Kom, følg med meg
28. september–11. oktober. 3 Nephi 17–19: “Se, min glede er fullkommen”


“28. september–11. oktober. 3 Nephi 17–19: ‘Se, min glede er fullkommen’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Mormons bok 2020 (2020)

“28. september–11. oktober. 3 Nephi 17–19”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2020

Bilde
Jesus viser seg for nephittene

The Light of His Countenance Did Shine upon Them [Lyset fra hans åsyn skinte på dem], av Gary L. Kapp

28. september–11. oktober

3 Nephi 17–19

“Se, min glede er fullkommen”

Din forberedelse av undervisningen skulle begynne med ditt personlige studium av Skriftene. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan supplere studiet ditt, og denne oversikten kan også gi deg forslag som kan være til hjelp mens du forbereder deg.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delings-ikon

Oppfordre til å dele

I 3 Nephi 17:1–3, ba Frelseren folket om å dra hjem og “berede [sitt] sinn” før de kom tilbake for å bli undervist igjen. Du kan gjerne spørre klassemedlemmene om hvordan de forberedte seg til dagens drøfting og hva de har grunnet på.

Bilde
undervisnings-ikon

Undervis i læren

3 Nephi 17; 18:24–25, 28–32

Frelseren er vårt fullkomne eksempel på omsorgstjeneste.

  • Vi har alle muligheter til å yte tjeneste til andre, og vi kan alle bli flinkere til å gjøre det. Én måte vi kan lære av Frelserens eksempel på omsorgstjeneste er å ganske enkelt lese 3 Nephi 17 som klasse og be klassemedlemmene om å kommentere når de finner noe som underviser dem om omsorgstjeneste. Hva lærer vi om Frelserens karakter som gjorde ham til et stort eksempel på omsorgstjeneste? Hvilke sannheter lærer vi om omsorgstjeneste av Frelserens eksempel? Dere kan også se etter ytterligere innsikt i 3 Nephi 18:24–25 og 28–32. Klassemedlemmene kan deretter drøfte konkrete ting de føler seg inspirert til å gjøre for å følge Frelserens eksempel på omsorgstjeneste.

    Bilde
    Jesus velsigner nephittenes barn

    Behold Your Little Ones [Se deres små], av Gary L. Kapp

3 Nephi 17:13–22; 18:15–25; 19:6–9, 15–36

Frelseren lærte oss hvordan vi skulle be.

  • For å hjelpe klassemedlemmene til å lære av de mange eksemplene og læresetningene om bønn i 3 Nephi 17–19, kan du skrive på tavlen Hvem? Hvordan? Når? og Hvorfor? og be klassen se etter svar på disse spørsmålene når de leser om bønn i følgende vers: 3 Nephi 17:13–22; 18:15–25; og 19:6–9, 15–36. Hvilken annen innsikt får klassemedlemmene når de leser disse versene? Uttalelsen av eldste Richard G. Scott i “Ytterligere ressurser” kan berike denne drøftingen. Du kan også be klassemedlemmene om å dele hva de gjør for at deres personlige og familiens bønner skal bli mer meningsfylte (se 3 Nephi 18:18–21).

  • I denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier er det forslag til spørsmål om bønn som vi kan grunne på mens vi leser disse versene. Du kan be klassemedlemmene om å dele innsikt de har om disse spørsmålene. Eller du kan be flere klassemedlemmer om å komme til klassen forberedt til å drøfte noe de lærte om bønn fra 3 Nephi 17–19. Hva ble de inspirert til å gjøre for at deres bønner skal bli mer meningsfylte?

  • Jesus underviste hvorfor vi alltid skulle be (se 3 Nephi 18:15–18). En konkretisering kan hjelpe klassen din til å forstå hva han underviste. Du kan for eksempel fylle en beholder med vann, som representerer Satans innflytelse. Dytt et lommetørkle (som representerer oss) godt ned i en kopp (som representerer det å alltid be). Snu koppen opp ned, og skyv den rett ned i beholderen med vann. Lommetørkleet skulle forbli tørt på bunnen av koppen, selv om den er omgitt av vann. Hva lærer denne konkretiseringen og 3 Nephi 18:15–18 oss om bønn? (se også L&p 10:5). Hva betyr det å “alltid be”? Hvordan kan bønn hjelpe oss til å motstå Satans innflytelse? La klassemedlemmene få noen minutter til å skrive ned hva de føler seg tilskyndet til å gjøre for å forbedre sine bønner.

3 Nephi 18:1–12

Vi kan bli åndelig mette når vi tar del i nadverden.

  • Som en innledning til en drøfting av Frelserens læresetninger om nadverden i 3 Nephi 18, kan du dele klassen inn i grupper og gi hver gruppe ett av følgende skriftsteder å lese og drøfte: Matteus 26:26–28; 3 Nephi 18:1–12 og Lære og pakter 20:75–79; 27:1–4. Etter å ha lest sitt tildelte skriftsted, kan hver gruppe tenke på et spørsmål eller to om nadverden som blir besvart i de versene de leste, og skrive spørsmålene sine på tavlen. Resten av klassen kan deretter granske Skriftene etter svar på spørsmålene. Klassemedlemmene kan også drøfte hvordan de kan ha en mer meningsfylt opplevelse når de tar del i nadverden.

  • Hva vil det si å bli “mett” når vi tar del i nadverden? (se 3 Nephi 18:4–5, 9; 20:9). Vurder å be klassemedlemmene om å drøfte dette spørsmålet parvis når de leser 3 Nephi 18:1–12 sammen. Du kan også be klassemedlemmene om å grunne på forrige gang de følte seg åndelig “mette” da de tok del i nadverden. De kan kanskje drøfte ting som kan hindre eller distrahere oss fra å bli “mette” av nadverden og dele tanker om hvordan vi kan overvinne disse hindringene.

3 Nephi 19:9–15, 20–22

Jesu Kristi disipler søker Den hellige ånds gave.

  • Vurder å be klassemedlemmene om å tenke på noe de virkelig ønsker seg. Hva er de villige til å gjøre for å få det? Dette kan lede til en drøfting om hva de tolv disiplene “ønsket mest”, som beskrevet i 3 Nephi 19:9–15 og 20–22. Hvorfor kan dette ha vært viktig for dem? Hvorfor er det viktig for oss? Ifølge disse versene, hvordan kan vi oppriktig søke Den hellige ånds ledsagelse?

Bilde
lærings-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Herren sa: “Store er Jesajas ord” (3 Nephi 23:1). For å oppmuntre klassemedlemmene til å lese 3 Nephi 20–26, kan du fortelle dem at i disse kapitlene forklarte Jesus noen av Jesajas “store” ord. Be klassemedlemmene grunne på hvorfor disse Jesajas ord er store. Oppfordre dem til å komme neste søndag klar til å dele det de har lært.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Bønnens verdi.

Eldste Richard G. Scott vitnet om bønnens verdi:

“Vi ber til vår himmelske Fader i hans elskede Sønns Jesu Kristi hellige navn. Bønnen er mest effektiv når vi bestreber oss på å være rene og lydige, ha verdige motiver og er villige til å gjøre det han ber oss om. Ydmyke, tillitsfulle bønner gir rettledning og fred.

Vær ikke redd for å virke klønete når du uttrykker følelser. Bare snakk til din medfølende, forståelsesfulle Fader. Du er hans dyrebare barn som han har fullkommen kjærlighet til og ønsker å hjelpe. Når du ber, så vær klar over at din himmelske Fader er nær, og at han lytter.

En nøkkel til bedre bønner er å lære å stille de riktige spørsmålene. Vurder å gå over fra å be om det du ønsker, til oppriktig å søke det han ønsker for deg. Når du så får vite hans vilje, ber du om at du må bli ledet til å få styrke til å oppfylle den.

Skulle du noen gang føle deg langt fra vår Fader, kan det skyldes mange ting. Uansett årsak, når du fortsetter å be om hjelp, vil han lede deg til å gjøre det som vil gjenopprette din tillit til at han er nær. Be også når du ikke har noe ønske om å be. Noen ganger kan du, i likhet med et barn, oppføre deg dårlig og føle at du ikke kan legge frem et problem for din Fader. Det er da du har størst behov for å be. Føl aldri at du er for uverdig til å be.

Jeg undres om vi noen gang kan fatte bønnens enorme kraft før vi får et overveldende, påtrengende problem og innser at vi er maktesløse når det gjelder å løse det. Da vil vi vende oss til vår Fader i ydmyk erkjennelse av at vi er fullstendig avhengige av ham. Det hjelper å finne et avsondret sted hvor vi kan utøse våre følelser høyt og så lenge og intenst som nødvendig” (“Benytt den himmelske gaven bønn”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 8).

Vi kan forbedre vår undervisning

Streb mot Kristus-lignende kjærlighet. Hvis det er et medlem av klassen din som trenger å føle fellesskap, tenk over hvordan du kan hjelpe ham eller henne til å føle seg som en del av klassen. Du kan for eksempel be et annet klassemedlem om å sitte ved siden av vedkommende og bli venn med ham eller henne.