Kom og følg mig
21.-27. december. Jul: »Han skal komme til verden for at forløse sit folk«


»21.-27. december. Jul: ›Han skal komme til verden for at forløse sit folk‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»21.-27. december. Jul«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Josef, Maria og Jesusbarnet i en stald

Se, dér er Guds lam, af Walter Rane

21.-27. december

Jul

»Han skal komme til verden for at forløse sit folk«

Børn er ofte ivrige efter at tale om, hvordan de fejrer jul. Tænk over, hvad du kan gøre for at hjælpe dem til at fokusere på Jesus Kristus og deres taknemmelighed for hans fødsel.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle om eller tegne noget, deres familie gør ved juletid for at hjælpe dem med at huske Jesus Kristus.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

1 Nefi 11:13-22; Mosija 3:5-8; Alma 7:9-13; Helaman 14:1-6; 3 Nefi 1:15, 19-21

Jesus Kristus blev født for at være min Frelser.

Ved de børn, du underviser, hvorfor vi fejrer jul? Hvordan kan du hjælpe dem til at forstå, hvorfor der er grund til at fejre Jesu Kristi fødsel?

Mulige aktiviteter

  • Fortæl om Jesu fødsel og vis billeder, mens du gør det (fx Evangelisk kunst, nr. 28, 29, 30, 31). Lad børnene fortælle, hvad de ved. Brug denne uges aktivitetsside til at forklare dem, at det folk, der levede på Mormons Bogs tid, kendte til Jesu fødsel.

  • Læs nøglesætninger fra Alma 7:11-12 for at forklare dem, hvad Jesus gjorde for os. Fortæl, hvorfor du er taknemmelig for, at Jesus Kristus blev født, og udtryk dine følelser om hans sonoffer.

  • Vis billeder, der skildrer Frelserens sonoffer, fx hans lidelser i Getsemane, død på korset og opstandelse (se Evangelisk kunst, nr. 56, 57, 58, 59). Bed børnene om at fortælle dig, hvad de ser på billederne. Hjælp dem til at forstå, at vor himmelske Fader sendte Jesus Kristus til jorden for at lide for vores synder, dø for os og opstå, så vi kan vende tilbage og bo sammen med ham.

  • Syng en sang sammen med dem om Jesu fødsel, fx »Han sendte sin Søn« eller »Barn Jesus i krybben« (Børnenes sangbog, s. 20-21, 26-27). Gør børnene opmærksomme på vendinger i sangen, der beskriver velsignelser, vi har takket være Jesu fødsel.

2 Nefi 25:23, 26

Mormons Bog vidner om Jesus Kristus.

Når du afslutter dit studium af Mormons Bog i år, så mind børnene om, at denne bog er »Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus«, som er skrevet for at hjælpe os til at komme til ham.

Mulige aktiviteter

  • Vis en Mormons Bog, så børnene kan se den. Læs titlen og peg på ordene »Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus«. Lad børnene skiftes til at holde bogen, og hjælp dem til at finde Frelserens navn på omslaget. Fortæl børnene, hvordan du føler omkring Mormons Bog, og hvordan den har hjulpet dig til at lære om Jesus Kristus.

  • Giv dem alle et billede af Jesus, eller lad dem selv tegne ham. Bed dem om at vise deres billede eller tegning, hver gang de hører Kristi navn, mens du læser 2 Nefi 25:23, 26. Bær vidnesbyrd om, at Mormons Bog blev skrevet for at hjælpe os til at »tro på Kristus« (2 Ne 25:23).

  • Del et af dine yndlingsskriftsteder eller yndlingshistorier fra Mormons Bog, der hjælper dig til at lære om Jesus Kristus, med dem. Spørg børnene, hvad deres yndlingshistorie i Mormons Bog er, og hjælp dem til at se, hvordan disse historier hjælper os med at lære om Frelseren og komme ham nærmere. Det kan hjælpe dem til at huske historierne at se på nogle af billederne i Historier fra Mormons Bog.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

1 Nefi 11:13-22; Mosija 3:5-8; Alma 7:10-13; Helaman 14:1-6; 3 Nefi 1:15, 19-21

Jesus Kristus blev født for at være min Frelser.

Tænk over, hvordan du bedst kan hjælpe børnene til at forstå betydningen af Kristi fødsel, og hvilken betydning den har for dem.

Mulige aktiviteter

  • Giv alle børnene en af de skriftstedshenvisninger, der findes på denne uges aktivitetsside. Bed dem alle om at læse deres skriftsted, nævne navnet på den profet, der taler, og fortælle en ting, denne profet vidste om Jesus Kristus. Hjælp dem eller lad dem arbejde sammen om nødvendigt.

  • Skriv nogle af de begivenheder på tavlen, der omgiver Jesu fødsel og beskrives i Lukas 2:4-14, Matthæus 2:1-2 og 3 Nefi 1:15, 19-21. Hjælp børnene med at lede i disse skriftsteder for at afgøre, om begivenhederne skete i Betlehem, på det amerikanske kontinent eller begge steder. Hvorfor er vi taknemmelige for at have Mormons Bog som endnu et vidne om Jesu Kristi fødsel og mission som Frelseren?

  • Læs Alma 7:10-13 sammen med dem. Hvad lærer vi i disse vers om Jesu fødsel? Om hans guddommelighed? Om hans mission på jorden? Lad dem fortælle, hvorfor de er taknemmelige for Jesus Kristus, og bær dit vidnesbyrd om ham.

2 Nefi 25:23, 26; 33:4, 10

Mormons Bog vidner om Jesus Kristus.

Profeten Joseph Smith talte om Mormons Bog, da han sagde, at »et menneske ville komme Gud nærmere ved at efterleve forskrifterne i den end i nogen anden bog« (Indledning til Mormons Bog). Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå dette løfte?

Mulige aktiviteter

  • Giv et af følgende vers til alle børnene: 2 Nefi 25:23, 26; 33:4, 10. Bed dem om at læse deres vers og finde frem til, hvad profeten Nefi i Mormons Bog ønskede, at vi skulle vide. Lad dem skrive på tavlen, hvad de har fundet ud af. Forklar, at disse ting beskriver et vigtigt formål med Mormons Bog. Få dem til at lave et rollespil med hinanden om, hvordan de vil forklare en ven et vigtigt formål med Mormons Bog.

  • Del et af dine yndlingsskriftsteder eller yndlingshistorier fra Mormons Bog, der hjælper dig til at lære om Jesus Kristus, med dem. Spørg børnene, hvad deres yndlingshistorie i Mormons Bog er, og hjælp dem til at se, hvordan disse historier hjælper os til at lære om Frelseren og komme ham nærmere. Fortæl dem, hvordan Mormons Bog har hjulpet dig til at vide, at Jesus er Kristus. Opmuntr dem til at tænke på et vers eller en historie fra Mormons Bog, der styrker deres tro på Jesus Kristus. Bed dem om at dele det med en ven eller en i familien, der ikke kender Mormons Bog.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at dele med deres familie, hvordan Mormons Bog har hjulpet dem til at lære mere om Kristus. Opmuntr dem til at dele et vers eller en historie fra Mormons Bog som en del af deres vidnesbyrd.

Gør undervisningen bedre

Børn elsker historier. Historier er en af de bedste måder at hjælpe børnene til at lære og huske sandheder. Når du fortæller historier om Jesu fødsel, kan du overveje også at fortælle historier fra dit eget liv, der har styrket din tro på Frelseren.