Lære og Pagter 2021
22.-28. november. Lære og Pagter 135-136: »Han har ›beseglet sin mission og sine gerninger med sit eget blod‹«


»22.-28. november. Lære og Pagter 135-136: ›Han har ›beseglet sin mission og sine gerninger med sit eget blod‹‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»22.-28. november. Lære og Pagter 135-136«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
ydre af fængslet i Carthage

Fængslet i Carthage

22.-28. november

Lære og Pagter 135-136

Han har »beseglet sin mission og sine gerninger med sit eget blod«

Når du studerer Lære og Pagter 135-136, kan Herren inspirere dig med indsigt, der vil hjælpe dig til at anvende det, du læser. Når det sker, så nedskriv det, han lærer dig.

Nedskriv dine indtryk

Om eftermiddagen den 27. juni 1844 var Joseph og Hyrum Smith atter i fængsel sammen med John Taylor og Willard Richards. De mente, at de var uskyldige, men havde ladet sig arrestere i håbet om at undgå vold mod de hellige i Nauvoo. Dette var ikke første gang, at Kirkens fjender havde fængslet profeten Joseph, men denne gang virkede det, som om han vidste, at han ikke ville vende tilbage i live. Han og hans venner prøvede trøste hinanden ved at læse fra Mormons Bog og synge salmer. Så blev der hørt skud, og indenfor få minutter havde Joseph Smiths og hans bror Hyrums jordiske liv nået sin ende.

Og dog var det ikke enden på den guddommelige sag, de havde engageret sig i. Og det var ikke enden på gengivelsen af Jesu Kristi evangelium. Der var mere arbejde at udføre og mere åbenbaring, der ville vejlede Kirken fremad. At dræbe profeten kunne ikke dræbe Guds værk.

Se Saints, 1:521-552.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 135; 136:37-39

Joseph og Hyrum Smith beseglede deres vidnesbyrd med deres blod.

Forestil dig, hvordan det må have føltes at bo i Nauvoo, da Joseph og Hyrum Smith blev dræbt (se Saints, 1:554-555). Hvordan ville du have prøvet at finde mening i denne tragiske begivenhed? Lære og Pagter 135 blev oprindelig udgivet mindre end tre måneder efter martyriet, hvilket kan have hjulpet. Du kan understrege ord eller vendinger, som ville have bragt dig forståelse og beroliget dig. Hvad ville du sige til en, som spurgte: »Hvorfor tillod Herren sin profet at blive slået ihjel?«

Se også Lære og Pagter 5:21-22; 6:29-30; »Remembering the Martyrdom«, Revelations in Context, s. 299-306; Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 517-518, s. 523-536, M. Russell Ballard, »Skal vi ikke gå videre, hvad angår så stor en sag?« Liahona, maj 2020, s. 8-11.

Lære og Pagter 135:3

Joseph Smith har gjort mere for vores frelse end nogen anden, undtagen Jesus Kristus.

Tænk på de velsignelser, du har fået ved at være medlem af Jesu Kristi Kirke. Hvor mange af dem er et resultat af profeten Joseph Smiths fuldendte mission? Lære og Pagter 135:3 nævner nogle af de store ting, Joseph udrettede i de 24 år, der fulgte det første syn. Hvordan har disse ting påvirket dig og dit forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus? Overvej at nedskrive dit vidnesbyrd om profeten Joseph Smith. Hvem kan have brug for at høre dit vidnesbyrd?

Lære og Pagter 136

Herren giver mig råd til mine »rejser« i livet.

Efter de hellige blev uddrevet fra Nauvoo, stod de foran en lang rejse til Salt Lake-dalen, og de første par hundrede kilometer var langsomme og elendige. Brigham Young, som nu ledte Kirken som præsident for De Tolv Apostles Kvorum, bekymrede sig over, hvordan de hellige skulle overleve resten af turen. Han oprettede en midlertidig bosættelse kaldet Winter Quarters og bad om vejledning. Som svar gav Herren ham en åbenbaring, nu afsnit 136. Denne åbenbaring påmindede blandt andet de hellige om, at »deres opførsel på rejsen var lige så vigtig som deres destination« og »hjalp med at forvandle rejsen mod vest fra en uheldig nødvendighed til en vigtig fælles åndelig oplevelse« (»This Shall Be Our Covenant«, Revelations in Context, s. 308).

Husk på denne baggrund, når du studerer afsnit 136. Hvilke råd finder du, der kunne hjælpe med at vende en svær prøvelse i dit liv »til en vigtig åndelig oplevelse«? Du kan også overveje, hvordan dette råd kan hjælpe dig til at udføre Herrens vilje i dit liv, ligesom det hjalp de første hellige med at fuldføre den svære tur mod vest.

Se også »This Shall Be Our Covenant«, Revelations in Context, s. 307-314; Church History Topics, »Succession of Church Leadership«, ChurchofJesusChrist.org/study/history/topics.

Billede
Winter Quarters

Winter Quarters, af Greg Olsen

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 135:1, 3.For at hjælpe familiemedlemmer til at forstå, hvad det betyder, at Joseph Smith havde »beseglet sin mission og sine gerninger med sit eget blod«, kan jeres familie se videoen »Testimony of the Book of Mormon« (ChurchofJesusChrist.org; se også Jeffrey R. Holland, »Sikkerhed for sjælen«, Liahona, nov. 2009, s. 88-90). Hvad gør indtryk på os i disse vers? Hvordan kan vi være mere trofaste mod vores vidnesbyrd, selv hvis vi ikke bliver bedt om at give vores liv for det?

Lære og Pagter 135:3.For at kunne tale om, hvad der menes med udtalelsen om, at »Joseph Smith … har gjort mere, Jesus alene undtaget, for menneskenes frelse i denne verden end nogen anden«, så overvej at gennemgå det, jeres familie har lært om Joseph Smith i år. Du kan bruge billeder fra denne ressource til at hjælpe dem med at huske det, de har lært, og opfordre dem til at dele deres yndlingshistorier eller -lærdomme. Hvorfor er vi taknemmelige for profeten Joseph Smith og for det, Herren har gjort gennem ham? I kan også se videoen »Joseph Smith: The Prophet of the Restoration« (ChurchofJesusChrist.org).

Lære og Pagter 136.Da Herren åbenbarede afsnit 136, havde de hellige en lang og svær rejse foran sig under Brigham Youngs ledelse (se kapitel 58, 60 og 62 i Historier fra Lære og Pagter, s. 209-211, 215-217, 224-229). Når I læser afsnit 136 sammen, så tænk på svære ting, jeres familie kan komme til at stå overfor. Hvilke råd finder vi i denne åbenbaring, der kunne hjælpe os med at få adgang til Herrens hjælp og kraft?

Lære og Pagter 136:4.Hvad vil det sige at »vandre i overensstemmelse med alle Herrens ordinancer«? Hvilken betydning har de ordinancer, vi har modtaget, for vores dagligdag?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Priser profeten«, Salmer og sange, nr. 17.

Gør dit personlige studium bedre

Find Guds kærlighed. Præsident M. Russell Ballard har sagt: »Evangeli[et] er et kærlighedsevangelium – det handler om kærlighed til Gud og hinanden (»Guds kærlighed til sine børn«, Stjernen, juli 1988, s. 53). Når du læser skrifterne, kan du overveje at lægge mærke til eller markere beviser på Guds kærlighed.

Billede
pøbel angriber Joseph Smith og andre i fængslet i Carthage

Større kærlighed har ingen, af Casey Childs