Oppi ja liitot 2021
20.–26. syyskuuta. Oppi ja liitot 106–108: ”Nähdä taivaiden avautuvan heille”


”20.–26. syyskuuta. Oppi ja liitot 106–108: ’Nähdä taivaiden avautuvan heille’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Oppi ja liitot 2021, 2020

”20.–26. syyskuuta. Oppi ja liitot 106–108”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2021

Kuva
aurinko paistaa pilvien lomasta

20.–26. syyskuuta

Oppi ja liitot 106–108

”Nähdä taivaiden avautuvan heille”

Kun tutkit lukuja OL 106–108, mieti, mitä hengellisiä kokemuksia luokkasi jäsenillä saattaa olla heidän tutkiessaan näitä lukuja. Kun valmistaudut opettamaan heitä, voisi olla hyödyllistä ottaa selville, mikä heidän mielestään oli merkityksellistä, ennen kuin kokoonnutte yhteen.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kehota luokan jäseniä lukemaan näistä luvuista jokin jae, jossa opetettu periaate voisi vahvistaa jotakuta hänen palvellessaan kirkossa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

OL 106108

Herra opettaa, rohkaisee ja tukee niitä, jotka Hän kutsuu palvelemaan.

  • Kun luokan jäsenet tällä viikolla tutkivat lukuja OL 106 ja 108, he ovat ehkä löytäneet lauseita, jotka voisivat auttaa kirkon tehtävissä palvelevia henkilöitä (ks. aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotus). Voisit antaa luokan jäsenille aikaa kirjoittaa näistä luvuista löytämiään lauseita tauluun ja pyytää heitä kertomaan saamiaan oivalluksia. Mitä sellaisia kokemuksia heillä on ollut, jotka liittyvät näihin lauseisiin tai havainnollistavat niitä?

OL 107

Herra johtaa kirkkoaan pappeuden valtuudella.

  • Voisit aloittaa keskustelun pappeusviroista kehottamalla luokan jäseniä laatimaan luettelon syistä, joiden vuoksi Herra antaa meille profeettoja, apostoleja ja muita kirkon johtajia. Ehkä luokan jäsenet voisivat täydentää luetteloaan luettuaan OL 107:18–20. Sitten voisitte käyttää hetken aikaa siihen, että käytte läpi vastuut, joita Herra antaa seuraavissa viroissa toimiville: ensimmäinen presidenttikunta (jakeet 9, 21–22, 65–66, 91–92), kaksitoista apostolia (jakeet 23–24, 33–35, 38, 58), seitsenkymmenet (jakeet 25–26, 34, 93–97) ja piispat (jakeet 13–17, 68–76, 87–88). Mitä voimme tehdä, niin että tuemme johtajiamme luottamuksellamme, uskollamme ja rukouksillamme? (Ks. jae 22.)

  • Mitä vastaisimme, jos kirkkoomme kuulumaton ystävä kysyisi meiltä: ”Mitä pappeus on?” tai ”Mitä ovat pappeuden avaimet?” Kuinka kohdassa ”Lisäaineistoa” olevat opetukset voisivat vaikuttaa vastauksiimme? Ehkä luokan jäsenet voivat löytää hyödyllisiä näkemyksiä myös jakeista OL 107:1–4, 18–20 (ks. myös Lujana uskossa, s. 107–111). Kuinka pappeus auttaa meitä saamaan ”valtakunnan [salaisuudet]” ja ”[näkemään] taivaiden avautuvan [meille]”? Kuinka se auttaa meitä ”[nauttimaan] Isän Jumalan ja Jeesuksen – – yhteydestä ja läsnäolosta”? (Jae 19.)

OL 107:27–31, 85

Herra hallitsee valtakuntaansa neuvostojen avulla.

  • Presidentti M. Russell Ballard on sanonut: ”Tiedän, että neuvostot ovat Herran tapa ja että Hän loi taivaallisen neuvoston avulla kaiken maailmankaikkeudessa olevan” (”Perheneuvostot”, Liahona, toukokuu 2016, s. 63). Kuinka voit auttaa niitä, joita opetat, ymmärtämään, kuinka neuvotella yhdessä kotona ja kirkossa? Kenties voisit pyytää muutamia jäseniä tulemaan oppitunnille valmiina kertomaan kokemuksistaan kirkossa tai kotona, kun he ovat soveltaneet neuvottelemisen periaatteita, joita opetetaan jakeissa OL 107:27–31, 85 (tai presidentti Ballardin edellä lainatussa puheessa). Voisit viikon aikana pyytää luokan jäseniä tulemaan oppitunnille valmiina kertomaan ideoita siihen, mikä tekee neuvostosta tehokkaan. Kannusta luokan jäseniä huomaamaan periaatteita, joita he oppivat tästä keskustelusta ja jotka auttavat heitä olemaan tehokkaampia, kun he tulevaisuudessa osallistuvat neuvostoihin kotona ja kirkossa.

    Kuva
    opettajaneuvoston kokous

    Yhdessä neuvotteleminen on yksi tapa, jolla Herra toteuttaa työtään.

Kuva
lisäaineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Pappeuden valtuus.

Presidentti Dallin H. Oaks on opettanut:

”Emme ole tottuneet puhumaan siitä, että naisilla olisi kirkon tehtävissään pappeuden valtuus, mutta mikä muu valtuus se voi olla? Kun nainen – nuori tai vanha – erotetaan saarnaamaan evankeliumia kokoaikaisena lähetyssaarnaajana, hänelle annetaan pappeuden valtuus suorittaa pappeuden tehtävää. Samoin on silloin kun nainen erotetaan toimimaan virkailijana tai opettajana jossakin kirkon järjestössä sen henkilön alaisuudessa, jolla on hallussaan pappeuden avaimet. Jokainen, joka toimii jossakin virassa tai tehtävässä, jonka hän on saanut henkilöltä, jolla on hallussaan pappeuden avaimet, käyttää pappeuden valtuutta suorittaessaan hänelle annettuja velvollisuuksia.” (”Pappeuden avaimet ja valtuus”, Liahona, toukokuu 2014, s. 51.)

Presidentti M. Russell Ballard on sanonut:

”Meidän Isämme taivaassa antaa voimaansa auliisti. Kaikki miehet ja kaikki naiset voivat päästä osallisiksi tästä voimasta saadakseen apua elämäänsä. Kaikki, jotka ovat tehneet pyhiä liittoja Herran kanssa ja jotka pitävät nuo liitot kunniassa, ovat oikeutettuja saamaan henkilökohtaista ilmoitusta, tulemaan siunatuiksi enkelten palveluksella, olemaan yhteydessä Jumalaan, saamaan evankeliumin täyteyden ja lopulta perimään Jeesuksen Kristuksen kanssa kaiken, mitä Isällämme on.” (”Miehet ja naiset ja pappeuden voima”, Liahona, syyskuu 2014, s. 36.)

Näin kehitymme opettamisessa

Auta oppilaita kohottamaan toinen toistaan. ”Jokainen yksilö luokassasi on todistuksen, oivallusten ja evankeliumin mukaisen elämän kokemusten runsas lähde. Pyydä heitä kertomaan kokemuksistaan toisilleen ja kohottamaan toinen toistaan.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 5.)