Lære og Pagter 2021
6.-12. september. Lære og Pagter 98-101: »Vær rolig og vid, at jeg er Gud«


»6.-12. september. Lære og Pagter 98-101: ›Vær rolig og vid, at jeg er Gud‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»6.-12. september. Lære og Pagter 98-101«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
De hellige løber væk fra pøbelen

C.C.A. Christensen (1831-1912), De hellige fordrives fra Jackson County i Missouri, ca. 1878, temperamaleri på musselin, 196 × 287 centimeter. Brigham Young University Museum of Art, gave fra C.C.A Christensens børnebørn, 1970.

6.-12. september

Lære og Pagter 98-101

»Vær rolig og vid, at jeg er Gud«

Hvilke slags udfordringer eller prøvelser oplever medlemmerne af din klasse? Hvilke råd og trøstende ord i Lære og Pagter 98-101 kan hjælpe dem?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan bede klassens medlemmer om at dele noget, de har lært af Lære og Pagter 98-101, der hjalp dem med en prøvelse eller udfordring, de har haft.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 98:1-3, 11-16, 23-30, 37; 101:2-5, 9-16

Vores prøvelser kan virke til gavn for os.

  • Den forfølgelse eller modstand, vi støder på i dag, kan være anderledes end den, de hellige oplevede i Missouri i 1833, men Herrens råd i Lære og Pagter 98 er stadig anvendeligt. For at hjælpe klassemedlemmerne til at lære af dette råd kan du overveje at skrive spørgsmål som følgende på tavlen: Hvordan ønsker Herren, at hans hellige ser på modstand? Hvordan ønsker Herren, at vi skal reagere på forfølgelse? Klassen kan arbejde i små grupper på at finde svar i Lære og Pagter 98:1-3, 11-16, 23-30 og derefter tale om det, de lærer. Hvilke sandheder finder vi, der kan hjælpe os til at blive bedre Jesu Kristi disciple? Citaterne i »Yderligere ressourcer« kan bidrage til denne samtale.

  • I tider med forfølgelse eller prøvelser kan dette budskab i afsnit 98 og 101 hjælpe: Herren vil hjælpe os, hvis vi er villige til at stole på ham. For at hjælpe klassemedlemmerne til at finde dette budskab kan du skrive følgende liste over vers på tavlen og bede dem om at vælge nogle at læse: Lære og Pagter 98:1-3, 11-12, 37; 101:2-5, 9-16. Bed dem om at fortælle det, de finder, der opfordrer dem til at stole på Herren. Hvad lærer disse vers os om, hvordan man sætter sin lid til Herren? (Se også Linda S. Reeves, »Gør krav på velsignelserne ved jeres pagter«, Liahona, nov. 2013, s. 118-120).

Lære og Pagter 101:1-8, 43-62

Når vi følger Guds råd, hjælper det os til at være trygge.

  • Hvordan kan du hjælpe klassen til at indse, at sikkerhed kommer, når vi lytter til Herrens røst? (Se v. 7). Du kan eventuelt bede nogle få om at lave rollespil over lignelsen i Lære og Pagter 101:43-62, mens en anden læser det højt. I kan derpå tale om spørgsmål som disse: Hvad kan de forskellige dele i lignelsen repræsentere? Hvad forårsagede, at tjenerne mistede vingården? Hvad bør vi lære af tjenernes handlinger? Hvad lærer vi om Herren ud fra adelsmandens adfærd? Det kan også være godt at sammenligne vers 1-8 med vers 47-51 og tale om, hvordan vi trofast og med visdom kan opbygge Zion i vores liv, hjem og som kirke.

    Billede
    Jesus Kristus

    Udsnit af Kristus og den rige unge mand, af Heinrich Hofmann

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

At vende den anden kind til kræver kristent mod.

Ældste Robert D. Hales har sagt:

»Nogle mennesker tror fejlagtigt, at svar som tavshed, sagtmodighed, tilgivelse og ydmygt at bære vidnesbyrd er passive eller svage. Men at ›elsk[e vore] fjender, velsign[e] dem, som forbander [os], gør[e] godt mod dem, som hader [os], og bed[e] for dem, som fejlagtigt udnytter [os] og forfølger [os]‹ (3 Ne 12:44) kræver tro, styrke og frem for alt kristent mod …

Når vi ikke gør gengæld – når vi vender den anden kind til og modstår vrede følelser – står vi også på samme side som Frelseren. Vi udviser hans kærlighed, som er den eneste magt, der kan betvinge modstanderen og besvare vore anklagere, uden at vi anklager dem. Det er ikke svaghed. Det er kristent mod« (»Kristent mod: Prisen for at være discipel«, Liahona, nov. 2008, s. 72).

At tilgive er ikke at billige.

Ældste Kevin R. Duncan har sagt: »Brødre og søstre, misforstå mig ikke. At tilgive er ikke at billige. Vi bortrationaliserer ikke dårlig opførsel eller tillader andre at behandle os dårligt på grund af deres kampe, smerter eller svagheder. Men vi kan opnå en større forståelse og fred, når vi ser det i et bredere perspektiv … Tilgivelse er et glorværdigt, helbredende princip. Vi behøver ikke at blive ofre to gange. Vi kan tilgive« (»Tilgivelsens helbredende salve«, Liahona, maj 2016, s. 35).

Gør undervisningen bedre

Inkluder dem, der kæmper. Nogle gange har de, der kæmper, bare brug for blive inkluderet for at føle sig elsket. Overvej at give dem en opgave i en kommende lektion, inviter dem til klassen, eller sørg for, at de får et lift til kirke. Giv ikke op, hvis de ikke reagerer på din første indsats (se Undervisning på Frelserens måde, s. 8-9).