Kom og følg mig
7.-13. december. Moroni 7-9: »Måtte Kristus løfte dig op«


»7.-13. december. Moroni 7-9: ›Måtte Kristus løfte dig op‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»7.-13. december. Moroni 7-9«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Moroni skriver på guldplader

Minerva Teichert (1888-1976), Moroni: Den sidste nefit, 1949-1951, olie på masonit, 34¾ x 47 tommer. Brigham Young University Museum of Art, 1969

7.-13. december

Moroni 7-9

»Måtte Kristus løfte dig op«

Dit formål er at hjælpe andre til at komme Gud nærmere, ikke blot at fremføre en lektion. Forbered dig til Søndagsskolen ved at læse Moroni 7-9 med klassemedlemmerne i tankerne og se efter principper, der vil hjælpe dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed hvert medlem om at gennemgå Moroni 7, 8 eller 9 for at finde en sandhed, der er betydningsfuld for vedkommende. De kan derpå fortælle, hvilken sandhed de har fundet, og hvordan den har velsignet dem.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Moroni 7:3-19

»Det, som er af Gud, opfordrer og tilskynder til bestandig at gøre godt.«

  • For at være Jesu Kristi disciple må vi kunne skelne mellem godt og ondt. En drøftelse af sandhederne i Moroni 7:3-19 kan måske hjælpe klassemedlemmerne til at undgå at dømme »urigtigt« (Moro 7:18). Som forberedelse til en drøftelse kan halvdelen af klassen se i disse vers efter de råd, Mormon giver om, hvordan man kan genkende det, der kommer fra Gud, og den anden halvdel kan se efter, hvordan man genkender det, der kommer fra djævelen. De kan dernæst tale om det, de har fundet, og dele eksempler på ting, der indbyder dem til at »gøre godt og til at elske Gud og til at tjene ham« (Moro 7:13). Hvordan anvender vi Mormons råd i vores daglige beslutninger? Hvordan kan vi træffe retfærdige valg og stadig vise vores kærlighed til dem omkring os, der ikke efterlever evangeliet?

  • Mange folk tænker: »Hvordan kan jeg vide, om en tilskyndelse jeg får, kommer fra Gud eller det er mine egne tanker?« Du kan skrive dette spørgsmål på tavlen og lade klassemedlemmerne søge i Moroni 7:13-16 efter principper, der kan være med til at besvare dette spørgsmål. Hvordan kan disse vers hjælpe os til at genkende guddommelig inspiration? Det kan være godt at forklare, at »Kristi ånd«, også kendt som Kristi lys, af nogle omtales som vores samvittighed. Udtalelse af præsident Gordon B. Hinckley i »Yderligere ressourcer« kan også være nyttig.

Moroni 7:21-48

Jesu Kristi følgere søger tro, håb og næstekærlighed.

  • For at hjælpe din klasse til bedre at forstå forbindelsen mellem tro, håb og næstekærlighed kan du vise dem en trebenet taburet (eller et billede af én) og bede dem om at overveje, hvordan tro, håb og næstekærlighed svarer til disse tre ben (se præsident Dieter F. Uchtdorfs udtalelse i »Yderligere ressourcer«). Du kan derpå bede dem om at vælge en af disse egenskaber og se efter, hvad Mormon siger om den i Moroni 7:21-48. Tal om spørgsmål som følgende: Hvorfor har vi brug for tro og håb for at få gaven næstekærlighed? Hvordan forbinder hver af disse egenskaber os med Jesus Kristus? Hvorfor er disse egenskaber afgørende for en Jesu Kristi discipel? Hvad ville der ske med os, hvis vi mistede troen? Håbet? Næstekærligheden? Lad klassemedlemmerne bruge nogle få minutter på at skrive de indtryk, de fik, ned.

Moroni 8:4-21

Når vi forstår den rette lære, kan det hjælpe os til at træffe rigtige valg.

  • Din klasse behøver ikke at tale om, hvorfor det er forkert at døbe spædbørn, men Mormons ord om dette emne kan få dem til at se faren ved falsk lære generelt. For at illustrere, hvordan Mormons Bog »[gendriver] falske lærdomme« (2 Ne 3:12), kan du bede klassemedlemmerne om at læse Moroni 8:4-21 i grupper eller for sig selv. Halvdelen af dem kan se efter læresætninger som Mormon følte, at folket ikke forstod, heriblandt Jesu Kristi forsoning (se v. 20) og at stå til regnskab (se v. 10). Den anden halvdel kan se efter konsekvenserne af folkets fejl. Hver gruppe kan så fortælle klassen, hvad de har fundet. Hvad lærer disse vers os om vigtigheden af at lære og efterleve den rette lære? Hvor kan vi finde korrekte forklaringer på Kristi lære? Hvordan kan vi sikre os, at vores forståelse af læren er korrekt?

  • Måske vil det være til gavn for klassen at følge Mormons eksempel på at hjælpe en person til at træffe bedre valg ved at lære dem den rette lære. Du kan gøre dette ved at bede dem om at tænke på en fra skrifterne, der træf et forkert valg. Hvilken doktrinær sandhed kan hjælpe den person til at undgå at træffe dette forkerte valg igen? Giv klassens medlemmer tid til at finde skriftsteder eller udtalelser fra en nylig generalkonference, der vil hjælpe denne person til at forstå den doktrinære sandhed. Du kan dernæst få dem til at fortælle, hvad de har fundet.

Moroni 9:25-26

Vi kan have håb i Kristus, uanset hvad vores situation er.

  • Mormons sidste nedskrevne budskab til sin søn i Moroni 9:25-26 kan give klassemedlemmerne håb i Kristus, selv i tilsyneladende håbløse situationer. Du kan eventuelt begynde ved at bede dem om at give årsager til, at Moroni kan have følt sig mismodig. De kan derefter læse disse vers og på tavlen skrive de sandheder, Mormon opfordrede Moroni til at fokusere på. Hvordan kan de samme sandheder »løfte [os] op« i dag? De kan også komme med eksempler på Guds »barmhjertighed og langmodighed«, som de har oplevet. Eller de kan komme med ideer til at hjælpe hinanden med at bevare Frelseren og hans evangelium »i [vores] sind for evigt«, selv når vi har modgang (v. 25).

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at opmuntre klassens medlemmer til at læse Moroni 10 kan du antyde, at det kan være et ideelt tidspunkt til at reflektere over, om de har oplevet et fornyet vidnesbyrd om sandfærdigheden af Mormons Bog i løbet af deres studium af den i år.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Kommer det fra Ånden?

Som svar på spørgsmålet »Hvordan genkender vi Åndens tilskyndelser?« citerede præsident Gordon B. Hinckley Moroni 7:13 og sagde: »Jeg tror faktisk ikke, at det er så svært … Tilskynder noget os til at gøre godt, til at hæve os, til at stå med oprejst pande, til at gøre det rette, til at være venlige og til at være storsindede? Så kommer det fra Guds Ånd« (Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 260-261).

Tro, håb og næstekærlighed.

Præsident Dieter F. Uchtdorf sammenlignede tro, håb og næstekærlighed med en taburet med tre ben ved at forklare, at disse tre dyder »stabiliserer vores liv, uanset hvor svære eller store vanskeligheder vi måtte støde på …

Tro, håb og kærlighed komplementerer hinanden, og når den ene øges, gør de andre det også. Håb kommer af tro, for uden tro er der intet håb. På samme måde følger tro af håb, for tro er ›fast tillid til det, der håbes på‹.

Håb er afgørende for både tro og kærlighed. Når ulydighed, skuffelser og nølen tærer på troen, er håbet til for at støtte vores tro. Når frustration og utålmodighed udfordrer kærligheden, slutter håbet op om vores beslutning og tilskynder os til at hjælpe vores medmennesker uden forventning om belønning. Jo klarere et håb – desto større tro. Jo stærkere et håb – desto renere kærlighed« (»Håbets uendelige kraft«, Liahona, nov. 2008, s. 21, 23).

»Kristi rene kærlighed.«

Ældste Jeffrey R. Holland foreslår to mulige betydninger af vendingen »Kristi rene kærlighed«:

»En er den slags barmhjertige, tilgivende kærlighed, som Kristi disciple bør have til hinanden …

En anden betydning er Kristi ufejlbarlige, ypperste og forsonende kærlighed til os … Det er den kærlighed – hans rene kærlighed til os – uden hvilken vi intet ville være« (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 336).

Gør undervisningen bedre

Hjælp dem, du underviser til at udvikle åndelig selvhjulpenhed. »Når I underviser, så undgå blot at videregive information. Hjælp i stedet [klassemedlemmerne] til selv at opdage evangeliets sandheder … Hvis de har spørgsmål, så er det nogle gange bedre at lære dem, hvordan de selv finder svaret« (Undervisning på Frelserens måde, s. 28). Du kan for eksempel henvise medlemmerne til Evangeliske emneessaystopics.ChurchofJesusChrist.org, der indeholder nyttig information om forskellige emner.