Kom og følg mig
21.-27. december. Jul: »Han skal komme til verden for at forløse sit folk«


»21.-27. december. Jul: ›Han skal komme til verden for at forløse sit folk‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»21.-27. december. Jul«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Josef, Maria og Jesusbarnet i en stald

Se, dér er Guds lam, af Walter Rane

21.-27. december

Jul

»Han skal komme til verden for at forløse sit folk«

Når du studerer Jesu Kristi fødsel denne uge, så overvej, hvordan du kan hjælpe din klasse med at styrke deres vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning. Nogle af forslagene i dette oplæg kan være en hjælp.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed klassemedlemmerne om at danne par eller små grupper og fortælle, hvordan det har styrket deres tro på Jesus Kristus og hans lærdomme at lære om ham i Mormons Bog i årets løb.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

1 Nefi 11:13-23; Helaman 14:1-13; 3 Nefi 1:4-22

Jesus Kristus blev født til at være vor Frelser.

  • Hvordan kan du bruge Mormons Bog til at undervise klassemedlemmerne om den hellige begivenhed, som Frelserens fødsel er? Du kan dele klassen op i tre grupper og give hver gruppe en af følgende skriftstedshenvisninger at læse sammen: 1 Nefi 11:13-23, Helaman 14:1-13 og 3 Nefi 1:4-22. Bed hver gruppe om at tale om, hvad disse skriftsteder lærer dem om Frelserens fødsel. Grupperne kan derpå fortælle resten af klassen, hvad de har talt om. Hvorfor er det værdifuldt at have Mormons Bog til at vidne om Frelserens fødsel?

  • Det er vigtigt at kende til Kristi fødsel, men at vide, hvorfor han blev født, er helt afgørende. Hvordan kan du hjælpe dem, du underviser, til at tænke over Jesu Kristi forløsende kraft? Klassemedlemmerne kan dele nogle af de historier og skriftsteder, de har studeret denne uge (se denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier). Tilskynd dem til at fortælle, hvordan det, de har studeret, har øget deres påskønnelse af Frelserens fødsel og hans forløsende kraft.

  • For at indlede en drøftelse af de gaver, Gud har givet os gennem sin Søn, kan du bede nogle få klassemedlemmer om at tale om særlige gaver, de har fået til jul. Hvordan viser vi taknemmelighed for de gaver, vi får? Klassens medlemmer kan dernæst læse citatet af præsident Thomas S. Monson i »Yderligere ressourcer« og tale om de fire gaver, præsident Monson nævnte. Hvilken rolle spiller Frelseren i disse gaver? Hvordan kan vi vise vores taknemmelighed til vor himmelske Fader for disse gaver?

  • Som en del af jeres samtale om jul kan du overveje at bede klassemedlemmerne om at spille eller synge julesalmer. I kan også se på nogle af de ressourcer, der er forslået i »Yderligere ressourcer«.

Titelblad til Mormons Bog; Indledningen til Mormons Bog; 2 Nefi 25:23, 26; 33:4, 10

Mormons Bog vidner om Jesus Kristus.

  • Da jeres studium af Mormons Bog i søndagsskolen er nået til vejs ende, kan du give klassens medlemmer en mulighed for at reflektere over det, de har lært om Jesus Kristus i Mormons Bog i år. I kan tale om dette ved sammen at læse 2 Nefi 25: 23, 26 og 33:4, 10 og uddrag fra Indledningen til Mormons Bog og titelbladet. Du kan også dele en historie eller et skriftsted, der har bragt dig tættere på Jesus Kristus, og derpå give klassemedlemmerne nogle få minutter til at dele deres egne historier eller skriftsteder. Bær dit vidnesbyrd om Mormons Bog, og indbyd andre klassemedlemmer til at gøre det samme.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at inspirere klassens medlemmer til at begynde at læse Lære og Pagter kan du dele et yndlingsvers eller en inspirerende oplevelse, du har haft med at studere Lære og Pagter.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Juleressourcer.

Frelserens gaver.

Præsident Thomas S. Monson har sagt:

»Jeg tænker på julens kontraster. De overdådige gaver, dyrt og professionelt indpakket, når deres højdepunkt i de velkendte julekataloger med overskriften: ›Til den, som har alt.‹ I et sådant katalog så jeg et hus på 360 m2 omviklet med et gigantisk bånd og et tilsvarende julekort, som lød: ›Glædelig jul.‹ Andre gaveforslag var diamantbesatte køller til golfspilleren, et krydstogt til Caribien for den rejsende og en luksusrejse til de schweiziske alper for eventyreren. Sådanne gaver syntes at passe med tanken i en vittighedstegning op mod jul, som viste de tre vismænd på vej mod Betlehem med gaveæsker på deres kameler. Den ene siger: ›Mærk dig mine ord, Balthazar, med disse gaver sætter vi noget i gang, der vil køre helt af sporet!‹ …

Lad os nogle få øjeblikke se bort fra julekatalogerne og deres gaver med eksotiske beskrivelser. Lad os tilmed se bort fra blomsterne til mor, det særlige slips til far, den søde dukke, toget der kan fløjte, den længe savnede cykel … og rette vores tanker mod de gaver fra Gud, der er varige. Jeg har fra en lang liste blot valgt fire …

1. Fødslens gave. Den gave har vi alle hver især modtaget. Det var vores guddommelige privilegium at forlade vores himmelske hjem og komme til et tabernakel i kødet og gennem vores liv vise vores værdighed og kvalifikationer til en dag at vende tilbage til vor himmelske Fader, til vores kære og til et rige, der kaldes det celestiale … Det er vores ansvar at vise taknemmelighed gennem det, vi gør i vores tilværelse …

2. Fredens gave. I den hensynsløse verden, vi lever i, kan trafiklarm, mediernes højlydte reklamer, de store krav der stilles til vores tid – for slet ikke at nævne verdens problemer – forårsage hovedpine, volde os smerte og tappe vores styrke til at klare os …

Han, som var ›en lidelsernes mand og kendt med sygdom‹ – taler til hvert eneste bekymret hjerte og skænker fredens gave. ›Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!‹ (Joh 14:27) …

3. Kærlighedens gave. ›Mester, hvad er det største bud i loven?‹ spurgte den lovkyndige, som talte med Jesus. Svaret kom omgående: ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹

Det er det største og første bud.

Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv‹ (Matt 22:36-39) …

4. Livets gave – ja, udødelighed. Vor himmelske Faders plan indeholder den højeste form for sand kærlighed. Alt, hvad vi holder af, ja, vores familie, vores venner, vores glæde, vores viden, vores vidnesbyrd, ville forsvinde, hvis det ikke var for vor Fader og hans Søn, Herren Jesus Kristus. Blandt de mest skattede tanker og nedskrevne ord i denne verden er denne guddommelige udtalelse: ›For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv‹ (Joh 3:16)« (se »Gaver«, Stjernen, juli 1993, s. 58, 59, 60-61).

Gør undervisningen bedre

Det er okay at sige: »Jeg ved det ikke.« Selvom du bør gøre dit bedste for at besvare de spørgsmål, dine klassemedlemmer har om evangeliet, forventer Herren ikke, at du ved alt. Når du ikke ved, hvordan du skal besvare et spørgsmål, kan du overveje at få klassen til at søge i skrifterne sammen efter et svar og fortælle, hvad de finder. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 23-24).