Det gamle testamente 2022
4.–10. april. 2 Mosebok 14–17: “Stå fast! Se Herrens frelse”


“4.–10. april. 2 Mosebok 14–17: ‘Stå fast! Se Herrens frelse’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“4.–10. april. 2 Mosebok 14–17”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Rødehavet

Rødehavet

4.–10. april

2 Mosebok 14–17

“Stå fast! Se Herrens frelse”

Gud befalte Moses å skrive om sine erfaringer “så dere kommer det i hu, og prent det i Josvas ører” (2 Mosebok 17:14). På samme måte vil det å skrive ned dine åndelige opplevelser hjelpe deg og dine nærmeste å huske Herrens godhet.

Skriv ned inntrykkene dine

Israelittene var fanget. Rødehavet var på den ene siden, og Faraos hær rykket frem på den andre. Det virket som om flukten deres fra Egypt ville bli kortvarig. Men Gud hadde et budskap til israelittene som han ønsket at de skulle huske i generasjoner: “Frykt ikke! … Herren skal stride for dere” (2 Mosebok 14:13–14).

Siden den gang, når Guds folk har hatt behov for tro og mot, har de ofte vendt seg til denne beretningen om Israels mirakuløse utfrielse. Da Nephi ønsket å inspirere sine brødre, sa han: “La oss være sterke som Moses, for han talte sannelig til vannet i Rødehavet, og det delte seg til begge sider så våre fedre kom igjennom, ut av fangenskap og på tørr grunn” (1 Nephi 4:2). Da kong Limhi ønsket at hans folk som var i fangenskap, skulle løfte sitt hode og glede seg, minnet han dem om den samme historien (se Mosiah 7:19). Da Alma ønsket å vitne for sin sønn om Guds kraft, henviste han også til denne historien (se Alma 36:28). Og når vi trenger befrielse – når vi trenger litt mer tro, når vi trenger å “stå fast [og] se Herrens frelse” – kan vi huske hvordan “Herren denne dagen [frelste] Israel av egypternes hånd” (2 Mosebok 14:13, 30).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Mosebok 14

Gud kan befri meg.

Når du leser 2 Mosebok 14:1–10, kan du forestille deg hva israelittene kan ha følt da de så Faraos hærstyrke nærme seg. Kanskje du føler at du trenger et mirakel for å overleve en vanskelig utfordring du står overfor. Hva lærer 2 Mosebok 14:13–31 deg som kan hjelpe deg å søke Guds befrielse i ditt liv? Hva har du lært om hvordan Gud tilveiebringer befrielse fra motgang? Grunn på hvordan du har sett hans befriende kraft i ditt liv.

Se også Lære og pakter 8:2–3; L. Tom Perry, “Makt til befrielse”, Liahona, mai 2012, 94–97; Bibelkart, nr. 2, “Israels utgang fra Egypt og inngangen til Kana’an”.

2 Mosebok 15:22–27

Herren kan gjøre bitre ting søte.

Når du leser i 2 Mosebok 15:22–27 om Israels reise mot det lovede land, kan du tenke på ting i ditt liv som har virket “bitre” som vannet i Mara. Overvei følgende spørsmål mens du grunner på disse versene: Hvordan kan Herren gjøre bitre ting i livet ditt søte? Hvilken verdi har disse erfaringene hatt i ditt liv? Hva sier vers 26 og 27 om hvordan Herren velsigner oss når vi lytter til hans røst?

2 Mosebok 15:23–27; 16:1–15; 17:1–7

Jeg kan stole på Herren, også i vanskelige tider.

Det er fristende å være kritisk til israelittene fordi de knurret eller klaget når omstendighetene ble vanskelige, selv etter alt Gud hadde gjort for dem. Men når du leser 2 Mosebok 15:23–27; 16:1–15; 17:1–7, kan du tenke etter om du noen gang har gjort det samme. Hva lærer israelittenes erfaringer deg som kan hjelpe deg å knurre mindre og stole mer fullstendig på Gud? Hvilke forskjeller legger du for eksempel merke til ved måten israelittene reagerte på vanskeligheter og måten Moses reagerte på? Hva lærer disse versene deg om Gud?

Se også 1 Nephi 2:11–12; “Sin of Murmuring” [Den synd det er å knurre] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
kvinne som sanker manna

Manna fra Gud ga Israel fysisk næring. Vi trenger også daglig åndelig næring. Freske av Leopold Bruckner

2 Mosebok 16

Jeg bør daglig søke åndelig næring.

Det er mange åndelige lærdommer å hente av mirakelet med mannaen, som finnes i 2 Mosebok 16. Legg merke til de detaljerte instruksjonene israelittene fikk om hvordan de skulle sanke, bruke og bevare mannaen (se 2 Mosebok 16:16, 19, 22–26). Hva finner du i disse instruksjonene som gjelder deg når du daglig søker åndelig næring?

Se også Johannes 6:31–35, 48–58 og videoene “Daily Bread: Pattern” [Daglig brød: Mønster], “Daily Bread: Experience” [Daglig brød: Erfaring] og “Daily Bread: Change” [Daglig brød: Forandring] (ChurchofJesusChrist.org).

2 Mosebok 17:1–7

Jesus Kristus er min åndelige klippe og mitt levende vann.

Tenk på Frelseren når du leser 2 Mosebok 17:1–7. Hvordan kan Jesus Kristus sammenlignes med en klippe for deg? (Se Salmene 62:6–7; Helaman 5:12). Hvordan er han som vann? (se Johannes 4:10–14; 1 Korinterbrev 10:1–4; 1 Nephi 11:25).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

2 Mosebok 14:13–22.Familiemedlemmene vil kanskje like å prøve å “kløve” vannet i en bolle eller et badekar, slik Moses delte Rødehavet. Hjelp dem å forstå at Rødehavet ikke kunne deles uten Guds kraft. Hvordan har vi sett Guds kraft i vårt liv og våre forfedres liv?

2 Mosebok 15:1–21.Etter mirakuløst å ha krysset Rødehavet, sang israelittene en lovsang kjent som Moses’ sang, som finnes i 2 Mosebok 15:1–21. Gransk som familie disse versene for å finne ord eller uttrykk som vitner om hva Gud gjorde for israelittene, og andre meningsfylte ord eller uttrykk. Deretter kan dere synge en salme som minner familien om hva Gud har gjort for dere.

2 Mosebok 16:1–5; 17:1–7.Å lese 2 Mosebok 16:1–5 og 17:1–7 kan føre til en samtale om Frelseren som livets brød, som levende vann og som vår klippe. Hvordan minner disse historiene oss om hva Jesus Kristus gjør for oss? Som en del av samtalen kan dere lese Johannes 4:10–14; 6:29–35, 48–51; Helaman 5:12; Lære og pakter 20:77, 79.

2 Mosebok 17:8–16.Dere kan gjerne rollespille historien om Aron og Hur som holdt opp Moses’ hender, og drøfte hvordan dette kan symbolisere hvordan vi oppholder dem Gud har kalt til å lede oss. Dere kan også sammenligne Arons og Hurs eksempel med israelittenes knurring mot Moses (som beskrevet i kapittel 15–17). Hvordan kan vi hjelpe og oppholde våre ledere? Hvilke velsignelser mottar vi og våre ledere når vi gjør det?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Snart Israels Forløser”, Salmer, nr. 5.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Søk din egen åndelige innsikt. I deres personlige og familiens studium må dere ikke begrense dere til versene som er uthevet i disse studieoversiktene. Herren har sannsynligvis budskap til dere i disse kapitlene som ikke er vektlagt her. Søk inspirasjon med bønnens hjelp.

Bilde
Moses deler Rødehavet

Illustrasjon av Moses som deler Rødehavet: Robert T. Barrett