Det Gamle Testamente 2022
17. - 23. januar. 1 Mosebog 5, Moses 6: »Lær frit dine børn dette«


»17. - 23. januar. 1 Mosebog 5, Moses 6: ›Lær frit dine børn dette‹«, Kom og følg mig – For Primary: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»17. - 23. januar. 1 Mosebog 5, Moses 6«, Kom og følg mig – For Primary: 2022

Billede
Adam og Eva forlader Edens have

Bedre end paradis af Kendal Ray Johnson

17. - 23. januar

1 Mosebog 5, Moses 6

»Lær frit dine børn dette«

Din forberedelse til undervisningen begynder, imens du læser 1 Mosebog 5 og Moses 6. Mens du gør det, så lyt efter indtryk fra Helligånden om, hvad børnene har brug for at lære.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Nedskriv nøgleord på små stykker papir, der kan hjælpe børnene med at huske noget, som de har lært derhjemme denne uge eller i en tidligere primarylektion. Lad børnene skiftes til at vælge et tilfældigt ord. Når et ord er valgt, kan du bede et af børnene om at fortælle noget, de har lært i forbindelse med det ord.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Moses 6:27, 31-34

Gud kan hjælpe mig med at gøre svære ting.

Da Enok blev kaldet til at prædike evangeliet, var han bekymret for, at det ikke ville lykkes for ham. Men Gud hjalp ham med at gøre store ting.

Forslag til aktiviteter

  • Bed børnene om at fortælle om en gang, hvor de blev bedt om at gøre noget, der var hårdt eller skræmmende for dem. Fortæl historien om Enoks kald til at blive profet, som man finder i Moses 6:27, 31-34. Fremhæv, at selvom Enok ikke følte sig klar til at blive profet, så lovede Gud at hjælpe ham. Hjælp børnene med at forstå nogle måder, som Gud hjælper os på, når vi bliver bedt om at gøre hårde ting.

  • Del nogle eksempler fra skriften på, at Gud hjalp folk med at gøre vanskelige ting – for eksempel om Noa, der byggede en ark, David, der kæmpede mod Goliat, Ammon, der forsvarede kongens flokke, eller lamanitten Samuel, der kaldte nefitterne til omvendelse. (Find billeder og referencer til skriften i Evangelisk kunst, nr. 7, 19, 78, s.81). Del en oplevelse, hvor Herren hjalp dig med at gøre noget svært.

Moses 6:52

Evangeliet lærer mig, hvordan jeg kan vende tilbage til min himmelske Fader.

Gud lærte Adam, at vi for at vende tilbage til ham må have tro, omvende os, blive døbt og modtage Helligåndsgaven. Hvordan kan du hjælpe børnene med at lære af Jesu eksempel?

Forslag til aktiviteter

  • Find eller tegn billeder, der repræsenterer tro, omvendelse, dåb og Helligåndsgaven (se denne uges aktivitetsside). Placer billederne på en linje, der fører til et billede af Jesus Kristus. Læs Moses 6:52 for børnene, og bed dem om at stille sig ved siden af det korrekte billede, når de hører de ord, som billedet repræsenterer.

  • Syng sange, der omhandler principperne i Moses 6:52 såsom »Tro«, »Hjælp mig, oh Fader« (v. 2), »Når jeg skal døbes« og »Helligånden« (Børnenes sangbog, s. 50-51, 52, 53, 56). Hjælp børnene med at forstå, at det vil hjælpe os med at vende tilbage til vor himmelske Fader at gøre de ting, vi synger om i sangene.

Moses 6:58

Vor himmelske Fader ønsker, at forældre underviser deres børn.

Siden Adam og Evas tid er forældre blevet befalet at undervise deres børn i evangeliet. Hvordan kan du tilskynde børnene til at lytte til og følge deres forældres retskafne lære?

Forslag til aktiviteter

  • Læs Moses 6:58 for børnene, og vis billedet af Adam og Evas familie i denne uges oversigt i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Hjælp børnene med at gentage sætningen »lær frit dine børn dette.« Forklar, at Gud ønsker, at alle forældre følger Adam og Evas eksempel på at lære deres børn om Jesus Kristus og hans evangelium. Spørg børnene, hvad de kan gøre, når deres forældre eller andre underviser dem i evangeliet.

  • Hjælp børnene med at forbinde billeder af sig selv til deres forældre eller billeder af dyreunger til fuldvoksne dyr. Hvordan hjælper forældre deres børn? Hvad lærer de dem? Bed børnene om at tegne billeder af deres familie, når forældrene underviser børnene, når de f.eks. læser skrifterne sammen, beder sammen eller spiser sammen.

    Billede
    familie studerer skrifterne

    Forældre bør undervise deres børn i evangeliet.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Moses 6:26-34

Gud kan hjælpe mig til at gøre svære ting.

Selvom Enok følte sig utilstrækkelig, hjalp Gud ham med at opfylde sin kaldelse som profet. Gud kan også hjælpe de børn, som du underviser, til at gøre vanskelige ting.

Forslag til aktiviteter

  • Læs Moses 6:26-34 med børnene. Hvorfor følte Enok, at han ikke kunne forkynde evangeliet? (se Moses 6:31). Hvordan hjalp Gud Enok? (se Moses 6:32-34, 7:13).

  • Bed børnene om at nævne nogle vanskelige ting, som børn på deres alder undertiden gør (f.eks. at lave en skoleopgave, være venlig mod en, der er uvenlig, eller fortælle sandheden, når de har begået en fejl). Hjælp børnene med at finde en sætning i Moses 6:32-34, som kan hjælpe dem. Lad dem fortælle om engang, hvor Gud hjalp dem til at klare noget svært. Fortæl også om dine egne erfaringer.

Moses 6:50-62

Tro, omvendelse, dåb og modtagelse af Helligånden forbereder mig på at vende tilbage til Gud.

Adam og Enok underviste deres folk i evangeliets første principper og evangeliets ordinancer: Tro, omvendelse, dåb og modtagelse af Helligåndsgaven (se også TA 1:4). Hvad kan du gøre for at hjælpe børnene med at forstå vigtigheden af disse principper og ordinancer i deres liv?

Forslag til aktiviteter

  • Bed børnene om at læse Moses 6:52, 57 og finde de principper og evangeliske ordinancer, der nævnes i den fjerde trosartikel.

  • Skriv den fjerde trosartikel på tavlen, og bed børnene om at læse den. Slet derefter et eller to ord, og bed dem om at læse den igen, imens de fra hukommelsen indsætter det manglende ord. Gentag denne metode, indtil børnene har lært trosartiklen.

  • Bed børnene om at skrive en kort tale om tro, omvendelse, dåb eller at modtage Helligåndsgaven – noget de kan dele med deres familier. Hver tale kan omfatte et skriftsted, en oplevelse eller et vidnesbyrd. Talen kan også forklare, hvordan principperne hjælper os med at vende tilbage til vor himmelske Fader.

Moses 6:57-58

Forældre er ansvarlige for at undervise deres børn.

Gud sætter sin lid til, at forældrene er de primære undervisere i evangeliet i deres familie. Hvordan kan du tilskynde børnene til at støtte deres forældre i den rolle?

Forslag til aktiviteter

  • Bed et barn om at læse Moses 6:58. Hvilken befaling gav vor himmelske Fader til forældre i dette vers? Vis et billede af Adam og Eva, der underviser deres børn (se denne uges oversigt i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier), og bed børnene om at fortælle, hvad de ser på billedet. Tilskynd dem til at tale om vigtige sandheder i evangeliet, som de har lært af deres familier.

  • Hjælp børnene med at skrive takkekort til deres forældre eller planlægge andre enkle måder at udtrykke deres påskønnelse af deres forældre på. Syng en sang om familier som f.eks. »Kærlighed er her« (Børnenes sangbog, s. 190-191). Hvordan kan vi hjælpe vores forældre med at skabe en kærlig stemning i vores hjem?

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Hvordan kan du hjælpe børnene med at fortsætte med at lære uden for klassen? Du kan opfordre dem til at huske historien om Enok, når de i denne uge står over for noget svært.

Gør undervisningen bedre

Brug aktivitetssider. Mens børnene farvelægger aktivitetssider, kan du gennemgå principperne fra lektionen. Læs om nødvendigt ordene på siden for børnene.