Kom og følg mig
23.-29. november. Eter 12-15: »Ved tro bliver alt opfyldt«


»23.-29. november. Eter 12-15: ›Ved tro bliver alt opfyldt‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»23.-29. november. Eter 12-15«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Eter går ind i en grotte

Eter gemmer sig i klippehulen, af Gary Ernest Smith

23.-29. november

Eter 12-15

»Ved tro bliver alt opfyldt«

Formålet med dette oplæg er ikke at fastsætte, hvad det skal ske i klassen. Det er et tillæg til – ikke en erstatning for – personlig åbenbaring. Lad Ånden lede dit personlige studie og din forberedelse og se derefter, om aktiviteter i dette oplæg kan hjælpe klassemedlemmerne til at finde og fortælle om de vigtige principper i Eter 12-15.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at få klassens medlemmer til at fortælle om det, de har lært af deres personlige studium eller familieskriftstudium, kan du på tavlen skrive vendinger som »Jeg har lært at …«, »Jeg har et vidnesbyrd om …« og »Jeg har oplevet …« Bed klassen om at dele noget fra Eter 12-15, der kan færdiggøre en af udtalelserne på tavlen.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Eter 12:2-22

Vi vil få et vidnesbyrd om sandheden, når vi udøver tro på Jesus Kristus.

  • For at hjælpe klassemedlemmerne til at tænke over, hvad det vil sige at udøve tro på Jesus Kristus, kan du spørge dem om, hvilke billeder eller ord de tænker på, når de hører ordet udøve. (Du kan tilmed slå ordet op i en ordbog). Hvilken virkning har fysisk udøvelse (motion) på vores krop? Hvordan kan vi anvende det princip på tro? Hvordan kan vi »udøve tro« på Kristus? Klassemedlemmerne kan søge i Eter 12:2-22 og tale om, hvordan personerne, der er nævnt i disse vers, udøvede tro. Hvordan kan vi følge deres eksempler? Hvad er ifølge disse vers resultatet af at udøve tro på Jesus Kristus?

  • Eksemplerne på tro i Eter 12:7-22 giver en god opsummering af de inspirerende historier, I har studeret i Mormons Bog. Klassemedlemmerne kan dele andre eksempler på tro, og hvad de har lært af dem (andre kan findes i Hebr 11). De kan også dele eksempler på trofasthed fra deres slægtshistorie eller deres eget liv. Hvordan har disse eksempler styrket deres tro på Jesus Kristus og vor himmelske Fader?

  • Eter 12 er fuld af indsigt og sandheder om tro. Klassemedlemmerne kan finde vers i dette kapitel, der lærer dem om tro. De kan derefter skrive på tavlen, hvad de finder.

Eter 12:1-9, 28, 32

Tro fører til håb om »en bedre verden«.

  • Er der nogle i din klasse, der kan beskrive, hvorfor et anker er vigtigt på en båd? Du kan vise et billede af en båd og et anker (eller tegne dem på tavlen) og tale om, hvad der ville ske med en båd, der ikke har noget anker. Hvad sker der med os, når vi ikke har håb? Klassens medlemmer kan derpå læse Eter 12:4 og tale om, hvordan håb er ligesom »et anker for [vores] sjæl«. De kan også læse Eter 12:1-9, 28 og 32 og dele den indsigt, de har fået om håb. Hvad skal vi håbe på? (Se Eter 12:4, Moro 7:41; se også Joh 16:33).

Eter 12:23-29

Gennem Jesu Kristi nåde kan det svage blive stærkt.

  • For at hjælpe klassens medlemmer til at personliggøre de sandheder, Moroni lærte os om svaghed og styrke i Eter 12, kan du bede dem om at tænke på en person, der kan føle sig mismodig på grund af sine svagheder. Tilskynd så klassemedlemmerne til at se i Eter 12:23-29 for at finde et budskab, der kan hjælpe den person. Hvad ville Moroni mon sige for at opmuntre ham eller hende, hvis han var her i dag? Klassemedlemmerne kan også dele oplevelser fra deres eget liv, hvor Frelseren har hjulpet med at »gøre det svage stærkt for dem« (Eter 12:27). Hvordan er denne forandring anderledes end den indsats for selvforbedring, en person kan foretage, uden at stole på Frelseren? Se mere om dette emne i udtalelsen af præsident Henry B. Eyring i »Yderligere ressourcer«.

  • Moronis oplevelse er en af mange i skrifterne, der viser, hvordan Frelserens nåde kan vende vores svagheder til styrke. Det kan være gavnligt at dele klassen op i to grupper og få hver gruppe til at vælge en person i skriften, der havde en svaghed, og tale om, hvordan Herren gjorde denne person stærk. Der står nogle eksempler i »Yderligere ressourcer«. Du kan også foreslå, at de ser på definitionen af nåde i Guide til skrifterne eller Tro mod sandheden (s. 108-109). Hvordan illustrerer de eksempler, de har studeret, kraften i Frelserens nåde? Hvordan kan vi lukke denne kraft ind i vores liv?

  • Det er almindeligt at sammenligne sine svagheder med det, vi opfatter som andres styrker; selv Moroni følte, at han var ringe i forhold til Jereds bror (se Eter 12:24). Hvorfor er det farligt at sammenligne os med andre? Hvordan ønsker Herren ifølge Eter 12:26-27, at vi ser på vores svagheder? (Se også udtalelsen af præsident Henry B. Eyring i »Yderligere ressourcer«). Hvordan ønsker han, at vi ser på andres svagheder? (Se Eter 12:26).

Eter 13-15

Afvisning af profeterne bringer os i åndelig fare.

  • På grund af de vigtige sandheder, der belæres om i Eter 12, bruger du måske ikke så meget tid i klassen på kapitel 13-15. Men det kan være nyttigt at bede et klassemedlem om kort at sammenfatte, hvad der sker i disse kapitler. For at hjælpe klassens medlemmer til at finde meningsfulde budskaber i denne beretning kan du bede dem om at færdiggøre vendingen »således ser vi …« med noget, de har lært af jereditternes fald. Hvordan ligner deres fald nefitternes? (Se f.eks. Eter 15:9 og Moro 8:28). Hvad ønsker Herren, at vi lærer af disse beretninger, og hvad kan vi gøre for at undgå jereditternes skæbne? Klassemedlemmerne kan også gennemgå, hvordan slutningen af Eters Bog er forbundet med Omni 1:19-22, Mosija 8:8 og Mosija 28:11-18.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

I næste uge begynder klassens medlemmer at studere Moronis Bog. Det er interessant for dem at vide, at Moroni oprindeligt ikke havde planlagt at skrive noget efter Eters Bog, men han levede længere, end han forventede. I denne uge vil de begynde at læse de sidste budskaber, Moroni blev inspireret til at skrive, inden han døde.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Åndelig udvikling kræver, at vi ser vores svagheder.

Præsident Henry B. Eyring kommenterede Eter 12:27 og sagde: »Moroni sagde, at da han ›hørt[e] disse ord‹, blev han ›trøstet‹ (Eter 12:29). De kan være en trøst for os alle. De, der ikke ser deres svagheder, udvikler sig ikke. Jeres opmærksomhed på jeres svaghed er en velsignelse, når den får jer til at forblive ydmyge og holder jer rettet mod Frelseren. Ånden trøster os ikke blot, men han er også den repræsentant, hvorved forsoningen udvirker en forandring i selve jeres væsen. Det svage bliver derpå stærkt« (»Min fred efterlader jeg jer«, Liahona, maj 2017, s. 16).

Eksempler: Det svage bliver gjort stærkt.

Gør undervisningen bedre

Undervis i »hvorfor«. »Nogle gange undrer elever, især unge, sig over, hvordan evangeliske principper finder anvendelse på dem, eller hvorfor de skal holde visse befalinger. Men hvis de forstår vor himmelske Faders evige plan for hans børns lykke, så bliver baggrunden for evangeliske principper og befalinger klarere, og motivationen til at holde dem øges« (se Undervisning på Frelserens måde, s. 20).