Lære og Pagter 2021
20.-26. september. Lære og Pagter 106-108: »At få himlene åbnet«


»20.-26. september. Lære og Pagter 106-108: ›At få himlene åbnet‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»20.-26. september. Lære og Pagter 106-108«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
solen skinner gennem skyerne

20.-26. september

Lære og Pagter 106-108

»At få himlene åbnet«

Overvej, mens du studerer Lære og Pagter 106-108, de åndelige oplevelser, medlemmerne af din klasse kan få, når de studerer disse afsnit. Når du forbereder dig på at undervise dem, kan det være nyttigt at finde ud af, hvad de synes er betydningsfuldt, inden I samles.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed klassens medlemmer om at dele et vers fra disse afsnit, der underviser om et princip, der kan styrke en person i vedkommendes tjeneste i Kirken.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 106; 108

Herren instruerer, opmuntrer og støtter dem, han kalder til at tjene.

  • Når klassemedlemmerne har studeret Lære og Pagter 106 og 108 denne uge, kan de have fundet vendinger, der kan hjælpe dem, der tjener i kirkekaldelser (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Overvej at give klassen tid til at skrive vendinger, de har fundet i disse afsnit, på tavlen, og bed dem om at dele deres indsigt. Hvilke oplevelser har de haft, der angår eller illustrerer disse vendinger?

Lære og Pagter 107

Herren leder sin kirke gennem præstedømmets myndighed.

  • Du kan indlede en samtale om embeder i præstedømmet ved at bede klassen om at lave en liste over årsager til, at Herren giver os profeter, apostle og andre kirkeledere. Klassemedlemmerne kan for eksempel tilføje noget til deres liste, efter de har læst Lære og Pagter 107:18-20. I kan derefter bruge tid på at gennemgå det ansvar, Herren giver dem, der besidder følgende embeder: Det Første Præsidentskab (v. 9, 21-22, 65-66, 91-92), De Tolv Apostle (v. 23-24, 33-35, 38, 58), De Halvfjerds (v. 25-26, 34, 93-97) og biskopper (v. 13-17, 68-76, 87-88). Hvad kan vi gøre for at opretholde vores ledere ved vores »tillid, tro og [bønner]«? (V. 22).

  • Hvad ville vi svare, hvis en ven, der ikke er af vores tro, spørger os: »Hvad er præstedømmet?« eller »Hvad er præstedømmenøgler?« Hvordan kan lærdomme fra »Yderligere ressourcer« påvirke vores svar? Klassemedlemmerne kan også finde nyttig indsigt i Lære og Pagter 107:1-4, 18-20 (se også Tro mod sandheden, s. 123-127). Hvordan hjælper præstedømmet os til at modtage »Himmerigets hemmeligheder« og »få himlene åbnet for [os]«? Hvordan hjælper det os til at »nyde Gud Faderens og Jesu … fællesskab og nærvær«? (V. 19).

Lære og Pagter 107:27-31, 85

Herren styrer sit rige gennem råd.

  • Præsident M. Russell Ballard har sagt: »Jeg [ved], at råd er Herrens måde, og at han skabte alt i universet ved et himmelsk råd« (»Familieråd«, Liahona, maj 2016, s. 63). Hvordan kan du hjælpe dem, du underviser, til at forstå, hvordan man rådfører sig med hinanden i hjemmet og i kirken? Du kan for eksempel bede nogle få medlemmer om at komme forberedt på at fortælle om deres oplevelse i kirken eller derhjemme, hvor de anvendte principperne for råd i Lære og Pagter 107:27-31, 85 (eller i præsident Ballards tale omtalt herover). Overvej at bede klassemedlemmerne i løbet af ugen om at komme til klassen forberedt på at dele forslag til, hvad der gør et råd effektivt. Tilskynd dem til at finde principper, de lærer af denne samtale, der vil hjælpe dem til at være mere effektive, når de deltager i fremtidige råd i hjemmet og i kirken.

    Billede
    lærerrådsmøder

    En af Herrens måder at udføre sit værk på er gennem råd.

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Præstedømmets myndighed.

Præsident Dallin H. Oaks har sagt:

»Vi er ikke vant til at tale om kvinder, der har præstedømmets myndighed i deres kirkekaldelse, men hvilken anden myndighed kan det være? Når en kvinde – ung eller gammel – indsættes til at forkynde evangeliet som fuldtidsmissionær, får hun præstedømmets myndighed til at udføre en funktion i præstedømmet. Det samme gør sig gældende, når en kvinde indsættes til at virke som leder eller lærer i en organisation i Kirken under ledelse af en, der har præstedømmenøglerne. Enhver, der fungerer i et embede eller en kaldelse, som de får af en, der har præstedømmets nøgler, udøver præstedømmets myndighed ved at udføre sine pligter« (»Præstedømmets nøgler og myndighed«, Liahona, maj 2014, s. 51).

Præsident M. Russell Ballard har sagt:

»Vor himmelske Fader er gavmild med sin kraft. Alle mænd og alle kvinder har adgang til denne kraft for at få hjælp i deres tilværelse. Alle, som har indgået hellige pagter med Herren, og som ærer disse pagter, har ret til at modtage personlig åbenbaring, til at blive velsignet med engles betjening, til at tale med Gud, til at modtage evangeliets fylde og i sidste ende til at blive arvinger med Jesus Kristus til alt, hvad vor Fader har« (»Mænd og kvinder og præstedømmets kraft«, Liahona, sep. 2014, s. 36).

Gør undervisningen bedre

Hjælp dem, du underviser, til at opløfte hinanden. »Hver eneste person i jeres klasse er en rig kilde til vidnesbyrd, indblik og erfaringer med at efterleve evangeliet. Bed dem om at fortælle hinanden derom og opløfte hinanden« (Undervisning på Frelserens måde, s. 5).