Kom og følg mig
30. november-6. december. Moroni 1-6: »For at holde dem på den rette vej«


»30. november-6. december. Moroni 1-6: ›For at holde dem på den rette vej‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»30. november-6. december. Moroni 1-6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Alma døber folk i Mormons vande

Minerva Teichert (1888–1976), Alma døber i Mormons Vande, 1949–1951, olie på masonit, 35⅞ x 48 tommer. Kunstmuseet på Brigham Young University, 1969

30. november-6. december.

Moroni 1-6

»For at holde dem på den rette vej«

Moroni ønskede, at de ting, han skrev om, ville »blive af værdi« for dem, der lever i de sidste dage (Moro 1:4). Overvej bønsomt, når du studerer Moroni 1-6, de ting, der vil være mest værd for dem, du underviser.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Nogle gange kan klassens medlemmer bedre dele indsigt fra deres personlige studium, når de får lidt tid til at huske det, de har læst. Du kan bruge et par minutter i begyndelsen af klassen på at gennemgå kapiteloverskrifterne for Moroni 1-6. (Det kan også hjælpe dem, der ikke har læst derhjemme). Bed dem derefter om at lede i disse kapitler efter et vers, de synes er betydningsfuldt og gerne vil dele med resten af klassen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Moroni 2-6

Præstedømmeordinancer skal administreres, som Herren befaler.

  • Hvis medlemmer af din klasse (eller deres kære) forbereder sig på at modtage præstedømmeordinancer, kan det være værdifuldt at gennemgå det, Moroni sagde om ordinancer i Moroni 2-6. Klassemedlemmerne kan arbejde parvis for at lave rollespil over scenarier som følgende: (1) Din bror skal ordineres til præstedømmet. Hvilket råd ville du give fra Moroni 3? (2) En ven af en anden tro undrer sig over, hvorfor det er nødvendigt at tage nadveren hver uge. Hvad ville du sige? (Se Moro 4-5). (3) Din datters dåb nærmer sig, men hun er ikke sikker på, at hun er klar. Hvordan vil du hjælpe hende? (Se Moro 6:1-3). Når I har gjort dette, kan klassen tale om, hvad de har lært af hinanden. De kan også dele deres vidnesbyrd om, hvordan ordinancer som disse har bragt dem tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • For at starte en samtale om dåb kan du bede klassemedlemmer om at beskrive, hvordan de har forberedt sig på vigtige forpligtelser i deres liv, såsom en mission, ægteskab, forældreskab eller et nyt arbejde. Hvordan kan den forberedelse sammenlignes med den nødvendige forberedelse for at kvalificere sig til at blive døbt som beskrevet i Moroni 6:1-3? (Se også Mosi 18:8-10; L&P 20:37). Hvorfor er de egenskaber, der er nævnt i disse vers, nødvendige for dåb? Hvordan ved vi, om vi er beredt på denne ordinance? Tilskynd klassens medlemmer til at tænke over, hvordan de har levet op til disse standarder siden deres dåb, og hvad de kan gøre for at forbedre sig. Du kan også bede dem om at nedskrive ethvert indtryk, de modtager, og at se på dem ofte.

    Billede
    en ung pige får en velsignelse

    Ordinancer udføres med præstedømmets kraft.

Moroni 4-5

Deltagelse i nadveren hjælper os til at komme nærmere Jesus Kristus.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier indeholder aktiviteter, der er tilknyttet nadveren. Du kan bede nogle få om at udføre disse aktiviteter derhjemme og komme til klassen forberedt på at fortælle om det, de har lært. Du kan også få dem til at fortælle hinanden, hvad de gør for at forberede sig selv og deres familie på at få hellige oplevelser med nadveren.

  • De fleste af os har hørt nadverbønnerne mange gange, men tænker vi på, hvad ordene betyder? For at hjælpe klassens medlemmer til at tænke over disse bønner kan du give dem nogle minutter til at nedskrive bønnerne ud fra hukommelsen. Bed dem derefter om at sammenligne det, de skrev, med Moroni 4:3 og 5:2. Hvad huskede de nemt? Hvad manglede de? Bemærkede de noget ved bønnerne, de ikke havde bemærket tidligere? Bed dem om at dele ord eller vendinger fra nadverbønnerne, de har lagt mærke til, eller som hjælper dem til at mærke helligheden ved denne ordinance. For at øge deres værdsættelse af nadveren kan du overveje at bede dem om at synge eller spille en nadversalme.

Moroni 6:4-9

Jesu Kristi disciple tjener hinanden.

  • Overvej at bruge en analogi for at hjælpe klassemedlemmerne til at forstå vigtigheden af at »få næring ved Guds gode ord« (Moro 6:4). For eksempel: Hvilken slags næring har en frøplante eller en baby behov for? Hvad sker der, hvis vi forsømmer noget, der har brug for næring? Hvordan har nye og tilbagevendende medlemmer af Kirken, på samme måde som en plante eller et spædbarn, brug for næring? Klassemedlemmerne kan søge i Moroni 6:4-9 efter ideer til, hvordan de kan »nære« hinanden åndeligt. De kan også finde ideer i »Yderligere ressourcer«. Du kan fortælle om en oplevelse, hvor et medlem drog omsorg for dig. Nogle i klassen er måske villige til at fortælle om lignende oplevelser.

  • Moroni 6:4-9 kan hjælpe klassens medlemmer til at forstå, hvordan vi bliver velsignet, når vi bliver »regnet blandt Kristi kirkes folk« og deltager i kirkemøder. Hvordan kan vi forklare disse velsignelser for en, der sætter spørgsmålstegn ved behovet for en organiseret kirke? Klassemedlemmerne kan se i disse vers for at finde noget, de kan dele. Eller de kan nævne nogle af de velsignelser, de har modtaget som medlemmer af Kirken (se D. Todd Christofferson, »Hvorfor Kirken«, Liahona, nov. 2015, s. 108-111). Hvad kan vi gøre for at sikre os, at vores meddisciple vil blive »husket og få næring ved Guds gode ord«, når vi »[mødes] ofte«? (Moro 6:4-5).

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Klassens medlemmer kan få større lyst til at læse Moroni 7-9 den kommende uge, hvis du forklarer, at det omfatter to breve, Mormon skrev for at hjælpe sin søn med at forblive trofast i svære tider.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Næret ved Guds ord.

Ældste Jeffrey R. Holland har sagt: »De fleste kommer ikke i kirke for blot at få nogle nye facts om evangeliet eller for at se gamle venner, selv om alt dette er vigtigt. De kommer for at søge åndelige oplevelser. De ønsker fred. De ønsker at få deres tro befæstet og deres håb fornyet. De ønsker kort sagt at ›få næring ved Guds gode ord‹ og blive styrket ved hjælp af himlens kræfter« (»En lærer, der er kommet fra Gud«, Stjernen, juli 1998, s. 27).

Præsident Gordon B. Hinckley har forklaret, at det at nære nyomvendte med Guds ord »er en opgave for alle. Det er en opgave for hjemmelærere og besøgslærere (nu omsorgsgivende brødre og søstre). Det er en opgave for biskoprådet, for præstedømmets kvorummer, for Hjælpeforeningen, for de unge mænd og unge piger, ja, selv for Primary.

Jeg overværede et faste- og vidnesbyrdmøde sidste søndag. En 15- eller 16-årig dreng stod foran forsamlingen og sagde, at han havde besluttet sig for at blive døbt.

Derpå gik drengene i lærernes kvorum en efter en hen til mikrofonen for at give udtryk for deres kærlighed til ham for at fortælle ham, at han gjorde det rigtige og forsikre ham om, at de ville slutte op om ham og hjælpe ham. Det var vidunderligt at høre disse unge mænd tale opmuntrende og påskønnende om deres ven. Jeg er overbevist om, at alle disse drenge og også ham, der blev døbt sidste uge, vil tage på mission.

I et presseinterview for nylig blev jeg spurgt: ›Hvad giver dig størst tilfredshed, når du ser Kirkens virke i dag?‹

Mit svar lød: ›Den største tilfredshed, jeg får, er at se, hvad dette evangelium gør for mennesker. Det giver dem et nyt syn på livet. Det giver dem et perspektiv, som de aldrig har oplevet før. Det hæver deres blik mod det ædle og guddommelige. Der sker noget med dem, som er mirakuløst at betragte. De ser hen til Kristus og bliver levende.‹

… Jeg [beder] jer hver især om at hjælpe til i dette værk« (»Nyomvendte og unge mænd«, Stjernen, juli 1997, s. 48).

Gør undervisningen bedre

Søg din egen inspiration. I stedet for at se på disse oplæg som instruktioner, du skal følge, skal du bruge dem til at få ideer eller sætte gang i din egen inspiration, når du tænker på behovene hos dem, du underviser.