Lære og Pagter 2021
22.-28. november. Lære og Pagter 135-136: »Han har ›beseglet sin mission og sine gerninger med sit eget blod‹«


»22.-28. november. Lære og Pagter 135-136: ›Han har ›beseglet sin mission og sine gerninger med sit eget blod‹‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»22.-28. november. Lære og Pagter 135-136«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Billeder af ydersiden af fængslet i Carthage

Fængslet i Carthage

22.-28. november

Lære og Pagter 135-136

Han har »beseglet sin mission og sine gerninger med sit eget blod«

Når du læser afsnit 135-136, kan Helligånden give dig indsigt, der kan være nyttig for medlemmer af din klasse. Forslagene i dette oplæg kan også give ideer, som du kan bruge, når du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Her er en måde at bede klassemedlemmerne om at dele deres tanker om afsnit 135-136 på. Bed dem om at forestille sig, at de kan tale med et medlem af Kirken fra 1844, en person der er knust over Joseph Smiths død og er bekymret for, hvad det kan betyde for Kirken. Hvad kan vi dele fra disse afsnit, der kan hjælpe denne person?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 132:135; 136:37-39

Joseph og Hyrum Smith beseglede deres vidnesbyrd med deres blod.

  • Hvordan »beseglede« Joseph og Hyrum Smiths ofre deres vidnesbyrd? Klassens medlemmer kan tænke over dette spørgsmål, mens de læser Lære og Pagter 135; 136:37-39. De kan derefter dele den indsigt, de modtager. De kan også fortælle om følelser for Josephs og Hyrums villighed til at give deres liv for sandheden. Selvom vi måske ikke bliver bedt om at dø for sandheden, hvordan kan vores liv så blive et »segl« om vores vidnesbyrd?

Lære og Pagter 135:3

Joseph Smith har gjort mere for vores frelse end nogen anden med undtagelse af Jesus Kristus.

  • Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne til at forstå, hvad Joseph Smith har gjort for deres frelse? Du kan på tavlen skrive: På grund af det, Herren åbenbarede gennem Joseph Smith, … jeg …, og derpå bede klassemedlemmerne om at tænke over, hvordan de vil færdiggøre denne sætning. De kan begynde ved at søge i Lære og Pagter 135:3 efter ting, Joseph Smith gjorde for at hjælpe os til at opnå frelse. Overvej at bede dem om at fortælle om deres følelser for Joseph Smith og det, Herren åbenbarede gennem ham.

  • En anden måde at hjælpe dem til at tænke over Joseph Smiths mission på er at bede dem om at skrive en kort nekrolog eller mindetale om ham. I kan tale om vigtige begivenheder eller resultater i hans liv, de kan medtage. Hvad finder de i Lære og Pagter 135, som de kan nævne? Hvad kan de skrive i deres nekrolog for at styrke andres tro på Joseph Smiths guddommelige mission?

  • Mange sandheder om Jesus Kristus og hans forsoning blev åbenbaret gennem Joseph Smith – sandheder der bidrog til alle mænds og kvinders frelse. Hjælp klassens medlemmer til at anerkende disse bidrag ved at vise et billede af Jesus Kristus og bede nogle få af dem om at dele et yndlingsvers om Jesus Kristus fra skrifterne åbenbaret gennem Joseph Smith: Mormons Bog, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle. Hvordan hjælper disse skriftsteder os til at forstå og komme Frelseren nærmere? Hvordan bidrager sandhederne i disse vers til vores frelse?

Lære og Pagter 136

Vi kan opnå Herrens vilje, når vi følger hans råd.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier foreslår, at klassemedlemmerne ser efter råd i Lære og Pagter 136, der kan hjælpe dem med at vende en prøvelse til en åndelig oplevelse. Du kan bede dem om at fortælle om et råd, de har fundet. Du kan også bede dem om at se i dette afsnit efter råd, der kan hjælpe dem til at udføre Herrens vilje i vore dage, ligesom det hjalp de hellige på deres »rejse mod vest« (v. 1).

    Billede
    Winter Quarters

    Winter Quarters, af Greg Olsen

  • Det kan være sjovt for din klasse at lave en plakat ligesom dem, der findes i Kirkens tidsskrifter, om et af de vers, der er i afsnit 136. Klassemedlemmerne kan parvis eller enkeltvist begynde at se i disse vers efter en sandhed, der skiller sig ud for dem. De kan derpå lave en enkel plakat, der viser, hvordan denne sandhed, der er fra 1847, stadig kan hjælpe os i dag.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Relateret musik

Ved at synge en af følgende salmer eller se en af følgende videoer kan det invitere Helligånden eller inspirere til en samtale om profeten Joseph Smiths arbejde og ofrene fra de hellige, der fortsatte efter ham.

»En stakkels, sorgbetynget mand« (Salmer og sange, nr. 15). Mens Joseph Smith var i fængslet i Carthage, bad han John Taylor om at synge denne sang.

»Priser profeten« (Salmer og sange, nr. 17, videowww.thetabernaclechoir.org/videos/praise-to-the-man-mormon-tabernacle-choir). Teksten til denne salme blev skrevet som en hyldest til Joseph Smith.

»Kom, kom, Guds folk«, Salmer og sange, nr. 16, video www.thetabernaclechoir.org/videos/come-come-ye-saints-mormon-tabernacle-choir).

»Tro i hvert et fodtrin« (video www.thetabernaclechoir.org/videos/faith-in-every-footstep).

Gør undervisningen bedre

Bær vidnesbyrd om sand lære. Du kan dele dit vidnesbyrd om sandheder i læren undervejs i lektionen, ikke kun til sidst. Når du gør dette, vil Ånden bekræfte sandheden af læren i hjertet på dem, som du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 21).