Kom og følg mig
26. oktober-1. november Mormon 1-6: »Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig]«


»26. oktober-1. november Mormon 1-6: ›Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig]‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»26. oktober-1. november Mormon 1-6«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Mormon skriver på guldplader

Mormon forkorter pladerne, af Tom Lovell

26. oktober-1. november

Mormon 1-6

»Jeg ville ønske, at jeg kunne formå alle … til at omvende [sig]«

Når du læser Mormon 1-6, så se efter sandheder, der kan hjælpe medlemmerne af din klasse til at forblive trofaste i ugudelige tider, ligesom Mormon var.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Nogle gange tøver medlemmer med at dele deres indsigt, fordi de ikke har haft tid til at få styr på deres tanker. Hjælp dem med det ved at give dem lidt tid til at nedskrive den indsigt, de fik, da de studerede Mormon 1-6 derhjemme, og bed dem dernæst om at dele det.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Mormon 1-6

Vi kan leve retfærdigt på trods af ugudeligheden omkring os.

  • Mange af dine klassemedlemmer kan forstå Mormons oplevelse med at stræbe efter at leve retfærdigt i en ugudelig verden. De kan eventuelt fortælle, hvad de har lært af Mormons eksempel. For at fremme denne drøftelse kan du bede klassemedlemmerne om at finde de vers, der nævner Mormons egenskaber, og lave en liste over disse egenskaber på tavlen (se f.eks. Morm 1:2-3, 15-16; 2:1, 23-24; 3:1-3, 12, 17-22). Hvordan kan disse egenskaber have hjulpet Mormon til at holde sig åndeligt stærk? Hvordan kan de hjælpe os til at blive mere som Mormon?

    Billede
    Nefitter og lamanitter kæmper mod hinanden.

    Kamp, af Jorge Cocco

  • Mormon skrev jævnligt direkte til folk i vore dage. Hvad kan vi lære af hans ord til os i Mormon 3:17-22 og 5:10-24? Giv hvert medlem af klassen et stykke papir med vendingen »Mormons råd til os« skrevet øverst, og tilskynd dem til at finde budskaber i disse vers, der er relevante for vor tid. Hvordan kan vi anvende Mormons råd, så vi kan holde os åndeligt stærke i dagens verden?

  • Hvis du underviser unge, kan du bruge Mormons eksempel til at hjælpe dem med at forstå, at de kan være retfærdige ledere, når de er unge. Hvis du underviser voksne, kan du bruge hans eksempel til tale om muligheder for at hjælpe de unge til at være gode ledere. For at indlede drøftelsen kan du bede nogle om at gennemgå Mormon 1 og andre om at gennemgå Mormon 2 og lægge mærke til de muligheder, Mormon fik for at lede, mens han var ung. Hvilke egenskaber havde han, der gjorde ham til en stor leder? Klassens medlemmer kan fortælle om eksempler, de har set på den indflydelse retfærdige børn og unge kan have. De kan også tale om de muligheder de – eller unge de kender – har for at være ledere med egenskaber som dem, Mormon havde.

Mormon 2:10-15

Omvendelse kræver et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd.

  • For at lære mere om forskellen på sorg, der fører til omvendelse og sorg, der ikke gør, kan I sammen læse Mormon 2:10-15 og tale om spørgsmål som disse: Hvilken rolle spiller »sorg« for omvendelse? Hvad er forskellen på »sorg … til omvendelse« og »de fordømtes sorg«? Hvilke holdninger og adfærd kan hjælpe os til at have »et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd«?

Mormon 3:12

Vi kan elske andre, selv om vi ikke bifalder deres valg.

  • Ligesom Mormon er der mange i din klasse, der er i tæt kontakt med mennesker, der ikke deler deres tro. Hvordan kan du bruge Mormons oplevelse til at undervise klassens medlemmer om at elske andre på trods af forskelligheder? Overvej at læse Mormon 3:12 sammen og tal om tidspunkter, hvor Mormon viste kærlighed til dem, der afviste hans budskab og overlagt gjorde oprør imod Gud (se f.eks. Morm 1:16-17; 2:12). Hvilke oplevelser kan klassemedlemmerne fortælle fra deres eget liv om at elske dem, der ikke deler deres tro eller værdier? Udtalelsen af præsident Dallin H. Oaks i »Yderligere ressourcer« giver yderligere råd.

Mormon 6:17

Jesus Kristus står med åbne arme for at tage imod os.

  • For dem, der måske ikke har noget håb om, at de kan blive tilgivet for deres synder, kan Mormons beskrivelse af Frelseren, der står »med åbne arme for at tage imod jer« være beroligende. Overvej at læse Mormon 6:17 sammen, og vis et billede af Jesus Kristus med udstrakte arme (såsom Evangelisk kunst, nr. 66). Hvad lærer dette vers os om Frelserens iver efter at hjælpe os? Du kan også overveje at synge en salme sammen om et lignende budskab, som for eksempel »Kom kun til Herren« (Salmer og sange, nr. 60). Du kan også dele præsident Russell M. Nelsons oplevelse i »Yderligere ressourcer« og bede klassen om at tale om, hvordan vi kan hjælpe andre til at indse, at omvendelse er mulig.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Du kan bede klassens medlemmer om at tænke på, hvad de ville skrive i et brev til folk i fremtiden. I Mormon 7-9 læser vi det, Mormon og Moroni for århundreder siden skrev til folk i vore dage.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Elsk andre, der tror på noget andet.

Præsident Dallin H. Oaks har forklaret:

»[Vi] bør … alle følge de evangeliske lærdomme om at elske vores næste og undgå strid. De, der følger Kristus, bør være eksempler på høflighed. Vi bør elske alle mennesker, være gode til at lytte og vise opmærksomhed for deres oprigtige tro. Selvom vi måske er uenige, skal vi ikke være ubehagelige. Vores standpunkter og udmeldinger om kontroversielle emner bør ikke skabe strid. Vi skal være vise, når vi forklarer og går efter vores standpunkter, og når vi udøver vores indflydelse. Når vi gør dette, beder vi om, at andre ikke bliver fornærmede over vores oprigtige religiøse tro og vores frie udøvelse af vores religion. Vi opfordrer os alle til at anvende Frelserens gyldne regel: ›Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem‹ (Matt 7:12).

Når vores standpunkter ikke vinder gehør, bør vi respektere ugunstige resultater og være høflige over for vores modstandere« (»Elsk og lev med forskelligheder«, Liahona, nov. 2014, s. 27).

Omvendelse er mulig.

Præsident Russell M. Nelson har delt følgende oplevelse:

»Sidste år, da ældste David S. Baxter og jeg kørte til en stavskonference, standsede vi ved en restaurant. Senere, da vi gik tilbage til vores bil, kom en kvinde, som kaldte på os, hen imod os … Hun spurgte, om vi var ældster i Kirken. Vi svarede ja. Næsten uden hæmninger fortalte hun historien om sit tragiske liv, som var fyldt med synd. Nu, kun 28 år gammel, havde hun det elendigt. Hun følte sig intet værd og havde intet at leve for. Mens hun talte, begyndte hendes sjæls godhed at dukke frem. Tryglende og grådkvalt spurgte hun, om der var noget håb for hende, en vej op og ud af hendes håbløshed.

›Ja,‹ svarede vi, ›der er håb. Håb hænger sammen med omvendelse. Du kan ændre dig. Du kan ›kom[me] til Kristus, og bliv fuldkommengjort i ham‹‹ (Moro 10:32). Vi opfordrede hende inderligt til ikke at udsætte det (se Alma 13:27; 34:33). Hun hulkede ydmygt og takkede os oprigtigt.

Da ældste Baxter og jeg fortsatte vores rejse, overvejede vi oplevelsen. Vi huskede det råd, som blev givet til en håbløs sjæl af Aron, som sagde: ›Hvis du vil omvende dig fra alle dine synder og bøje dig for Gud og påkalde hans navn i tro … da skal du få det håb, som du ønsker‹ (Alma 22:16) …

Til den 28-årige kvinde, som sad fast i syndens dynd, og til hver eneste af os, erklærer jeg, at omvendelsens store velsignelse er mulig. Den kommer gennem fuldstændig omvendelse til Herren og hans hellige værk.«

Derudover har præsident Nelson også sagt: »Vi husker også det syndige folk, hvis bekymrede leder, Mormon, skrev: ›Jeg var uden håb, for jeg kendte Herrens straffedomme, som ville komme over dem, for de omvendte sig ikke fra deres syndigheder, men de kæmpede for deres liv uden at påkalde det væsen, som havde skabt dem‹ (Morm 5:2)« (»Omvendelse«, Liahona, maj 2007, s. 102, 104).

Gør undervisningen bedre

Åndelig udvikling finder sted i hjemmet. Dine klassemedlemmer bruger hver uge 166 timer uden for kirken. I løbet af den tid har de deres egne åndelige oplevelser, der lærer dem om evangeliet. Stil spørgsmål, der opfordrer dem til at dele det, de har lært i løbet af ugen og med deres familie (se Undervisning på Frelserens måde, s. 18).