Oppi ja liitot 2021
13.–19. syyskuuta. Oppi ja liitot 102–105: ”Paljon ahdingon jälkeen – – tulee siunaus”


”13.–19. syyskuuta. Oppi ja liitot 102–105: ’Paljon ahdingon jälkeen – – tulee siunaus’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Oppi ja liitot 2021, 2020

”13.–19. syyskuuta. Oppi ja liitot 102–105”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2021

Kuva
miehiä ja vankkureita

C. C. A. Christensen (1831–1912), Siionin leirikunta, noin 1878, maalaus musliinille, 198 x 290 cm. Brigham Youngin yliopiston taidemuseo, C. C. A. Christensenin lastenlasten lahjoitus, 1970

13.–19. syyskuuta

Oppi ja liitot 102–105

”Paljon ahdingon jälkeen – – tulee siunaus”

Kun valmistaudut opettamaan lukuja OL 102–105, kuuntele Hengen innoitusta. Henki voi johtaa sinua huomaamaan periaatteita, joita ei mainita tässä opetusehdotuksessa mutta jotka siunaavat opettamiasi ihmisiä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Luokan jäsenet voisivat kirjoittaa luvuista OL 102–105 jakeen tai pari, jotka ovat merkityksellisiä heille henkilökohtaisesti. Sitten he voisivat vaihtaa jakeita jonkun toisen luokan jäsenen kanssa ja keskustella yhdessä siitä, mitä he ovat oppineet näiden jakeiden pohjalta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

OL 103105

Koettelemuksemme opettavat meille arvokkaita asioita ja antavat meille kokemusta.

  • Kun luokan jäsenet tällä viikolla tutkivat lukuja OL 103 ja 105, he saattoivat löytää periaatteita, jotka voivat auttaa meitä koettelemuksen tai vastustuksen aikoina. Anna heidän kertoa, mitä he löysivät. Tai voisit kehottaa heitä etsimään sellaisia periaatteita jakeista OL 103:5–7, 12, 36; 105:5–6, 9–12, 18–19 (ks. myös ”Lisäaineistoa”). Miten me näiden jakeiden perusteella voimme suhtautua, kun kohtaamme vaikeuksia tai pettymyksiä? Luokan jäsenet saattavat haluta kertoa kokemuksista, jolloin siunauksia on tullut ”paljon ahdingon jälkeen” (OL 103:12).

  • Jos tunnet, että Siionin leirikuntaa koskevat historialliset taustatiedot tai henkilökohtaiset kertomukset olisivat hyödyksi, voisit pyytää jotakuta käymään läpi yhden seuraavista aineistoista ennen oppituntia ja kertomaan lyhyesti, mitä hän on oppinut: Saints, kirja 1, luku 18; ”The Acceptable Offering of Zion’s Camp” (Revelations in Context, s. 213–218) tai ”Palautuksen ääniä: Siionin leirikunta” (aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa). Jos voisimme palata ajassa taaksepäin ja puhua Siionin leirikunnalle, mitä voisimme sanoa kannustaaksemme heitä? Mitä he voisivat sanoa kannustaakseen meitä?

    Kuva
    pieni joki

    Siionin leirikunta leiriytyi tässä kuvatun Little Fishing River -joen rantamille.

OL 104:11–18

Jokainen meistä on ”maanpäällisten siunausten taloudenhoitaja”.

  • Jotta luokan jäsenten olisi helpompi kokea jakeiden OL 104:11–18 opetukset henkilökohtaisina, voisit kehottaa heitä kuvittelemaan, että he aikovat uskoa jotakin kallisarvoista jonkun muun haltuun. Mitä he sanoisivat tälle henkilölle? Mitä he odottaisivat häneltä? Luokan jäsenet voisivat sitten lukea OL 104:11–18 ja ottaa selville, mitä Herra on uskonut meidän haltuumme ja mitä Hän odottaa meiltä. Kuinka nämä jakeet voisivat vaikuttaa siihen, mitä ajattelemme maailmasta, siunauksistamme tai ympärillämme olevista ihmisistä?

  • Jotta luokan jäsenet ymmärtäisivät paremmin sitä tapaa, jonka Herra on säätänyt huolehtiakseen pyhistään (ks. OL 104:16), voisit näyttää videon ”The Labor of His Hands” [Hänen kättensä työt] (churchofjesuschrist.org). Sen pohjalta mitä opimme tästä videosta ja jakeista OL 104:11–18, mikä on Herran tapa huolehtia pyhistään? Voisit myös lukea tämän presidentti Marion G. Romneyn esittämän lausunnon: ”Herra – – pystyisi huolehtimaan [köyhistä] ilman apuamme, jos Hänen tarkoituksensa olisi tehdä niin. – – Mutta me tarvitsemme sen kokemuksen, sillä vain oppimalla huolehtimaan toinen toisestamme me voimme oppia Kristuksen kaltaista rakkautta ja mielenlaatua, jotka ovat edellytyksinä sille, että saamme palata Hänen eteensä.” (Ks. ”Huoltotyön elävät periaatteet”, Valkeus, huhtikuu 1982, s. 170.) Anna luokan jäsenille muutama minuutti aikaa kirjoittaa muistiin saamiaan vaikutelmia siitä, kuinka he voivat omalta osaltaan huolehtia muista Herran tavalla.

Kuva
lisäaineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Koettelemusten puhdistava voima.

Vanhin Orson F. Whitney opetti: ”Mikään kärsimämme tuska, mikään kokemamme koettelemus ei mene hukkaan. Se palvelee opettajanamme, kehittää sellaisia ominaisuuksia kuin kärsivällisyys, usko, mielenlujuus ja nöyryys. Kaikki, mitä kärsimme, ja kaikki, mitä kestämme, etenkin kun kestämme sen kärsivällisesti, vahvistaa luonnettamme, puhdistaa sydäntämme, avartaa sieluamme ja tekee meistä lempeämpiä ja armeliaampia, kelvollisempia tulemaan kutsutuiksi Jumalan lapsiksi – – ja juuri murheen ja kärsimyksen, vaivan ja koettelemusten kautta me saamme sen koulutuksen, jota tulimme tänne hankkimaan ja joka tekee meistä enemmän taivaallisen Isämme ja Äitimme kaltaisia.” (Ks. julkaisussa Kirkon presidenttien opetuksia: Spencer W. Kimball, 2006, s. 17.)

Vanhin David A. Bednar on sanonut: ”Jossakin vaiheessa meidän kunkin elämässä meitä kutsutaan marssimaan omassa Siionin leirikunnassamme. Kutsujen ajoitus vaihtelee, ja ne erityiset esteet, joita kenties kohtaamme matkalla, ovat erilaisia. Mutta jatkuva ja johdonmukainen suhtautumisemme tähän väistämättömään kutsuun antaa lopulta vastauksen kysymykseen: ’Kuka on Herran puolella?’” (”Herran puolella: Siionin leirikunnan antamia opetuksia”, Liahona, heinäkuu 2017, s. 23.)

Näin kehitymme opettamisessa

Toimi yhdessä perheenjäsenten kanssa. ”Koska koti on evankeliumin mukaan elämisen ja evankeliumin oppimisen keskus, pyrkimyksesi vahvistaa luokan jäsentä on tehokkainta, kun toimit yhdessä – – [hänen perheensä jäsenten] kanssa” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 8).