Det gamle testamente 2022
11.–17. april. Påske: “Han skal oppsluke døden for evig”


“11.–17. april. Påske: ‘Han skal oppsluke døden for evig’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“11.–17. april. Påske”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
grav med stein rullet bort fra inngangen

Illustrasjon av den tomme graven: Maryna Kriuchenko

11.–17. april

Påske

“Han skal oppsluke døden for evig”

Når du forbereder deg til å undervise, kan du grunne på hvordan du kan hjelpe barna å få en dypere forståelse av og et vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Spør barna hva familien deres gjør for å feire påske. Hva gjør de for å minnes Jesu Kristi oppstandelse?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

Jesus Kristus er min Frelser.

Første påskedag er en god anledning til å undervise barna om Frelserens forsoning i Getsemane og hans død på korset. Dette kan hjelpe dem å føle Jesu kjærlighet til dem.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av Frelseren i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier eller andre bilder av Frelserens offer (se Kunst inspirert av evangeliet, nr. 56, 57, 58), og la barna fortelle deg hva de vet om hendelsene som er fremstilt på bildene. Fortell barna om Jesu lidelse i Getsemane og på korset (se Matteus 26:36–46; 27:35–50; Lukas 22:39–46; Johannes 19:16–30; “Kapittel 51: Jesus lider i Getsemane”, i Historier fra Det nye testamente, 129–32). Bær vitnesbyrd om at Jesus var villig til å lide og dø for oss fordi han elsker oss. Be barna fortelle hva de føler for Jesus Kristus.

  • Les Johannes 10:9 for barna, og legg vekt på Jesu ord: “Jeg er døren.” Fordi Jesus led for våre synder, døde og oppsto, gjorde han det mulig for hver enkelt av oss å bo hos Gud igjen. Bruk døren til klasserommet til å undervise om at Jesus er som en dør som lar oss vende tilbake til vår himmelske Fader.

  • Les Jesaja 53:6 for barna, og vis dem et bilde eller en tegning av en sau. La et av barna sette bildet i et hjørne i den andre enden av rommet. Forklar at når vi tar gale valg, vandrer vi bort fra vår himmelske Fader som en sau som kommer på villspor. Be så barnet bringe sauene tilbake, og bær vitnesbyrd om at fordi Jesus Kristus led og døde for oss, kan han bringe oss tilbake til vår himmelske Fader. (Du kan vise et bilde av Jesus som hyrde, for eksempel bilde 64 i Kunst inspirert av evangeliet.)

  • Syng en sang sammen med barna om Jesus Kristus, for eksempel “Min Frelsers kjærlighet” (Barnas sangbok, 42–43). Hjelp dem å legge merke til enhver følelse av fred og kjærlighet de har når de synger. Pek også på ord i sangen som beskriver Frelserens kjærlighet. Hvordan kan vi dele hans kjærlighet med andre?

Jesus døde og oppsto for meg.

Hvordan kan du hjelpe barna å lære at på grunn av Jesu Kristi oppstandelse vil vi og våre kjære oppstå en dag?

Bilde
Kristus på korset

Grey Day Golgotha [Grå dag på Golgata], av J. Kirk Richards

Mulige aktiviteter

  • Fortell barna om Jesu død og oppstandelse (se Markus 15–16). Bruk bildene i denne ukens oversikt, bilde 57–60 i Kunst inspirert av evangeliet eller “Kapittel 54: Jesus er oppstanden” i Historier fra Det nye testamente (side 139–44) til å hjelpe barna å visualisere historien.

  • Hjelp barna å forstå at oppstandelsen betyr at etter at vi dør, vil vi leve igjen for evig med en fullkommen fysisk kropp, og vi vil aldri dø igjen. Bær vitnesbyrd om oppstandelsen, og la barna arbeide med denne ukens aktivitetsside. Be barna bruke den til å dele historien om Jesu oppstandelse med familien.

  • Les Alma 40:23 for barna. Vis dem hånden din i en hanske. Fortell dem at hånden din er som en ånd, og hansken er som en fysisk kropp. Ta av hansken for å vise at når vi dør, vil ånden forlate kroppen. Ta på hansken igjen for å symbolisere oppstandelsen.

  • Syng en sang om Jesu Kristi oppstandelse, for eksempel “Sto Jesus opp til liv igjen?” eller “Jesus har oppstått” (Barnas sangbok, 45, 44). Bær vitnesbyrd om at på grunn av Jesus Kristus vil vi leve igjen og få en fullkommen kropp etter at vi dør.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

Jesus led for meg.

Mens du studerer Frelserens forsoning, kan du grunne på hvordan du kan hjelpe barna å forstå hvordan Frelseren kan velsigne og styrke dem.

Mulige aktiviteter

  • Del barna i tre grupper, og gi hver gruppe et av følgende skriftsteder: Jesaja 53:4–12; Alma 7:11–13 og Lære og pakter 19:16–19. Be barna se etter ord og uttrykk som beskriver det Jesus Kristus led for oss. Be dem skrive svarene sine på tavlen og fortelle hva de føler for Frelseren etter å ha lest disse skriftstedene.

  • Forbered papirstrimler. På halvparten skriver du skriftstedhenvisninger til profetier om Jesus Kristus i Det gamle testamente. På den andre halvparten skriver du tilsvarende skriftstedhenvisninger til Det nye testamente om hvordan disse profetiene ble oppfylt. (Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier gir noen eksempler.) Be barna lese versene og sette profetiene sammen med oppfyllelsen av dem.

  • Hjelp barna å lære tredje trosartikkel utenat. Hva lærer dette skriftstedet oss om Jesu Kristi forsoning og vår himmelske Faders plan for sine barn?

  • Spør barna hvordan de vil beskrive Jesu Kristi forsoning for noen. Oppfordre dem til å bruke skriftsteder, salmer eller bilder til å uttrykke hva Frelserens sonoffer betyr for dem. Hvordan blir vi velsignet på grunn av Frelserens forsoning?

Jesus døde og oppsto for meg.

Jesu Kristi oppstandelse kan gi oss stort håp og stor glede – spesielt når vi opplever at en vi er glad i, dør. Hvordan kan du hjelpe barna å finne trøst i oppstandelsen?

Mulige aktiviteter

  • Vis bilde 57–59 i Kunst inspirert av evangeliet. Be barna sette bildene sammen med følgende skriftsteder: Matteus 27:29–38; Matteus 27:59–60 og Johannes 20:10–18. Be så barna fortelle historien om Jesu død, begravelse og oppstandelse med egne ord.

  • Les Job 14:14 sammen med barna. Be barna fortelle hvordan de ville svart på Jobs spørsmål. Hjelp dem å finne skriftsteder som vitner om oppstandelsen (se Veiledning til Skriftene, “Oppstandelse”, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

  • Les Moses 1:39 sammen med barna. Spør dem om de vet forskjellen på “udødelighet” og “evig liv”. Hvem vil motta udødelighet? Hva er nødvendig for å motta evig liv? Bær vitnesbyrd om at begge disse dyrebare gavene er mulige på grunn av Jesu Kristi forsoning.

  • Syng en påskesang eller -salme sammen, for eksempel “Han sendte Sønnen” (Barnas sangbok, 20–21) eller “Jesus Kristus er oppstanden” (Salmer, nr. 115). Be barna fortelle hva de føler når de synger disse sangene. Hva lærer disse sangene oss om vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Be barna skrive sitt vitnesbyrd om Frelseren som de kan dele med familien sin hjemme.

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

For å hjelpe barna å dele det de har lært i klassen, kan du oppfordre dem til å synge en sang hjemme denne uken om Jesu Kristi forsoning.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn kan gjenkjenne Åndens innflytelse. Lær barna at følelsene de har når de snakker eller synger om Jesus Kristus og hans evangelium, kommer fra Den hellige ånd, og at disse følelsene kan bygge opp deres vitnesbyrd.