Lære og Pagter 2021
4.-10. oktober. Lære og Pagter 111-114: »Jeg [vil] ordne alt til gavn for jer«


»4.-10. oktober. Lære og Pagter 111-114: ›Jeg [vil] ordne alt til gavn for jer‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»4.-10. oktober. Lære og Pagter 111-114«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
Joseph Smith forkynder

4.-10. oktober

Lære og Pagter 111-114

»Jeg [vil] ordne alt til gavn for jer«

Overvej, når du læser Lære og Pagter 111-114, de åndelige sandheder, som Herren ønsker, at din klasse skal forstå. Helligånden vil vejlede dig til at vide, hvilke principper du skal fokusere på.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Overvej at tegne en skattekiste på tavlen. Klassemedlemmerne kan skrive vers på tavlen fra afsnit 111-114, hvori de fandt noget, som de anser for at være »store skatte« (L&P 111:2). Bed flere om at dele det, de synes er værdifuldt i disse vers.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 111

Herren kan »ordne alt til gavn for« os.

  • Herrens råd i Lære og Pagter 111 kan hjælpe medlemmerne af din klasse, når de har bekymringer om timelige eller åndelige ting, ligesom det hjalp Joseph Smith med hans bekymringer om Zion. Du kan indlede en samtale om dette afsnit ved at bede klassens medlemmer om at skrive ting på tavlen, som de eller folk, de kender, er bekymret for. De kan derefter, med disse bekymringer in mente, se i afsnit 111 efter råd og trøst, Herren giver for at hjælpe os. Klassens medlemmer kan fortælle, hvordan Frelseren har hjulpet dem, når de har sat deres lid til ham.

  • De kan have haft oplevelser ligesom Joseph – hvor de har følt, at Herren accepterede dem på trods af deres »tåbelige handlinger« (L&P 111:1). Hvordan er deres oplevelser eksempler på de sandheder, der findes i Lære og Pagter 111? Hvornår har de for eksempel følt, at Herren har »ordne[t] alt til gavn for dem«? (V. 11). Hvad lærer disse oplevelser dem om Frelseren og dem selv?

Lære og Pagter 112:3-15, 22

Herren vil lede dem, der ydmygt søger hans vilje.

  • Som hjælp til at tale om, hvad afsnit 12 lærer os om ydmyghed, kan du overveje at dele klassen op i tre grupper. Giv hver gruppe en af følgende spørgsmål til overvejelse, når de gennemgår vers 3-15 og 22: Hvad er ydmyghed? Hvordan bliver vi mere ydmyge? Hvilke velsignelser loves de ydmyge? Giv klassen tid til at dele deres svar. Grupperne kan få mere indsigt ved at læse ældste Quentin L. Cooks udtalelse i »Yderligere ressourcer« eller afsnittet »Ydmyghed« i Forkynd mit evangelium (s. 120-121). Hvorfor er ydmyghed afgørende for at udføre Herrens værk?

    Billede
    to personer beder

    Hvis vi er ydmyge, vil Herren vejlede os og besvare vores bønner.

Lære og Pagter 112:12-26

De, der er virkeligt omvendte, lærer Jesus Kristus at kende.

  • Det faktum, at nogle apostle i 1837 vendte sig mod profeten, er en god påmindelse om, at uanset hvilken kaldelse vi har, eller hvor meget vi ved om evangeliet, må vi sørge for virkelig at være personligt omvendt. Ved at læse det råd, Herren gav Thomas B. Marsh for at hjælpe ham til at forene sig med De Tolvs Kvorum, kan du give klassen indsigt i, hvad omvendelse betyder. Klassen kan for eksempel læse Lære og Pagter 112:12-26 med et familiemedlem eller en ven i tankerne – en der måske kæmper med sin tro. Hvilke sandheder i disse vers vil de fremhæve for at hjælpe personen til at blive mere fuldt ud omvendt? Giv dem tid til at tænke over, hvad de kan gøre for at styrke deres egen omvendelse til Herren.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Den kristuslignende egenskab ydmyghed.

Ældste Quentin L. Cook har sagt:

»Desværre ser vi i næsten alle samfundsgrupper i dag en selvforherligelse og arrogance, der skiltes med, mens ydmyghed og ansvarlighed over for Gud nedgøres. Mange samfund har mistet sin fortøjningsplads og forstår ikke, hvorfor vi er her på jorden. Sand ydmyghed, som er altafgørende for at nå Herrens hensigt med os, er et særsyn.

Det er vigtigt at forstå styrken i Kristi ydmyghed, retfærdighed, karakter og intelligens, som den skildres i skrifterne. Det er tåbeligt at undervurdere nødvendigheden af fortsat at stræbe efter disse kristuslignende egenskaber dag for dag, i særdeleshed ydmyghed …

Den 23. juli 1837 mødtes profeten Joseph med ældste Thomas B. Marsh, der var præsident for De Tolvs Kvorum. Ældste Marsh var tilsyneladende frustreret over, at profeten havde kaldet to medlemmer af hans kvorum til at tage til England uden at konsultere ham. Da Joseph mødtes med ældste Marsh, blev enhver følelse af at være såret fejet til side, og profeten modtog en bemærkelsesværdig åbenbaring. Nu står den i afsnit 112 i Lære og Pagter. Den giver ufattelig vejledning fra himlen med hensyn til ydmyghed og missionering. Vers 10 lyder: ›Vær ydmyg, så skal Herren, din Gud, lede dig ved hånden og besvare dine bønner‹ (L&P 112:10; fremhævelse tilføjet)« (»Den evige hverdag«, Liahona, nov. 2017, s. 51-52).

Gør undervisningen bedre

Fokusér på mennesker. »Måden, I behandler mennesker på, er lige så vigtig som det, I underviser dem i. Nogle gange kan vores fokus på at præsentere en lektion forhindre os i at udtrykke vores kærlighed til dem, vi underviser … Overvej, hvordan I kan fokusere på det, der betyder mest« (Undervisning på Frelserens måde, s. 6).