres hjerte med Helligånden, før de tænker på at udfylde klassetiden« (Undervisning på Frelserens måde, s. 12).