Oppi ja liitot 2021
19.–25. heinäkuuta. Oppi ja liitot 81–83: Kun ”paljon on annettu, paljon vaaditaan”


”19.–25. heinäkuuta. Oppi ja liitot 81–83: Kun ’paljon on annettu, paljon vaaditaan’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Oppi ja liitot 2021, 2020

”19.–25. heinäkuuta. Oppi ja liitot 81–83”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2021

Kuva
Kristus ja rikas nuorukainen

Kristus ja rikas nuorukainen, Heinrich Hofmann

19.–25. heinäkuuta

Oppi ja liitot 81–83

Kun ”paljon on annettu, paljon vaaditaan”

Muista, että luokkasi jäsenet saavat hengellisiä kokemuksia, kun he tutkivat pyhiä kirjoituksia kotona. Pohdi rukoillen, kuinka voit kannustaa heitä kertomaan kokemuksistaan kohottaakseen toisiaan.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kehota luokan jäseniä valitsemaan seuraavista luvuista kustakin yksi ilmaus, joka sopisi hyvin kyseisen luvun otsikoksi: OL 81, 82 ja 83. Miksi he valitsivat nämä otsikot?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

OL 81:5; 82:18–19

Meidän jokaisen tulee tavoitella lähimmäisemme parasta.

  • Aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa esitetään pohdittavaksi jakeeseen OL 81:5 liittyviä kysymyksiä. Nämä kysymykset voisivat sopia hyvin myös keskustelun aiheiksi luokallesi. Voisit myös kertoa omakohtaisen kokemuksen siitä, kun olet tuntenut itsesi jollakin tavoin heikoksi ja jonkun tekemä palvelu on kohottanut tai vahvistanut sinua. Luokan jäsenillä voi olla kerrottavana samankaltaisia omia kokemuksia. Voisitte myös katsoa videon ”Works of God” [Jumalan teot] (churchofjesuschrist.org), joka voi innoittaa luokan jäseniä palvelemaan toisiaan. Voisit myös lukea presidentti M. Russell Ballardin lainauksen kohdasta ”Lisäaineistoa”.

  • Voisit pyytää luokan jäseniä tutkimaan jakeita OL 82:18–19 ja panemaan merkille periaatteita, jotka auttavat heitä ymmärtämään muiden palvelemisen tarkoituksia ja siunauksia. Anna heidän sitten kertoa, mitä he oppivat. Voisit myös näyttää videon ”Thomas S. Monsonin opetuksia: Avuntarpeessa olevien pelastaminen” (churchofjesuschrist.org). Kuinka piispa Monsonin seurakunnan jäsenet olivat esimerkkinä siitä, mitä opetetaan jakeissa 18–19?

OL 82:8–10

”Minä, Herra, olen sidottu, kun te teette, mitä minä sanon.”

  • Voisit auttaa luokan jäseniä ymmärtämään, mikä yhteys on auliin kuuliaisuutemme ja Jumalan lupaamien siunausten välillä, siten että luette jakeet OL 1:37–38; 82:10; 130:20–21 yhdessä tai pienryhmissä. Mitä näissä pyhien kirjoitusten kohdissa opetetaan meille Herrasta? Kenties luokan jäsenet voisivat näiden jakeiden pohjalta luetella sanoja, jotka kuvaavat Hänen luonnettaan.

  • Luettuaan jakeen 10 luokan jäsenet voisivat puhua siitä, mitä Herra on luvannut meille ja kuinka Herra on pitänyt lupauksensa. Sisar Virginia H. Pearcen kertomus kohdassa ”Lisäaineistoa” voisi auttaa luokan jäseniä huomaamaan, että Herra siunaa meitä oman viisautensa mukaisesti, ei aina siten kuin me haluamme tai odotamme.

  • Mitä opimme jakeiden OL 82:8–10 pohjalta siitä, miksi taivaallinen Isä antaa meille käskyjä? Ehkäpä luokan jäsenet voivat saada näistä jakeista näkemystä, jota he voivat hyödyntää auttaessaan ystävää tai lasta, jonka mielestä käskyt ovat rajoittavia (ks. myös video ”Blessed and Happy Are Those Who Keep the Commandments of God” [Siunattuja ja onnellisia ovat ne, jotka pitävät Jumalan käskyt], churchofjesuschrist.org). Tai he voivat kertoa kokemuksista, jotka ovat opettaneet heitä näkemään käskyt siunauksina.

Kuva
lisäaineistoa-kuvake

Lisäaineistoa

Puhdas jumalanpalvelus.

Presidentti M. Russell Ballard on opettanut:

”Opetuslapsina meihin kohdistuu monia vaatimuksia ja meillä on monia huolenaiheita ja tehtäviä. Joidenkin toimintojen täytyy kuitenkin aina olla kirkon jäsenyytemme ytimessä. Herra käskee: ’Ja nyt, ole uskollinen; hoida virkaa, jonka minä olen sinulle antanut; auta heikkoja, nosta hervonneita käsiä ja vahvista voimattomia polvia’ [OL 81:5, kursivointi lisätty].

Tätä on kirkko toiminnassa! Tätä on puhdas jumalanpalvelus! Tätä on evankeliumi sen todellisessa merkityksessä, kun me autamme, nostamme ja vahvistamme niitä, jotka ovat hengellisen ja ajallisen avun tarpeessa! Sen tekeminen edellyttää sitä, että käymme heidän luonaan ja autamme heitä [ks. Jaak. 1:27], jotta heidän todistuksensa uskosta taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa ankkuroituu heidän sydämeensä.” (”Kallisarvoisia lahjoja Jumalalta”, Liahona, toukokuu 2018, s. 11.)

Herra siunaa meitä omin ihmeellisin tavoin.

Sisar Virginia H. Pearce, entinen neuvonantaja Nuorten Naisten ylimmässä johtokunnassa, on kertonut naisesta, joka kantoi huolta harhaan kulkeneista lapsistaan. Tämä nainen asetti kunnianhimoisen tavoitteen lisätä temppelissä käymistä, ja hän oli varma siitä, että Herra kunnioittaisi tätä merkittävää uhrausta muuttamalla hänen lastensa sydämen. Hän kertoi:

”Käytyäni kymmenen vuoden ajan useammin temppelissä ja rukoiltuani jatkuvasti minun on valitettavasti sanottava, etteivät lasteni valinnat ole muuttuneet. – –

Mutta minä olen. Olen muuttunut nainen. – – Olen luopunut omista aikarajoistani ja pystyn luottamaan Herran aikatauluun. – – Odotukseni ovat muuttuneet. Sen sijaan että odottaisin lasteni muuttuvan, odotan näitä usein toistuvia lempeitä armotekoja ja olen täynnä kiitollisuutta niistä. – – Herra toimii ihmeellisin tavoin, ja olen tosiaankin täynnä rauhaa, joka ylittää kaiken ymmärryksen.” (Puheessa ”Prayer: A Small and Simple Thing”, At the Pulpit, 2017, s. 288–289.)

Näin kehitymme opettamisessa

Rohkaise nuoria osallistumaan oppiaiheeseesi. Anna nuorille mahdollisuuksia opettaa toisiaan. Toistemme todistusten tai kokemusten kuuleminen voi olla hyvin vaikuttavaa. Auta nuoria tarpeen mukaan valmistautumaan opettamaan ja näytä heille, mitä opettaminen Vapahtajan tavalla tarkoittaa. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 27–28.)