Kom og følg mig
28. september-11. oktober. 3 Nefi 17-19: »Se nu, min glæde er fuldkommen«


»28. september-11. oktober. 3 Nefi 17-19: ›Se nu, min glæde er fuldkommen‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Mormons Bog, 2020, 2020

»28. september-11. oktober. 3 Nefi 17-19«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2020

Billede
Jesus viser sig for nefitterne

Lyset i hans ansigt skinnede på dem, af Gary L. Kapp

28. september-11. oktober

3 Nefi 17-19

»Se nu, min glæde er fuldkommen«

Din forberedelse til at undervise begynder med dit personlige studium af skrifterne. Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan supplere dit studium, og dette oplæg kan også give dig ideer som en hjælp i din forberedelse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

I 3 Nefi 17:1-3 bad Frelseren folket om at vende tilbage til deres hjem og »[berede deres] sind«, inden de kom tilbage for igen at blive undervist. Du kan spørge dine elever, hvordan de har forberedt sig på dagens lektion, og hvad de har tænkt på.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

3 Nefi 17; 18:24-25, 28-32

Frelseren er vores fuldkomne eksempel på at tjene.

  • Vi har alle muligheder for at tjene andre, og vi kan alle blive bedre til det. En måde, hvorpå vi kan lære af Frelserens eksempel på tjeneste, er helt enkelt at læse 3 Nefi 17 som klasse og bede klassemedlemmerne om at kommentere hver gang, de finder noget, der lærer dem om at tjene. Hvad lærer vi om Frelserens karakter, der gjorde ham til et stort eksempel på at tjene? Hvilke sandheder lærer vi om tjeneste af Frelserens eksempel? Du kan også søge efter yderligere indblik i 3 Nefi 18:24-25 og 28-32. Klassens medlemmer kan derpå tale om specifikke ting, de føler sig inspireret til at gøre for at følge Frelserens eksempel på at tjene.

    Billede
    Jesus velsigner de nefitiske børn

    Se jeres små, af Gary L. Kapp

3 Nefi 17:13-22; 18:15-25; 19:6-9, 15-36

Frelseren lærte os, hvordan vi skal bede.

  • For at hjælpe klassens medlemmer til at lære af de mange eksempler på og lærdomme om bøn i 3 Nefi 17-19 kan du på tavlen skrive: Hvem? Hvordan? Hvornår? og Hvorfor? og bede klassen om at se efter svar på disse spørgsmål, der relaterer til bøn i de følgende vers: 3 Nefi 17:13-22, 18:15-25 og 19:6-9, 15-36. Hvilken anden indsigt får klassens medlemmer, når de læser disse vers? Udtalelsen af ældste Richard G. Scott i »Yderligere ressourcer« kan bidrage til denne drøftelse. Du kan også bede klassen om at fortælle, hvad de gør for at gøre deres personlige bønner og familiebønner mere meningsfulde (se 3 Ne 18:18-21).

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier foreslår spørgsmål om bøn, man kan overveje, når man læser disse vers. Du kan bede klassens medlemmer om at dele indsigt, de har om disse spørgsmål. Eller du kan bede flere om at komme forberedt på at tale om noget, de har lært om bøn af 3 Nefi 17-19. Hvad blev de inspireret til at gøre for at gøre deres bønner mere meningsfulde?

  • Jesus lærte os, hvorfor vi altid skal bede (se 3 Ne 18:15-18). En illustration kan hjælpe din klasse til at forstå det, han underviste i. Du kan for eksempel fylde en beholder med vand, der repræsenterer Satans indflydelse. Prop et papirlommetørklæde (der repræsenterer os) sikkert ned i bunden af et krus (der repræsenterer at bede altid). Vend kruset på hoved og skub det lige ned i beholderen med vand. Lommetørklædet bør forblive tørt i bunden af koppen, selvom det er omgivet af vand. Hvad lærer denne illustration og 3 Nefi 18:15-18 os om bøn? (Se også L&P 10:5). Hvad vil det sige, at vi »altid [skal] bede«? Hvordan kan bøn hjælpe os til at modstå Satans indflydelse? Overvej at lade klassemedlemmerne få et par minutter til at nedskrive det, de føler sig tilskyndet til at gøre for at forbedre deres bønner.

3 Nefi 18:1-12

Vi kan blive åndeligt mættet, når vi nyder nadveren.

  • For at indlede en drøftelse om Frelserens lære om nadveren i 3 Nefi 18 kan du dele klassen op i tre grupper og give hver gruppe en af følgende skriftstedshenvisninger at læse og tale om: Matthæus 26:26-28, 3 Nefi 18:1-12 og Lære og Pagter 20:75-79; 27:1-4. Når de har læst deres tildelte skriftsteder, kan hver gruppe tænke på et eller to spørgsmål om nadveren, der bliver besvaret i de vers, de læste, og skrive deres spørgsmål på tavlen. Resten af klassen kan derpå se i skrifterne efter svar på spørgsmålene. De kan også tale om, hvordan de kan få en mere meningsfuld oplevelse med at nyde nadveren.

  • Hvad vil det sige at blive »mætte«, når vi tager nadveren? (Se 3 Ne 18:4-5, 9; 20:9). Overvej at bede klassemedlemmerne om at tale om dette spørgsmål i par, når de læser 3 Nefi 18:1-12 sammen. Du kan også bede dem om at tænke over sidste gang, de følte sig åndeligt »mætte«, da de tog nadveren. De kan eventuelt tale om ting, der kan forhindre eller distrahere os fra at blive »mætte« af nadveren og dele ideer om, hvordan man overvinder disse forhindringer.

3 Nefi 19:9-15, 20-22

Jesu Kristi disciple søger Helligåndsgaven.

  • Overvej at bede klassens medlemmer om at tænke på noget, de virkelig ønsker sig. Hvad er de villige til at gøre for at få det? Dette kan indlede en drøftelse om, hvad de tolv disciple »ønskede mest«, som er beskrevet i 3 Nefi 19:9-15 og 20-22. Hvorfor kan det have været så vigtigt for dem? Hvorfor er det vigtigt for os? Hvordan kan vi ifølge disse vers oprigtigt søge Helligåndens ledsagelse?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Herren har sagt: »Betydningsfulde er Esajas’ ord« (3 Ne 23:1). For at opfordre klassens medlemmer til at læse 3 Nefi 20-26 kan du fortælle dem, at Jesus i disse kapitler forklarede nogle af Esajas’ »betydningsfulde« ord. Bed klassen om at tænke over, hvorfor disse af Esajas’ ord er betydningsfulde. Tilskynd dem til komme forberedt på at fortælle det, de lærer til næste klasse.

Billede
ressourceikon

Yderligere ressourcer

Bønnens værdi.

Ældste Richard G. Scott vidnede om bønnens værdi:

»Vi beder til vor himmelske Fader i hans elskede Søns hellige navn, Jesus Kristus. Bøn har den største virkning, når vi stræber efter at være rene og lydige, med værdige motiver og er villige til at gøre, hvad han beder os om. Ydmyg, tillidsfuld bøn medfører vejledning og fred.

Du skal ikke bekymre dig om, at du måske udtrykker dine følelser på en klodset måde. Bare tal til din barmhjertige, forstående Fader. Du er hans kære barn, som han elsker fuldkomment og ønsker at hjælpe. Når du beder, skal du vide, at vor himmelske Fader er nær, og at han lytter.

En nøgle til bedre bøn er at lære at stille de rigtige spørgsmål. Overvej at gå bort fra at bede om det, du ønsker, til ærligt at søge det, han ønsker for dig. Når du har lært hans vilje at kende, kan du bede om, at du må få styrke til at udføre den.

Hvis du nogensinde skulle føle afstand til vor Fader, kan der være mange grunde. Uanset hvad grunden er, vil han lede dig, hvis du fortsat beder inderligt om hjælp, til at gøre det, der vil genopbygge din tillid til, at han er nær. Bed, selv om du ikke har lyst til at bede. Sommetider, har du måske ligesom et barn handlet forkert og føler, at du ikke kan komme til vor himmelske Fader med et problem. Det er hér, du har mest brug for at bede. Føl aldrig, at du er for uværdig til at bede.

Mon vi nogensinde rigtigt kan fatte bønnens uendelige kraft, før vi står over for et overvældende, påtrængende problem og indser, at vi er for magtesløse til at løse det. Så vender vi os til vor Fader i ydmyg erkendelse af vores fuldstændige afhængighed af ham. Det hjælper at finde et afsides sted, hvor vi med ord kan udtrykke vores følelser så længe og så intenst, som det er nødvendigt« (»Anvend bønnens himmelske gave«, Liahona, maj 2007, s. 8).

Gør undervisningen bedre

Stræb efter kristuslignende kærlighed. Er der et medlem i din klasse, der har brug for at blive en del af fællesskabet, kan du overveje, hvordan du kan hjælpe vedkommende til at føle sig som en del af klassen. Du kan for eksempel bede et andet klassemedlem om at sidde ved denne person eller blive ven med ham eller hende.