Lære og Pagter 2021
11.-17. oktober. Lære og Pagter 115-120: »Hans offer skal være mere helligt for mig end hans fremgang«


»11.-17. oktober. Lære og Pagter 115-120: ›Hans offer skal være mere helligt for mig end hans fremgang‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»11.-17. oktober. Lære og Pagter 115-120«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Far West

Far West, af Al Rounds

11.-17. oktober

Lære og Pagter 115-120

»Hans offer skal være mere helligt for mig end hans fremgang«

Når du forbereder dig på at undervise, så husk, at dit primære formål er at hjælpe andre til at opbygge tro på Jesus Kristus.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Inden du taler om principper fra afsnit 115-120, der er betydningsfulde for dig, så bed klassemedlemmerne om at fortælle, hvad der er betydningsfuldt for dem. Du kan for eksempel bede dem om at færdiggøre denne sætning: »Jeg er taknemmelig for at læse afsnit 115-120, fordi …«

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 115:4-6

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er et forsvar og et tilflugtssted.

  • Klassens medlemmer kan se i præsident Russell M. Nelsons tale »Kirkens rette navn« (Liahona, nov. 2018, s. 87-90) efter indsigt, der kan bidrage til at forstå vers 4-6. Hvorfor er det vigtigt at bruge Kirkens rette navn?

  • Når I sammen har læst Lære og Pagter 115:4-6, kan klassen tale om, hvordan Kirken og dens medlemmer er ligesom et lys eller et banner. Du kan vise et billede af et fyrtårn i en storm og spørge dem om, hvordan det er relateret til budskabet i vers 5-6. Hvordan har det at samles i »Zions land og i hendes stave« givet jer »tilflugt fra uvejret«? (V. 6).

    Billede
    fyrtårn

    Vi kan skinne som lys for at hjælpe andre med at finde tilflugt i Kirken.

Lære og Pagter 117

Vores ofre er hellige for Herren.

  • Bed klassemedlemmerne om at forestille sig, at de er Newel K. Whitney eller hans hustru, Elizabeth, der ejede en butik, der klarede sig godt, i Kirtland, men blev bedt af Herren om at forlade deres ejendom og flytte til Missouri. Klassen kan derpå læse vers 1-11 og dele noget, Herren har sagt, der vil hjælpe dem til at yde dette offer.

  • Visuelle hjælpemidler kan hjælpe klassemedlemmerne til at overveje den »dråbe,« vi til tider begærer, i stedet for det, der »vejer tungere« (v. 8). Overvej at vise genstande, som en dråbe vand og en vandflaske eller et lille stykke chokolade og en chokoladebar. Klassens medlemmer kan måske finde på andre eksempler. Du kan også skrive dråbe og det, der vejer tungere på tavlen og bede dem om at komme med eksempler på ting, vi måske må »afstå« (v. 5) for at få Guds »overflod« (v. 7).

  • Hvis klassemedlemmerne fik nogle indtryk, mens de læste Herrens ord til Oliver Granger i vers 12-15, så bed dem om at fortælle det. Hvorfor kan vores ofre være mere hellige for Herren end vores fremgang?

Lære og Pagter 119-120

Ved at betale tiende er vi med til at opbygge og »helliggør[e] Zions land«.

  • Forestil jer den åndelige styrke, der kan komme ved, at klassens medlemmer deler de velsignelser, de har modtaget ved at betale tiende, med hinanden. De kan også læse Lære og Pagter 119:6 og tale om, hvordan denne lov kan »helliggør[e] Zions land« og gøre vores menighed eller gren til »Zions land for [os].« De kan også læse i Malakias 3:8-12 for at finde de velsignelser, Herren lover for at betale tiende.

  • Hvis klassens medlemmer har spørgsmål om, hvordan tiende bruges, kan du bede dem om at læse afsnit 120 og forklaringen i »Yderligere ressourcer«. (Ældste David A. Bednar kommer også med en god beskrivelse i »Himlens vinduer«, Liahona, nov. 2013, s. 19-20). Hvordan kan vi hjælpe andre til at øge deres tro på Herrens tiendelov?

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Rådet, der forvalter tiende

Ældste Robert D. Hales sagde:

»Som åbenbaret af Herren besluttes anvendelsen af tiendemidlerne af et råd, som består af Det Første Præsidentskab, De Tolv Apostles Kvorum og Det Præsiderende Biskopråd. Herren har specifikt sagt, at rådets arbejde skal ledes ›ved min egen røst til dem‹ (L&P 120:1). Dette råd kaldes Rådet, der forvalter tiende.

Det er fantastisk at se, hvordan dette råd lytter til Herrens røst. Hvert medlem er bekendt med og deltager i rådets beslutninger. Der træffes ingen beslutning, før alle i rådet er enige. Alle tiendemidler anvendes til Kirkens formål, deriblandt velfærd – omsorg for de fattige og nødlidende, templer, bygninger og vedligeholdelse af kirker, uddannelse, undervisningsmaterialer – kort sagt, Herrens værk …

Jeg [vil] gerne aflægge vidnesbyrd om Rådet, der forvalter tiende. Jeg har siddet i det råd i 17 år, som Kirkens Præsiderende Biskop og nu som medlem af De Tolv Apostles Kvorum. Uden undtagelse er denne kirkes tiendemidler blevet anvendt til hans formål« (»Tiende: En prøve på tro, som medfører evige velsignelser«, Liahona, nov. 2002, s. 28).

Gør undervisningen bedre

Bed deltagerne om at undervise hinanden. Det [kan være] passende at bede eleverne om at hjælpe hinanden til at finde svarene på deres spørgsmål. I kan ifølge Åndens tilskyndelser beslutte jer for at gøre dette, selv om I føler, at I kender svaret« (Undervisning på Frelserens måde, s. 23).