Kom og følg mig
21.-27. september. 3 Nefi 12-16: »Jeg er loven og lyset«


»21.-27. september. 3 Nefi 12-16: ›Jeg er loven og lyset‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog 2020, 2020

»21.-27. september. 3 Nefi 12-16«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Jesus udpeger de tolv apostle

Tredje Nefi: Disse tolv, som jeg har udvalgt, af Gary L. Kapp

21.-27. september

3 Nefi 12-16

»Jeg er loven og lyset«

Hver person i din klasse finder sandsynligvis noget, der er særligt meningsfuldt for dem blandt Frelserens mange stærke belæringer i 3 Nefi 12-16. Lad klassens medlemmer dele de principper, der gjorde indtryk på dem.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

For at give alle mulighed for at fortælle om det, de studerede i 3 Nefi 12-16, kan du skrive numrene 12 til 16 hen over tavlen. Klassemedlemmer kan derpå se efter et vers i disse kapitler, der sagde dem noget, og så skrive versnummeret under det tilsvarende kapitelnummer på tavlen. Vælg at læse nogle få vers sammen og tal om, hvorfor de er betydningsfulde.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

3 Nefi 12-14

Frelserens lærdomme viser os, hvordan vi kan være sande disciple.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier foreslår at sammenfatte skriftsteder i 3 Nefi 12-14 for at færdiggøre sætningen »Jesu Kristi sande disciple …« Du kan spørge, om nogle af klassemedlemmerne, der lavede denne aktivitet, er villige til at dele det, de lærte. Eller du kan skrive den ufuldstændige sætning på tavlen sammen med henvisninger som disse: 3 Nefi 12:3-16, 38-44, 13:1-8, 19-24 og 14:21-27 (eller andre henvisninger du fandt i dit personlige studium). Klassens medlemmer kan vælge et skriftsted at læse, for sig selv eller i grupper, og foreslå, hvordan man kan afslutte sætningen på tavlen ud fra disse vers. Tilskynd klassemedlemmer til at tænke over og eventuelt nedskrive det, de vil gøre for at følge Jesus Kristus mere trofast på grund af det, de har lært af disse vers.

  • For at hjælpe klassen til at forstå Frelserens ord i 3 Nefi 12:48 kan du bede en eller flere af dem om at studere ældste Jeffrey R. Hollands tale »Vær da fuldkomne – i sidste ende« (Liahona, nov. 2017, s. 40-42) inden klassen og dele indblik, der har hjulpet dem til at forstå dette vers.

3 Nefi 12:21-30

Vores tanker fører til handling.

3 Nefi 13:1-8, 16-18

Vores tjeneste og tilbedelse skal ske af de rette årsager.

  • Et studium af 3 Nefi 13 giver en mulighed for klassens medlemmer at undersøge, hvorfor de gør gode gerninger. Som indledning til en drøftelse kan I sammen læse vers 1-2 og 16 og læse denne definition på hykler: »En, der forstiller sig.« En eller to af klassemedlemmerne vil måske synes, at det er sjovt at lade som om eller agere, at de giver til de fattige eller faster. Hvorfor er det at lade som om eller spille en rolle en god metafor for hykleri? Hvordan kan vi sørge for, at vores tjeneste, bønner og faste er oprigtig og fri for hykleri?

  • Når klassens medlemmer har fundet de gode gerninger, der er nævnt i 3 Nefi 13:1-8 og 16-18, kan de tale om, hvilke bevæggrunde der kan føre en person til at gøre disse ting eller andre ting, Gud beder os om at gøre. Hvad ville vi sige til en, der spørger os om, hvorfor vi gør gode ting? Tilskynd klassemedlemmerne til at tænke over deres personlige motivation for at gøre gode gerninger som disse. Hvordan kan vi sørge for, at vores motiver er rene?

3 Nefi 14:7-11

Hvis vi søger »gode ting« fra vor himmelske Fader, vil vi modtage.

  • For at forstå Herrens opfordring til at bede, søge og banke kan det være behjælpeligt at undersøge, hvad disse ord betyder. Hvad antyder hvert ord om, hvad Herren opfordrer os til at gøre? Hvordan beder, søger og banker vi på? Hvordan er løfterne i 3 Nefi 14:7-8 blevet opfyldt hos os? Klassemedlemmerne kan også gennemgå præsident Russell M. Nelsons råd i »Yderligere ressourcer« og se efter de spørgsmål, han stiller, og de opfordringer, han kommer med. Giv dem tid til at tænke over og nedskrive deres svar på hans spørgsmål og deres planer for at handle på hans invitationer.

  • Nogle i klassen kan være usikre på, hvad Frelseren mente, da han sagde: »Enhver, der beder, får« (3 Ne 14:8). Hvorfor synes nogle bønner at være ubesvarede, og hvorfor får vi nogle gange svar, vi ikke vil have? En gennemgang af nogle af følgende skriftsteder som klasse kan være med til at besvare disse spørgsmål: Esajas 55:8-9, Helaman 10:4-5, 3 Nefi 18:20 og Lære og Pagter 9:7-9, 88:64. Tilskynd klassens medlemmer til at fortælle, hvad de har fundet frem til. Hvordan kan denne indsigt påvirke den måde, vi beder på?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

For at inspirere klassemedlemmerne til at læse 3 Nefi 17-19 derhjemme kan du bede dem om at forestille sig, hvordan det ville være at høre Frelseren bede for dem og deres familie. I disse kapitler vil de læse om folk, der havde denne hellige oplevelse.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Vi kan kontrollere vores tanker.

Præsident Ezra Taft Benson sagde:

»Sindet er blevet sammenlignet med en scene, hvor kun én handling kan udspille sig ad gangen. Fra den ene sidekulisse forsøger Herren, som elsker jer, at få udspillet det på jeres sinds scene, som vil være til velsignelse for jer. Fra den anden side forsøger djævelen, som hader jer, at få udspillet det på jeres sinds scene, som vil være til forbandelse for jer.

Du er iscenesætteren - det er dig, der bestemmer, hvilke tanker der skal optage din scene … Du vil blive, som du tænker, det som du til stadighed tillader at optage dit sinds scene …

Hvis tankerne gør os til det, vi er, og vi skal blive som Kristus, så må vores tanker også være kristuslignende« (se »Tænk på Kristus«, Stjernen, juni 1989, s. 2, 3).

Gud ønsker at tale til jer.

Præsident Russell M. Nelson har sagt:

»Hvad vil jeres søgen åbne for jer? Hvilken visdom mangler I? Hvad føler I et presserende behov for at vide eller forstå? Følg profeten Josephs eksempel. Find et roligt sted, hvor I regelmæssigt kan gå hen. Ydmyg jer for Gud. Udøs jeres hjerte for vor himmelske Fader. Vend jer til ham for svar og trøst.

Bed i Jesu Kristi navn om jeres bekymringer, jeres frygt, jeres svagheder – ja, selve jeres hjertes længsler. Og lyt så! Nedskriv de tanker, som kommer til jer. Nedskriv jeres følelser og følg op med de handlinger, I bliver tilskyndet til at gøre …

Ønsker Gud virkelig at tale til jer? Ja! … Jeg beder jer om at øge jeres nuværende åndelige evne til at modtage personlig åbenbaring …

Åh, der er så meget mere, jeres Fader i himlen ønsker, at I skal vide« (»Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 95).

Gør undervisningen bedre

Hjælp dem, du underviser, med at opløfte hinanden. »Hver eneste person i jeres klasse er en rig kilde til vidnesbyrd, indblik og erfaringer med at efterleve evangeliet. Bed dem om at fortælle hinanden derom og opløfte hinanden« (Undervisning på Frelserens måde, s. 5).