Oppi ja liitot 2021
5.–11. heinäkuuta. Oppi ja liitot 76: ”Suuri on oleva heidän palkkansa, ja iankaikkinen on oleva heidän kirkkautensa”


”5.–11. heinäkuuta. Oppi ja liitot 76: ’Suuri on oleva heidän palkkansa, ja iankaikkinen on oleva heidän kirkkautensa’”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: Oppi ja liitot 2021, 2020

”5.–11. heinäkuuta. Oppi ja liitot 76”, Tule ja seuraa minua – pyhäkoulu: 2021

Kuva
linnunrata avaruudessa

Turvapaikka, Shaelynn Abel

5.–11. heinäkuuta

Oppi ja liitot 76

”Suuri on oleva heidän palkkansa, ja iankaikkinen on oleva heidän kirkkautensa”

Kuten monet näyt, jotka on tallennettu pyhiin kirjoituksiin, myös luvun OL 76 näky saatiin, kun Joseph Smith ja Sidney Rigdon mietiskelivät pyhien kirjoitusten kohtia (ks. jae 19). Sinäkin voit saada ilmoitusta – myös johdatusta siihen, kuinka opettaa – kun pohdit lukua OL 76.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Jotta voit auttaa luokan jäseniä kertomaan siitä, mitä he ovat lukeneet luvusta OL 76, voisit kehottaa heitä kuvittelemaan, että joku toiseen kirkkoon kuuluva ystävä kysyy, mitä me uskomme elämästä kuoleman jälkeen. Mistä luvun OL 76 jakeista he kertoisivat ystävälleen? Luokan jäsenet voisivat myös kertoa kohdasta ”Palautuksen ääniä: ’Näkyä’ koskevia todistuksia” jotakin, mikä teki heihin vaikutuksen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia

OL 76

Pelastus tulee Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, ansiosta.

  • Ajatellessaan lukua OL 76 monet ajattelevat pelastussuunnitelmaa ja kolmea kirkkauden valtakuntaa. Kuinka voit auttaa luokan jäseniä huomaamaan, että tämän ilmoituksen keskeinen hahmo on Vapahtaja Jeesus Kristus? Voisit pyytää luokan jäseniä lukemaan luvusta OL 76 jonkin jakeen, joka on vahvistanut heidän uskoaan Jeesukseen Kristukseen. Jos he tarvitsevat apua, voisit ohjata heidät katsomaan esimerkiksi jakeita 1–5, 20–24, 39–43, 69, 107–108.

  • Auta luokan jäseniä tarkastelemaan eroja niiden välillä, jotka perivät kolme kirkkauden valtakuntaa, kirjoittamalla taululle Selestinen, jakeet 50–70, 92–96, Terrestrinen, jakeet 71–79, 97 ja Telestinen, jakeet 81–90, 98–106, 109–112. Luokan jäsenet voisivat valita yhden kolmesta jaeryhmästä ja etsiä ilmauksia, jotka kuvailevat Jeesuksen Kristuksen ja kyseisen valtakunnan perivien ihmisten välistä suhdetta. Mitä nämä ilmaukset opettavat meille Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena olemisesta? Kuinka voimme vahvistaa suhdettamme Häneen ja Isään? Kuinka He lähestyvät meitä? Mitä tarkoittaa se, että on ”[rohkea] todistuksessa Jeesuksesta”? (Jae 79.)

    Kuva
    huone 1800-luvun kodissa

    Joseph Smith näki näyn kirkkauden asteista tämän kaltaisessa huoneessa.

OL 76:5–10, 113–118

Jumalan salaisuudet voi ”ymmärtää vain Pyhän Hengen voimasta”.

  • Luokkasi jäsenistä saattaisi olla kiinnostavaa tietää, etteivät kaikki kirkon jäsenet hyväksyneet helposti luvun OL 76 ilmoitusta. Esimerkiksi Brigham Young sanoi: ”Perinteeni olivat sellaiset, että kun ’Näky’ tuli tietooni ensimmäisen kerran, se oli suoraan ristiriidassa ja vastoin aiemmin saamaani opetusta. Sanoin: Odottakaa hieman. En torjunut sitä, mutta en pystynyt ymmärtämään sitä.” Hän selitti, että hänen täytyi ”miettiä ja rukoilla, lukea ja miettiä, kunnes tiesin ja täysin ymmärsin sen omakohtaisesti”. (Ks. ”The Vision”, Revelations in Context, s. 150.) Mitä sellaista opimme hänen kokemuksestaan, mikä voi auttaa meitä, kun Jumala ilmoittaa asioita, jotka poikkeavat nykyisestä ymmärryksestämme? Mitä jakeissa OL 76:5–10, 113–118 meille opetetaan siitä, kuinka voimme vastaanottaa Jumalan tahdon salaisuudet? (Ks. jae 10.)

OL 76:50–70, 92–95

Jumala haluaa kaikkien lastensa pääsevän osallisiksi selestisestä kirkkaudesta Hänen kanssaan.

  • Joistakuista voi olla lannistavaa tai ylivoimaista ajatella kaikkea sitä, mitä meiltä vaaditaan tullaksemme kelvollisiksi selestiseen valtakuntaan. Mieti, kuinka voit auttaa luokan jäseniä saamaan toivoa ”Jeesuksen, – – välimiehen kautta” (jae 69). Voisit esimerkiksi kehottaa heitä lukemaan jakeet 50–70 ja 92–95. Kehota heitä kertomaan, kuinka he saattaisivat vastata jollekulle, joka sanoo: ”Evankeliumin mukainen elämä nykymaailmassa on kovin vaikeaa, enkä ole varma, onko se sen arvoista” tai ”Minä en vain ole tarpeeksi hyvä selestiseen valtakuntaan.” Mitä voisimme sanoa innoittaaksemme tai kannustaaksemme tätä henkilöä?

Näin kehitymme opettamisessa

Keskity Vapahtajaan ja Hänen oppiinsa. ”Kysy jatkuvasti itseltäsi: ’Kuinka se, mitä opetan, auttaa luokkani jäseniä vahvistamaan uskoa Kristukseen, tekemään parannuksen, solmimaan liittoja Jumalan kanssa ja pitämään ne sekä ottamaan vastaan Pyhän Hengen?’” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 20.)