Det gamle testamente 2022
4.–10. april. 2 Mosebok 14–17: “Stå fast! Se Herrens frelse”


“4.–10. april. 2 Mosebok 14–17: ‘Stå fast! Se Herrens frelse’”, Kom, følg med meg – for Primær: Det gamle testamente 2022 (2021)

“4.–10. april. 2 Mosebok 14–17”, Kom, følg med meg – for Primær: 2022

Bilde
Rødehavet

Rødehavet

4.–10. april

2 Mosebok 14–17

“Stå fast! Se Herrens frelse”

Mens du leser 2 Mosebok 14–17, kan du skrive ned de åndelige inntrykkene du mottar. Disse inntrykkene kan hjelpe deg å planlegge å undervise barna i skriftstedene og sannhetene du lærer.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

2 Mosebok 14–17 er fylt med minneverdige historier. Be noen av barna fortelle en historie de kan fra disse kapitlene, sammen med noe de har lært av den.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Yngre barn

2 Mosebok 14:5–22

Herren utfridde Moses og hans folk.

Å dele Rødehavet var et mirakel som viste Moses og israelittene hvor mektig Herren er. Å vite om hans makt kan hjelpe barna å stole på ham.

Mulige aktiviteter

  • Tenk på måter å fortelle historien om israelittene som krysset Rødehavet, på en interessant og minneverdig måte. Du eller et annet medlem av menigheten kan for eksempel kle dere ut som Moses for å fortelle historien fra 2 Mosebok 14:5, 9–10, 13–16, 19–22. Barna kan late som om stolene er Rødehavet, og de kan følge personen som forestiller Moses mens han baner vei mellom dem. Eller barna kan late som de er vannet og gå til hver sin side av rommet etter hvert som Moses deler dem. Understrek at Herren ga Moses makt til å dele havet slik at israelittene kunne bli befridd fra fangenskap.

  • Be barna fargelegge aktivitetssiden mens du gjennomgår historien fra 2 Mosebok 14:5–22 sammen med dem. Deretter kan de samarbeide om å fortelle historien ved hjelp av aktivitetssiden.

2 Mosebok 15:23–25; 16:14–15; 17:1–6

Herren vil dekke mine behov.

Beretningene om at Herren sørger for mat og vann til israelittene i villmarken lærer oss at han kan dekke våre behov. Tenk over hva du kan gjøre for å involvere barna i å lære disse historiene.

Bilde
kvinne som sanker manna

Manna fra Gud ga Israel fysisk næring. Vi trenger også daglig åndelig næring. Freske av Leopold Bruckner

Mulige aktiviteter

  • Hjelp barna å rollespille hendelsene i 2 Mosebok 15:23–25; 16:14–15; 17:1–6 og late som de er Moses eller israelittene. Ta om mulig med en gjenstand for å fortelle hver historie, for eksempel en gren (for å rense vannet i Mara), en krukke eller gryte (å fylle med manna) og en stokk og en stein (til vannet ved Horeb). Hvordan tok Gud seg av israelittene? Hvordan tar han seg av oss hver dag?

  • Fortell kort historiene i 2 Mosebok 15:23–25; 16:14–15; 17:1–6 (se også “Moses leder Israel”, i Historier fra Det gamle testamente). Mens du forteller, kan du be barna tegne hver historie. Hva lærer vi om Gud i disse historiene?

2 Mosebok 17:8–16

Jeg kan oppholde profeten vår.

Historien om Aron og Hur som holdt opp profeten Moses’ hender, kan sammenlignes med vår innsats for å oppholde vår levende profet.

Mulige aktiviteter

  • Be tre barn stå foran i rommet og forestille Moses, Aron og Hur mens du forteller historien fra 2 Mosebok 17:8–16. Hva kan vi gjøre i dag for å hjelpe vår profet, akkurat slik Aron og Hur hjalp profeten Moses?

  • Vis et bilde av den levende profeten, og spør barna hvem han er. Hjelp barna å huske noe av det profeten har sagt oss i det siste. Be barna fortelle hvordan de følger profeten. Syng noen vers av “Følg profeten” sammen, inkludert det siste verset (Barnas sangbok, 58–59).

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren: Eldre barn

2 Mosebok 14:5–22

Jeg kan lære å alltid følge Ånden.

Moses visste ved åpenbaring hvordan han skulle lede israelittene over Rødehavet (se Lære og pakter 8:2–3). Hvordan kan denne historien hjelpe barna du underviser, å lære å handle ifølge personlig åpenbaring?

Mulige aktiviteter

  • Vis bildet av Moses som deler Rødehavet, i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be barna gjennomgå 2 Mosebok 14:5–22 og fortelle noe de vet om historien. Hva bidrar Lære og pakter 8:2–3 til vår forståelse av historien? Fortell om en opplevelse da Den hellige ånd fortalte deg noe i ditt sinn eller hjerte, og be barna snakke om sine erfaringer.

  • Minn barna om historien om Nephi som fulgte Ånden da han gikk for å hente messingplatene (se 1 Nephi 4:1–6). Hjelp barna å forstå at Moses også måtte følge Ånden da han ledet sitt folk over Rødehavet. Hjelp barna å skrive et nytt vers til “Nephis mot” (Barnas sangbok, 64–65) om hvordan Herren ga Moses en utvei da han viste mot og fulgte Ånden. Syng det nye verset sammen.

2 Mosebok 15:23–25; 16:14–15; 17:1–6

Herren vil dekke mine behov.

Hvis vi vender oss til Jesus Kristus, kan han hjelpe oss i vanskelige stunder i vårt liv, akkurat som han hjalp Israels barn.

Mulige aktiviteter

  • Del klassen i par eller små grupper, og gi hver gruppe i oppdrag å lese et av følgende skriftsteder: 2 Mosebok 15:23–25; 16:14–15; 17:1–6. Be barna i hver gruppe tegne noe som forestiller det de leser i disse versene, og be så andre klassemedlemmer gjette hva de har tegnet. Hjelp barna å finne ut hva disse historiene lærer oss om Jesus Kristus. Hvilke prøvelser har folk i dag? Hvordan hjelper vår himmelske Fader og Jesus Kristus oss med våre prøvelser?

  • Når du gjennomgår disse historiene, kan du spørre barna hvorfor brød og vann var så viktig for Israels barn. Hva ville ha skjedd hvis de ikke hadde hatt disse tingene? Hjelp barna å forstå at nadverdens brød og vann er åndelig nødvendig for oss (se Johannes 4:13–14; 6:35, 48–51). Du kan gjerne be barna uttrykke sine følelser med hensyn til nadverden.

2 Mosebok 17:8–16

Vi blir velsignet når vi oppholder våre ledere i Kirken.

Israels barn seiret bare i kampen mot Amalek når Moses hadde hendene sine løftet i været. Hva kan denne historien lære oss om å oppholde våre ledere?

Mulige aktiviteter

  • For å hjelpe barna å gjennomgå historien i 2 Mosebok 17:8–16, kan du skrive på tavlen: Hvem hjalp Moses under slaget? Hva gjorde de? Hva ble resultatet? Be barna lete etter svar i versene. Hva lærer denne historien oss om hvordan vi kan hjelpe Guds rike å lykkes? Hva kan vi gjøre for å støtte, oppholde og følge våre ledere i Kirken?

  • Be barna lese 2 Mosebok 17:8–16 og lage en tegning av det de leser. Be dem skrive på tegningen sin et budskap de lærer av historien. Hvorfor er dette et viktig budskap for oss i dag?

Bilde
lære-ikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna velge en av historiene fra samtalen i dag. Hjelp dem å komme på noe de kan gjøre i løpet av den neste uken for å anvende det denne historien lærer oss.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn elsker historier. Barn forstår evangeliets prinsipper bedre når de kan se dem i virkelige menneskers liv. Når du forteller historier fra Skriftene, kan du vurdere å fortelle om opplevelser fra ditt liv som lærer dem de samme prinsippene. Du kan også oppfordre barna til å fortelle om sine erfaringer.