Lære og Pagter 2021
20.-26. september. Lære og Pagter 106-108: »At få himlene åbnet«


»20.-26. september. Lære og Pagter 106-108: ›At få himlene åbnet‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»20.-26. september. Lære og Pagter 106-108«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
solen skinner gennem skyerne

20.-26. september

Lære og Pagter 106-108

»At få himlene åbnet«

Ældste Ulisses Soares har sagt: »[Vi må] blive hos [Frelseren], fordybe os i skrifterne, fryde os over dem, lære hans lære og stræbe efter at leve på den måde, som han levede« (»Hvordan kan jeg forstå?« Liahona, maj 2019, s. 7). Når du fordyber dig i Lære og Pagter 106-108, så nedskriv, hvordan du kan stræbe efter at efterleve de sandheder, du finder.

Nedskriv dine indtryk

Ved første øjekast virker det som om, at Lære og Pagter 107 kun handler om organiseringen af præstedømmeembeder i en ledelsesstruktur i Herrens kirke. Da åbenbaringen blev givet, var Kirkens medlemskab bestemt allerede ved at vokse fra evnen hos de få ledere, der allerede var kaldet. Så at skitsere Det Første Præsidentskabs, De Tolvs Kvorums, De Halvfjerds’, biskoppers og kvorumspræsidentskabers roller og ansvar var uden tvivl nødvendigt og nyttigt. Men der er så meget mere i den guddommelige belæring i afsnit 107, end bare hvordan præstedømmeembeder og kvorummer skulle organiseres. Her underviser Herren os om en fordums præstedømmeorden, der blev »indstiftet i Adams dage« (v. 41). Dets formål har siden begyndelsen været at gøre det muligt for Guds børn – deriblandt dig – at modtage de frelsende ordinancer og få del i »alle de åndelige velsignelser i kirken – at have det privilegium at modtage Himmerigets hemmeligheder, [og] at få himlene åbnet for sig« (v. 18-19).

Se »Restoring the Ancient OrderRevelations in Context, s. 208-212.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 106; 108

Herren underviser, opmuntrer og støtter dem, han kalder til at tjene.

I Lære og Pagter 106 og 108 giver Herren råd og løfter til to medlemmer, som blev kaldet til at tjene i Kirken. Hvilke vendinger i disse åbenbaringer giver dig opmuntring og indsigt omkring din egen tjeneste i Guds rige? Her er to, man kan overveje:

  • Hvordan har du modtaget »nåde og tillid« for kunne »stå«? (L&P 106:8).

  • Hvordan kan du »fra nu af [være] mere omhyggelig med at iagttage dine løfter« eller pagter? (L&P 108:3).

Hvilke andre vendinger fra afsnit 106 og 108 er betydningsfulde for dig?

Se også Russell M. Nelson, »Vis omsorg med Guds kraft og myndighed«, Liahona, maj 2018, s. 68-75; »Warren Cowdery«, Revelations in Context, s. 219-223; »›Wrought Upon‹ to Seek a Revelation«, Revelations in Context, s. 224-228.

Lære og Pagter 107

Herren leder sin kirke gennem præstedømmemyndighed.

Når du har studeret evangeliets gengivelse, har du sikkert lagt mærke til, at Herren typisk ikke forklarer en lære fuldstændigt i en enkelt åbenbaring. I stedet åbenbarer han ting »linje på linje« (L&P 98:12), når omstændighederne kræver det. Selvom Herren så tidligt som 1829 havde givet belæringer omkring præstedømmet (se for eksempel, afsnit 20 og 84), så gav han yderligere belæring til de hellige i 1835 omkring specifikke præstedømmeembeder, som var nødvendige for at kunne lede og vejlede hans voksende hjord.

Når du læser om de følgende præstedømmeembeder, så overvej, hvordan du kan opretholde dem, der tjener i disse kaldelser ved din »tillid, tro og bøn[ner]« (L&P 107:22).

Lære og Pagter 107:1-20

Præstedømmets ordinancer giver åndelige og timelige velsignelser til alle vor himmelske Faders børn.

Ældste Neil L. Andersen har sagt: »Præstedømmet er Guds kraft og myndighed til frelse og velsignelse af alle – mænd, kvinder og børn … Når vi er værdige, beriger præstedømmets ordinancer vores liv på jorden og forbereder os på de storslåede løfter om den verden, der venter forude« (»Præstedømmets kraft«, Liahona, nov. 2013, s. 92). Når du læser Lære og Pagter 107:1-20 (se særligt v. 18-20) og resten af ældste Andersens tale, så overvej at nedskrive de indtryk, du modtager om, hvordan Guds kraft beriger dit liv på jorden og forbereder dig til evigheden. Hvad gør du for bedre at modtage – og hjælpe andre modtage – disse velsignelser?

Se også Lære og Pagter 84:19-27; Dallin H. Oaks, »Det Melkisedekske Præstedømme og nøglerne«, Liahona, maj 2020, s. 69-72.

Lære og Pagter 107:41-57

Præstedømmet velsigner familier.

Adam ønskede, at hans efterkommere skulle blive velsignet af præstedømmet. Hvilke løfter fik han? (Se v. 42, 55). Når du læser om, hvad Adam gjorde, så overvej dine egne ønsker om, at din familie kan nyde præstedømmets velsignelser. Hvad bliver du inspireret til at gøre for at hjælpe din familie til at modtage disse velsignelser?

Billede
Adam velsigner sine efterkommere

Adam velsigner sine efterkommere, af Clark Kelley Price

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 106:6.Hvad kan din familie gøre for at skabe »glæde i himlen«?

Lære og Pagter 107:22.Hvad gør vi for at opretholde vores ledere »ved … tillid, tro og bøn«?

Lære og Pagter 107:27-31, 85.Principperne, der styrer Kirkens råd, kan også hjælpe os med at rådføre os med hinanden som familie. Hvilke principper i disse vers kan vi anvende i vores familieråd? (Se M. Russell Ballard, »Familieråd«, Liahona, maj 2016, s. 63-65).

Lære og Pagter 107:99-100.Giv et familiemedlem skriftlige anvisninger til en opgave i husholdningen, og bed ham eller hende om at vælge, hvordan han eller hun vil udføre den pågældende opgave: Omhyggeligt, dovent eller uden at læse anvisningerne. Lad resten af familien se på, mens opgaven bliver udført, og så gætte, hvilken tilgang familiemedlemmet valgte. Lad så de andre familiemedlemmer få en tur. Hvorfor har Herren brug for, at vi både lærer vores pligter at kende og udfører dem med al flid? (Se Becky Craven, »Omhyggelig versus overfladisk«, Liahona, maj 2019, s. 9-11).

Lære og Pagter 108:7.Hvordan kan vi styrke hinanden i vores samtaler? I vores bønner? I vores formaninger eller opmuntring? I alle vores gerninger? I kan vælge en af disse at arbejde på som familie.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Vi lytter til profetens røst«, Salmer og sange, nr. 205.

Gør dit personlige studium bedre

Nedskriv indtryk. Når du modtager åndelige indtryk og indsigt, så skriv dem ned. Når du gør dette, viser du Herren, at du værdsætter hans vejledning. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 12, 30).

Billede
Melkisedek velsigner Abram

Melkisedek velsigner Abram, af Walter Rane