Lære og Pagter 2021
15.-21. november. Lære og Pagter 133-134: »Bered jer … til Brudgommens komme«


»15.-21. november. Lære og Pagter 133-134: ›Bered jer … til Brudgommens komme‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»15.-21. november. Lære og Pagter 133-134«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
fem kloge brudepiger

Brudgommen kommer, af Elizabeth Gibbons

15.-21. november

Lære og Pagter 133-134

»Bered jer … til Brudgommens komme«

Hvilke sandheder i Lære og Pagter 133-134, føler du, vil hjælpe din klasse mest? Overvej bønsomt deres behov, når du studerer denne uge.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan skrive ordet lytte på tavlen og bede klassemedlemmerne om at skrive vers fra Lære og Pagter 133-134 ved siden af det, som de tror, vi skal lytte til i vore dage. Bed dem om at dele deres tanker om de vers. (Hjælp dem til at have fokus på principper bag læren og ikke på politiske holdninger).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 133:1-19; 37-39

Herren ønsker, at vi forbereder os på hans andet komme.

  • Hvordan vil du hjælpe din klasse til at forstå, hvorfor det er vigtigt at helliggøre os for at hjælpe andre til at forberede sig til Frelserens andet komme? Du kan bede klassemedlemmerne om at gennemgå Lære og Pagter 133:1-19, 37-39 og lave to lister: En liste over Herrens råd om, hvordan man helliggør sig, og en over råd om, hvordan vi forbereder verden til Frelserens tilbagekomst. Hvad vil det sige, på en åndelig måde, at drage »ud fra Babylon« (v. 5) og »flygte til Zion«? (V. 12). Se mere om, hvad helliggørelse betyder, under »Helliggørelse« i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Lære og Pagter 133:19-53

Det andet komme vil være til glæde for de retfærdige.

  • Medlemmer af din klasse kan i deres studium af skriften derhjemme have fundet meningsfulde skriftsteder i dette afsnit, der fik dem til at se frem til Frelserens andet komme. Bed dem om at dele disse skriftsteder. Du kan også bede dem om at søge i vers 19-53 parvis og se efter årsager til at se frem til Jesu Kristi andet komme. Når klassens medlemmer deler det, de har fundet, så tilskynd dem til at tale om, hvordan Frelseren har forløst dem og løftet dem op og båret dem (se v. 53). Dette kan være en god mulighed for at synge en salme om Frelserens forløsende kraft, såsom »Herre, forløser af min ånd« (Salmer og sange, nr. 58). Hvilke andre »sange om evigtvarende glæde« (v. 33) hjælper os til at føle vores »Herres kærlige venlighed«? (V. 52).

Lære og Pagter 134

»Styreformer er blevet indstiftet af Gud til menneskets gavn«.

  • For at hjælpe klassemedlemmerne til at lære af Lære og Pagter 134 kan du komme spørgsmål som disse i en beholder eller på tavlen: Hvordan ønsker Gud, at styreformer skal være til gavn for hans børn? Hvad skal vi gøre, hvis jordiske love strider imod himmelske love? Hvilket ansvar og hvilke pligter har vi som borgere? Bed klassemedlemmerne om at vælge et spørgsmål og bruge afsnit 134 til at finde et svar. Tilskynd dem til at undgå at tale om specifikke politiske sager eller holdninger.

  • Friheden til at »tilbede hvorledes, hvor eller hvad [vi] vil« (TA 1:11) er et privilegium, som Herren ønsker, at alle har. Hvis du føler, at det vil gavne din klasse at tale om princippet om religionsfrihed, kan I sammen læse Lære og Pagter 134:4, 7, 9. Hvad lærer disse vers os om en regerings rolle med at beskytte religionsfrihed? Hvordan kan vi fremme religionsfrihed for os selv og andre? Klassens medlemmer kan finde indsigt til at besvare dette spørgsmål i »Yderligere ressourcer«.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Hjørnesten i religionsfrihed.

Ældste Robert D. Hales har sagt:

»Der er fire hjørnesten i religionsfrihed, som vi som sidste dages hellige må sætte vores lid til og beskytte.

Den første er frihed til at tro. Ingen bør blive kritiseret, forfulgt eller angrebet af andre, ej heller af myndigheder på grund af det, som han eller hun tror på angående Gud …

Religionsfrihedens anden hjørnesten er friheden til at fortælle andre om vores tro … Som forældre, fuldtidsmissionærer og medlemsmissionærer forlader vi os på religionsfrihed for at kunne undervise i Herrens læresætninger i vores familie og over hele verden.

Religionsfrihedens tredje hjørnesten er friheden til at etablere en religiøs organisation, en kirke, for at tilbede fredeligt sammen med andre Der står i den ellevte trosartikel: ›Vi kræver ret til at tilbede Gud den Almægtige i overensstemmelse med vor egen samvittigheds bud og indrømmer alle mennesker den samme ret – lad dem tilbede hvorledes, hvor eller hvad de vil‹ …

Religionsfrihedens fjerde hjørnesten er friheden til et efterleve vores tro – fri udøvelse af tro ikke blot derhjemme og i kirken, men også på offentlige steder« (»Bevarelse af handlefriheden, beskyttelse af religionsfriheden«, Liahona, maj 2015, s. 112).

Gør undervisningen bedre

Undervis i »hvorfor«. »Hvis [klassemedlemmerne] forstår vor himmelske Faders evige plan for hans børns lykke, så bliver baggrunden for evangeliske principper og befalinger klarere, og motivationen til at holde dem øges« (Undervisning på Frelserens måde, s. 20).