Kom og følg mig
7.-13. december. Moroni 7-9: »Måtte Kristus løfte dig op«


»7.-13. december. Moroni 7-9: ›Måtte Kristus løfte dig op‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»7.-13. december. Moroni 7-9«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Moroni skriver på guldplader

Minerva Teichert (1888-1976), Moroni: Den sidste nefit, 1949-1951, olie på masonit, 34¾ x 47 tommer. Kunstmuseet på Brigham Young University, 1969

7.-13. december

Moroni 7-9

»Måtte Kristus løfte dig op«

Et bønsomt studium af Moroni 7-9 vil indbyde til Helligåndens påvirkning. Han vil hjælpe dig til at forstå behovene hos børnene i din klasse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Mind børnene om noget, du opfordrede dem til at gøre under sidste uges lektion eller noget, de har lært sammen med deres familie i ugen, der er gået. Bed dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

Moroni 7:33

Hvis jeg har tro, kan jeg gøre alt, hvad Gud har brug for, jeg gør.

Børn, der har tro på Jesus Kristus og tillid til hans kraft, kan udføre store ting, når de tjener ham.

Mulige aktiviteter

  • Læs Moroni 7:33, og bed børnene om at rejse sig, når de hører ordet »tro«. Forklar, at vi viser vores tro på Jesus Kristus, når vi holder hans befalinger. Hjælp børnene til at lave en liste på tavlen over nogle ting, Jesus ønsker, de gør, fx at adlyde deres forældre eller sige sandheden. Bær vidnesbyrd om, at vores tro på Jesus Kristus kan hjælpe os til at holde befalingerne.

  • Hold et par billeder frem, der viser en person fra Mormons Bog (eller andre skrifter), der udfører noget vigtigt, fordi han eller hun havde tro på Jesus Kristus (se fx Evangelisk kunst, nr. 19, 70, 78, 81). Hjælp børnene med at fortælle den historie, der skildres på billedet. Fortæl dem, at eftersom disse mennesker havde tro på Jesus Kristus, fik de magt til at gøre det, han havde brug for, de skulle gøre.

Moroni 7:41

Tro på Jesus Kristus kan give mig håb.

Der er mange mennesker i verden, der føler, at de ikke har noget håb. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at finde håb i Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Læs og forklar Moroni 7:41 for børnene, og bed dem om at række hånden i vejret, når de hører noget, Mormon sagde, vi bør have håb om. Fortæl børnene om det håb, du føler takket være Jesus Kristus.

  • Lad dem tænke på nogen, de kender, der har en svær tid på grund af et eller andet. Bed dem om at tegne noget til den person, der kan minde ham eller hende om at have håb i Jesus Kristus.

Moroni 7:47

»Næstekærligheden er Kristi rene kærlighed.«

Hvilke erfaringer har du selv haft, der kan hjælpe børnene til at lære at være venlige mod andre og behandle dem med kærlighed?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at gentage denne sætning sammen med dig: »Næstekærligheden er Kristi rene kærlighed« (Moro 7:47). Hjælp dem til at tænke på, hvordan Jesus Kristus viste kærlighed til andre (billeder kan være en hjælp, fx Evangelisk kunst, nr. 55, 83, 84). Hvordan har han vist os kærlighed? Hvem kan vi vise kærlighed til, ligesom Jesus gjorde?  

  • Lad børnene lave en tegning af sig selv, hvor de viser kærlighed til en. Foreslå, at de anbringer billedet et sted, hvor det vil minde dem om at elske andre, som Jesus gør.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

Moroni 7:21-22, 25, 33

Jeg bliver velsignet, når jeg har tro på Jesus Kristus.

Mormon ønskede, at folket skulle vide, at mirakler ikke hørte op, da Frelserens jordiske tjenestegerning sluttede. Så længe vi har tro på Jesus Kristus, kan vi med hans hjælp gøre alt, hvad han har brug for, at vi gør, inklusive mirakuløse ting.

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at skrive noget af det, der er »godt«, som vi kan få gennem Jesu Kristi evangelium, på tavlen, fx at have en evig familie, komme tilbage til vor himmelske Fader og få tilgivelse for vores synder. Bed dem derefter om at læse Moroni 7:21-22 og 25 og se efter, hvordan vi kan modtage alt dette gode. Hvordan kan vi vise vores tro på Jesus Kristus og hans løfter?

  • Læs Moroni 7:33 for dem, og lad dem lytte efter, hvad vi kan gøre, når vi har tro på Jesus Kristus. Del oplevelser, du har haft, hvis det er passende, hvor tro har hjulpet dig til at gøre, hvad Gud ønskede, du skulle gøre. Hjælp børnene til at tænke på egne eksempler og fortælle om dem. Hvordan gjorde tro på Kristus en forskel i disse eksempler?

Moroni 7:40-41; 9:25-26

Jeg kan have håb i Jesus Kristus, selv under svære prøvelser.

Mormon og Moroni befandt sig i nedslående omstændigheder, men de fandt håb i Frelseren Jesus Kristus. Hvordan kan du hjælpe børnene til at finde håb i Kristus, når de er modløse?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene til at skrive nogle få problemer, der kan få mennesker til at føle sig modløse eller uden håb. Bed dem om at læse Moroni 7:40-41 og 9:25-26 og se efter noget, der kan hjælpe en, der føler sig modløs. Fortæl, hvordan Jesus Kristus og hans evangelium har hjulpet dig igennem svære tider.

  • Lad dem skrive et budskab til en, der er modløs, for at hjælpe ham eller hende til at finde håb i Kristus, ligesom Mormon gjorde til sin søn i Moroni 9:25-26. Opmuntr børnene til at bruge ord og vendinger fra disse vers i deres budskab.

  • Fyld en klar beholder med vand, og kom to genstande ned i den: En der flyder, og en der synker til bunds. Sammenlign den ting, der flyder, med en person, der har håb i Kristus. Læs Moroni 9:25 sammen. Hvordan »løfte[r Kristus os] op«, når vi står over for svære prøvelser? Hjælp børnene til at tænke på, hvordan de kan bevare Frelseren og hans opmuntrende lærdomme »i [deres] sind for evigt«.

Moroni 7:45-48

»Næstekærligheden er Kristi rene kærlighed.«

Udvikling af næstekærlighedens gave er et livslangt mål. Hvordan kan du inspirere børnene til at stræbe efter Kristi rene kærlighed?

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle, hvad de tror ordet »næstekærlighed« betyder. Bed et af dem om at læse Moroni 7:45. (Hjælp børnene til at slå ord i dette vers, der måtte være svære at forstå, op i en ordbog). Lad dem tale om mennesker, de kender, der er et godt eksempel på næstekærlighed. Hvorfor kaldes næstekærlighed »Kristi rene kærlighed«? (Moro 7:47). Hvad lærer vers 48 os om, hvordan vi kan blive fyldt med næstekærlighed? Opmuntr alle børnene til at bede om næstekærlighed i den kommende uge og lægge mærke til, hvordan de kan vise andre næstekærlighed.

  • Hjælp dem til at tænke på, hvordan Jesus viste næstekærlighed (se fx Luk 23:34; Joh 8:1-11; Eter 12:33-34). Hvordan kan vi følge hans eksempel?

  • Foreslå børnene at skrive navne på mennesker, de kender, på små sedler, og lægge dem i en lille pose eller beholder. Bed dem om at tage deres beholder med hjem, vælge et navn fra den hver dag og gøre noget, der viser kærlighed til den person. Lad dem fortælle om deres oplevelser med at tjene disse mennesker ved en kommende lektion.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at tænke på en person, der kunne lede efter større tro på eller håb i Jesus Kristus. Motivér dem til at fortælle den person noget, de har lært i klassen i dag.

Gør undervisningen bedre

Anspor til ærbødighed. Et væsentligt aspekt ved ærbødighed er at tænke på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Mind eventuelt børnene om at være ærbødige ved stille at synge eller nynne en sang eller vise et billede af Jesus.