Lære og Pagter 2021
28. december-3. januar. Lære og Pagter 1: »Lyt, o, I … folk«


»28. december-3. januar. Lære og Pagter 1: ›Lyt, o, I … folk‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Lære og Pagter 2021, 2020

»28. december-3. januar. Lære og Pagter 1«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2021

Billede
en familie læser i skriften

28. december-3. januar

Lære og Pagter 1

»Lyt, o, I … folk«

Når du læser Lære og Pagter 1, tænk da over, hvilke vers du kan fokusere på i klassen, og hvordan du kan hjælpe klassens medlemmer til at lære af disse vers.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Du kan indlede din klasses studium af Lære og Pagter ved at spørge klassemedlemmerne, hvordan de har det med at studere denne bog af hellig skrift dette år. Hvilke skriftsteder fra afsnit 1 gør dem begejstret over at læse Lære og Pagter? Du kan bede dem om i afsnit 1 at se efter vers, de ville dele, hvis de skulle forsøge at overtale nogen til at læse denne hellige bog.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Lære og Pagter 1

Herren indbyder os til at »gransk[e] disse befalinger«.

  • Når I taler om Herrens »forord« til Lære og Pagter (v. 6), kan det være godt for nogen i klassen at forklare, hvad et forord er, og hvilket formål det tjener i en bog. Klassen kan derpå tale om, hvordan afsnit 1 opfylder dette formål for Lære og Pagter. Hvilke temaer i bogen introducerer afsnit 1 for eksempel? Hvilke formål har bogen? Hvad finder vi i dette afsnit, der kan påvirke måden, som vi læser Lære og Pagter på dette år?

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier opfordrer os til at overveje, hvordan vi vil handle på Herrens befaling om at »gransk[e] disse befalinger« (v. 37). Klassens medlemmer kan fortælle, hvad de planlægger at gøre dette år for at gøre deres studie af Lære og Pagter meningsfuldt. Hvad vil de se efter? Hvilken forskel er der på at granske og at læse? Hvilke studiemetoder, synes de, fungerer bedst?

Lære og Pagter 1:1-6, 23-24, 37-39

Gud taler gennem sine tjenere, og hans ord vil blive opfyldt.

  • Mange af os har familie, venner og bekendte, der ikke deler vores tro på levende profeter. Klassens medlemmer kan for eksempel dele sandheder, de finder i afsnit 1, som de kan bruge til at svare en, der stiller spørgsmål ved deres tro på profeter. Du kan foreslå, at de især kan se i vers 1-6 og 37-39. Hvad fortæller disse vers os om Herren og hans profeter?

  • Klassemedlemmerne kan være interesserede i at lære, at da et råd kaldet af Joseph Smith talte om udgivelsen af profetens åbenbaringer, var nogle af medlemmerne i rådet imod denne ide. De skammede sig over Josephs skrivefærdigheder, og de bekymrede sig over, om det kunne skabe flere problemer for de hellige at udgive åbenbaringerne (se Saints, s. 140-143). Hvordan omtaler afsnit 1 disse bekymringer? (Se f.eks. v. 6, 24, 38).

  • Teksten til salmen »Kom, lytter til profetens røst« (Salmer og sange, nr. 10) underviser om nogle af de samme principper, som der undervises om i afsnit 1. I kan synge eller læse salmen sammen, og derpå kan du bede klassens medlemmer om at finde linjer i salmen og vers i afsnit 1, der underviser om samme principper.

    Billede
    et generalkonferencemøde

    Gud taler til os gennem sine tjenere.

Lære og Pagter 1:12-30, 35-36

Herren gengav sit evangelium for at hjælpe os til at imødekomme udfordringerne i de sidste dage.

  • Hvilke tanker havde klassemedlemmerne, da de læste beskrivelsen af de sidste dage i vers 13-16? Hvad sker der i verden i dag, som opfylder disse profeterede beskrivelser? Tilskynd klassen til at fortælle, hvad de har fundet i afsnit 1, der har hjulpet dem til at føle fred og sikkerhed på trods af udfordringerne i vore dage.

  • For at hjælpe dem til at tænke over de velsignelser vi har, fordi evangeliet er blevet gengivet, kan du på tavlen skrive: Hvad lærer vers 17-23 os om, hvorfor Herren gengav sit evangelium? Klassemedlemmerne kan lede i disse vers og dele deres tanker med hinanden. Hvordan har sandheden gengivet gennem Joseph Smith for eksempel hjulpet os til at øge vores tro? (Se v. 21).

Lære og Pagter 1:19-28

Herren anvender »de svage og ringe« til at udføre sit værk.

  • Et vigtigt tema i Lære og Pagter 1 er den rolle, »de svage og ringe« har i Herrens store sidste dages værk (v. 23). Bed klassens medlemmer om at se i vers 19-28 for at lære, hvordan ordene »svage« og »ringe« gælder for os som Herrens tjenere. Når de fortæller det, de finder, kan I tale om spørgsmål som disse: Hvilke egenskaber ønsker Herren, at hans tjenere har? Hvad vil Herren opnå gennem sine tjenere i de sidste dage? Hvordan bliver profetierne i disse vers opfyldt i hele verden og i vores liv?

Gør undervisningen bedre

Hjælp dem til at anvende skrifterne på sig selv. Den samme sandhed, der inspirerede de første hellige, kan hjælpe os til at imødekomme vores udfordringer i dag. Når du underviser om Lære og Pagter, så hjælp klassen til at forbinde Herrens budskab til Joseph Smith og det, som Herren muligvis ville sige personligt til dem. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 21).