Kom og følg mig
21.-27. december. Jul: »Han skal komme til verden for at forløse sit folk«


»21.-27. december. Jul: ›Han skal komme til verden for at forløse sit folk‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»21.-27. december. Jul«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Josef, Maria og Jesusbarnet i en stald

Se, dér er Guds lam, af Walter Rane

21.-27. december

Jul

»Han skal komme til verden for at forløse sit folk«

Denne juletid er en tid til at reflektere over og udtrykke taknemmelighed for vor Frelser Jesu Kristi fødsel. Når du denne uge læser og tænker over hans fødsel og død, så tænk på hvordan dit studium af Mormons Bog dette år har styrket dit vidnesbyrd om, at han er verdens Frelser. Nedskriv indtryk, du modtager.

Nedskriv dine indtryk

Fra Nefi til Moroni, alle Mormons Bogs profeter var dedikeret til det hellige formål, der er sammenfattet i bogens titelside: »For at overbevise [alle folk] om, at Jesus er Kristus.« En profet så ham som en førjordisk ånd, og en anden så hans fødsel og hans tjenestegerning i et syn. En stod på en mur og forkyndte tegnene på hans fødsel og hans død, og en anden knælede ved hans opstandne legeme, rørte ved sårene i hans hænder, fødder og side. Alle kendte den essentielle sandhed: »Der [findes] ikke … nogen anden vej eller noget andet middel, hvorved mennesket kan blive frelst end ved Jesu Kristi forsonende blod, han, der … kommer for at forløse verden« (Hel 5:9).

Så i denne juletid, hvor troende over hele verden fejrer Guds godhed og kærlighed ved at sende hans Søn, tænk da over, hvordan Mormons Bog har styrket din tro på Kristus. Når du tænker på hans fødsel, så tænk over, hvorfor han kom, og hvordan hans komme har ændret dit liv. Dermed kan du opleve den sande glæde ved julen – den gave, som Jesus Kristus giver til dig.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Nefi 11:13-36; Mosija 3:5-10; Helaman 14:1-13; 3 Nefi 1:4-22

Jesus Kristus kom til jorden for at være min Frelser.

Det er tradition at læse om Frelserens fødsel i Det Nye Testamente ved juletid, men du kan også finde rørende profetier om denne hellige begivenhed i Mormons Bog. Profetier om Frelserens fødsel findes for eksempel i 1 Nefi 11:13-36, Mosija 3:5-10, Helaman 14:1-13 og 3 Nefi 1:4-22. Hvilke indtryk om Jesus Kristus får du, når du læser disse skriftsteder og tænker over den mulige betydning af tegnene på hans fødsel. Hvordan styrker vidnesbyrdene fra disse profeter i det fordums Amerika dit vidnesbyrd om Kristus og hans mission?

Se også Matthæus 1:18-25; 2; Lukas 2.

2 Nefi 2:6; Alma 7:7-13; 11:40; Helaman 5:9; 14:16-17

Jesus Kristus er hele menneskehedens Forløser.

Vi ville ikke have nogen grund til at fejre Jesu Kristi fødsel, hvis det ikke var for hans sonoffer, hvorigennem han frelser os fra synd og død, trøster os i vores trængsler og hjælper os til at blive »fuldkommengjort i ham« (Moro 10:32). Hvad har du lært af Mormons Bog dette år om Frelserens kraft til at forløse dig? Er der nogen historier eller lærdomme, der skiller sig ud? Tænk over, hvad de følgende eksempler lærer dig om Frelserens forløsende mission: 2 Nefi 2:6, Alma 7:7-13, 11:40 og Helaman 5:9, 14:16-17. Hvad føler du dig inspireret til at gøre for at vise ham din taknemmelighed? (Christmas.ComeUntoChrist.org har nogle ideer, der kan få dig i gang).

1 Nefi 6:4; 19:18; 2 Nefi 25:23, 26; 33:4, 10

Mormons Bog vidner om Jesus Kristus.

»Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus« er mere end bare en undertitel til Mormons Bog, det er en erklæring om dens guddommelige formål. Tænk over, hvad du lærer af følgende skriftsteder om Mormons Bogs mission om at vidne om Kristus: 1 Nefi 6:4; 19:18 og 2 Nefi 25:23, 26; 33:4, 10.

Du kan overveje at skrive i en dagbog, hvordan studiet af Mormons Bog dette år har bragt dig tættere på Kristus. Følgende sætninger kan være en hjælp:

  • »Noget nyt, jeg lærte om Frelseren dette år, var …«

  • »Når jeg læste vers om Frelseren, ændrede det den måde jeg …«

  • »Min yndlingsperson eller -historie i Mormons Bog lærte mig, at Frelseren …«

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

1 Nefi 11:13-23; Mosija 3:5-10; Helaman 14:1-13; 3 Nefi 1:4-22

Børn vil måske synes, at det er sjovt at tegne tegninger af det, de hører, når du læser historier om Kristi fødsel og tjenestegerning i 1 Nefi 11:13-23, Mosija 3:5-10, Helaman 14:1-13 og 3 Nefi 1:4-22. Bagefter kan dine børn genfortælle historierne ved at bruge de billeder, de har tegnet.

»Han er gaven«

Hjælp din familie til at fokusere på den gave, som vor himmelske Fader gav os ved at sende sin Søn ved for eksempel at pakke et billede af Jesus Kristus ind, som om det var en julegave. Din familie kan tale om gode julegaver, de har modtaget eller håber på at modtage. Derpå kan de pakke billedet af Kristus ud og tale om, hvordan han har været en værdifuld gave for dem. Videoen »Han er gaven« (ChurchofJesusChrist.org) kan hjælpe dig med at tale om, hvordan I kan finde, favne og dele den gave, Frelseren er, som en familie denne jul.

Din familie kan også få gavn af at tænke på en »gave«, som de gerne vil give til Frelseren, såsom at gøre en indsats for at være venligere mod andre eller arbejde på at overvinde en dårlig vane. Du kan eventuelt bede din familie om at skrive deres ideer ned, pakke dem ind som en gave og lægge deres gaver rundt om et billede af Frelseren.

Julens ånd

Det kan være en god idé at planlægge aktiviteter, din familie kan gøre i dagene op til jul for at føle Kristi Ånd, såsom at tjene nogen eller at synge julesalmer sammen. (Se christmas.ComeUntoChrist.org for at finde ideer).

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Følg op på opfordringer til at handle. »Når I følger op på en opfordring til at handle, viser I [jeres familie], at I er interesseret i dem, og hvordan evangeliet velsigner dem. I kan også give dem mulighed til at fortælle om deres erfaringer, som styrker deres forpligtelse og tillader dem at støtte hinanden i efterlevelsen af evangeliet« (Undervisning på Frelserens måde, s. 35).

Billede
en engel viser Nefi jomfru Maria i et syn

Nefis syn af jomfru Maria, af Judith A. Mehr