Kom, følg med meg
19.–25. oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi: “Det kunne ikke være noe lykkeligere folk”


“19.–25. oktober. 3 Nephi 27–4 Nephi: ‘Det kunne ikke være noe lykkeligere folk’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“19.–25. januar. 3 Nephi 27–4 Nephi”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Jesus ber sammen med nephittene

Christ’s Prayer [Kristi bønn], av Derek Hegsted

19.–25. oktober

3 Nephi 274 Nephi

“Det kunne ikke være noe lykkeligere folk”

Personlig studium av 3 Nephi 274 Nephi er den beste måten å forberede seg til å undervise på. Læresetningene og forslagene i denne oversikten kan hjelpe deg til å respondere på de åndelige tilskyndelsene du mottar mens du studerer.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

Én måte å oppfordre klassemedlemmene til å dele innsikt fra sitt personlige studium på, er å be dem om å finne en salme som handler om en sannhet de lærte i 3 Nephi 274 Nephi. De kan deretter dele salmene de fant og hvordan disse salmene handler om sannhetene i Skriftene.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

3 Nephi 27:1–22

Jesu Kristi Kirke kalles etter hans navn og er bygget på hans evangelium.

  • Det å drøfte Kirkens navn kan øke klassemedlemmenes verdsettelse av sitt medlemskap i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Be klassemedlemmene om å nevne navn på forskjellige organisasjoner og beskrive hva navnene forteller oss om disse organisasjonene. Deretter kan klassemedlemmene lese 3 Nephi 27:1–12 og se etter hva Frelseren underviste om navnet på sin kirke. De kan også dele hva det betyr for dem å være medlemmer av Kristi kirke. Hva vil det si å påta oss Hans navn?

  • Her er en annen måte å drøfte betydningen av navnet på Frelserens kirke. Etter en drøfting om sannhetene som ble funnet i 3 Nephi 27:1–22, kan du skrive Kirkens fulle navn på tavlen. Deretter kan klassemedlemmene velge ord i navnet og foreslå hvordan hvert ord hjelper oss til å forstå hvem vi er eller hva vi tror på. President M. Russell Ballards uttalelse i “Ytterligere ressurser” kan være til hjelp. Hvorfor er det viktig å bruke Kirkens navn når vi deler vår tro med andre?

  • Etter å ha forklart at hans kirke må være “bygget på [hans] evangelium” (3 Nephi 27:10), beskrev Frelseren hva hans evangelium er. Du kan kanskje be klassemedlemmene om å dele hvordan de kan forklare for en venn hva evangeliet er. Du kan deretter be dem granske 3 Nephi 27:13–22 og se etter hvordan Frelseren definerte sitt evangelium. Hvordan vil vi oppsummere det Frelseren sa? Når vi studerer Frelserens definisjon av evangeliet, hvilken innsikt får vi om hvordan vi kan etterleve evangeliet i vårt daglige liv?

3 Nephi 29–30

Mormons bok er et tegn på at Guds verk i de siste dager blir oppfylt.

  • Du kan kanskje innlede en drøfting om 3 Nephi 29–30 med å snakke om tegn. Klassemedlemmene kan for eksempel nevne tegn som viser oss at det kommer en storm eller at årstidene endrer seg. Deretter kan de lese 3 Nephi 29:1–3 for å lære hva som er kjennetegnet på Mormons boks fremkomst, som Mormon kalte “disse ord” (se også 3 Nephi 21:1–7). Hvilket budskap ga Herren i 3 Nephi 29:4–9 til dem som “viser forakt” eller “fornekter” Guds verk i de siste dager? Hvordan styrker daglig lesning av Mormons bok vår tro på de ting som andre “viser forakt” for eller “fornekter” i vår tid? Du kan gjerne be klassemedlemmene om å lese Herrens innbydelse i 3 Nephi 30 og dele hvordan Mormons bok har hjulpet dem å ta imot denne innbydelsen.

4 Nephi

Omvendelse til Jesus Kristus og hans evangelium leder til enhet og glede.

  • Beretningen i 4 Nephi illustrerer den glede som kan bli oss til del – som enkeltpersoner, som familier og som en menighet eller en stav – når vi streber etter å bli mer fullstendig omvendt til Jesus Kristus. Vurder å be klassemedlemmene om å granske 4 Nephi 1:1–18 og skrive på tavlen de velsignelser som ble folket til del da de alle var omvendt til Herren. Hvordan påvirket deres omvendelse måten de behandlet hverandre på? Klassemedlemmene kan kanskje dele hvordan evangeliet har bragt lignende velsignelser til deres familie eller deres menighet. For å hjelpe klassemedlemmene til å forstå hvordan hver enkelt av oss kan leve mer som folket i 4 Nephi og hvordan vi kan oppfordre til større enhet og glede blant dem som er rundt oss, kan du lese uttalelsen av eldste D. Todd Christofferson i “Ytterligere ressurser.” Klassemedlemmene kan evaluere sin personlige innsats på de tre områdene som eldste Christofferson beskrev.

  • Folket i Mormons bok hadde vært adskilt som nephitter og lamanitter – og mange andre “-itter” – i århundrer, men etter Frelserens tjenestegjerning blant dem forsvant dette skillet. Etter å ha lest 4 Nephi 1:17 sammen kan kanskje klassemedlemmene dele sine tanker om hva slags “-itter” eller grupper som finnes i samfunnet vårt i dag. Hva kan vi gjøre for å overvinne slike skiller og i sannhet bli “ett, Kristi barn”? (vers 17).

  • Hva kan klassemedlemmene lære av Sion-samfunnets tilbakegang som beskrevet i 4 Nephi? Du kan be dem om å granske 4 Nephi 1:19–34, og se etter hva som gjorde slutt på den glede og enhet som folket hadde opplevd i nærmere 200 år etter Frelserens besøk. Hvilke sannheter i disse versene kan hjelpe oss til å identifisere holdninger og oppførsel som må forandres i vårt liv og i vårt samfunn?

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Mormon 1–6 beskriver tragiske hendelser som førte til ødeleggelsen av det nephittiske folk. For å oppmuntre klassemedlemmene til å lese disse kapitlene, be dem om å se etter ting de legger merke til hos nephittene og som vi ser skje i vår tid.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Navnet på Kristi kirke.

President M. Russell Ballard sa:

“Jeg har tenkt mye på hvorfor Frelseren ga dette navnet på syv ord til sin gjenopprettede kirke. Det kan virke langt, men hvis vi ser på det som en beskrivende oversikt over hva Kirken er, blir det plutselig fantastisk kortfattet, åpent og direkte. Hvordan kan noen beskrivelse bli mer direkte og tydelig, og likevel uttrykkes med så få ord?

Hvert eneste ord er klargjørende og uunnværlig. Ordet The i det engelske navnet viser den gjenopprettede kirkes unike stilling blant verdens religioner.

Ordene Jesu Kristi Kirke erklærer at den er Hans kirke [se 3 Nephi 27:8] …

av Siste Dagers forklarer at det er den samme kirke som den Jesus Kristus opprettet under sitt jordiske virke, men som er gjenopprettet i disse siste dager. Vi vet at et frafall fant sted, og dette gjorde det nødvendig at hans sanne og fullendte kirke skulle gjenopprettes i vår tid.

Hellige betyr at dens medlemmer følger ham og prøver å gjøre hans vilje, holde hans bud og forberede seg til igjen å bo i hans og vår himmelske Faders nærhet en gang i fremtiden. Hellige viser ganske enkelt til dem som prøver å gjøre sitt liv hellig ved å inngå pakt om å følge Kristus” (“Et navns betydning”, Ensign eller Liahona, nov. 2011, 80).

Hva skal til for å bygge Sion?

Eldste D. Todd Christofferson sa: “Sion er Sion på grunn av innbyggernes karakter, egenskaper og trofasthet [se Moses 7:18] … Hvis vi vil etablere Sion i våre hjem, grener, menigheter og staver, må vi leve opp til denne normen. Det vil bli nødvendig (1) å bli forenet og av ett hjerte og ett sinn, (2) både enkeltvis og samlet å bli et hellig folk, og (3) å ta så effektivt hånd om de fattige og trengende at vi eliminerer fattigdom blant oss. Vi kan ikke vente til Sion kommer med å gjennomføre disse tingene – Sion vil komme først når vi gjennomfører dem” (“Kom til Sion”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 38).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk forskjellige metoder. Det kan være lett å venne seg til en bestemt undervisningsstil, men forskjellige undervisningsmetoder når forskjellige klassemedlemmer. Tenk på metoder du har brukt nylig – har du brukt historier, konkretiseringer, leksjoner, bilder og så videre? (se Undervisning på Frelserens måte, 7).