Det Gamle Testamente 2022
3. - 9. januar. 1 Mosebog 1-2, Moses 2-3, Abraham 4-5: »I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden«


»3. - 9. januar. 1 Mosebog 1-2, Moses 2-3, Abraham 4-5: ›I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»3. - 9. januar. 1 Mosebog 1-2, Moses 2-3, Abraham 4-5«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
billede af jorden og månen

3. - 9. januar

1 Mosebog 1-2, Moses 2-3, Abraham 4-5

»I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden.«

Når du læser 1 Mosebog 1-2, Moses 2-3 og Abraham 4-5, så tænk på de børn, som du underviser, og overvej, hvilke sandheder i disse kapitler som du kan hjælpe dem med at forstå.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed børnene om at fortælle om noget, som vor himmelske Fader og Jesus Kristus har skabt, som de er taknemmelige for. At vise billeder fra denne uges oversigt i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier kan give dem ideer.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Moses 2

Jesus skabte jorden.

At kende til skabelsen kan hjælpe børnene med at mærke Guds kærlighed og øge deres påskønnelse af verden. Hvordan kan du gøre læren om skabelsen inspirerende?

Forslag til aktiviteter

  • Vis børnene billeder af ting, som repræsenterer forskellige perioder af skabelsen (som beskrevet i Moses 2, og hjælp børnene med at komme i tanker om handlinger, der passer til billederne. For eksempel kan de forme en knytnæve, der repræsenterer tørt land eller bevæge deres arme som bølger af vand (se Moses 2:9-10). Del dit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus har skabt disse ting, fordi han og vor himmelske Fader elsker os.

  • Syng en sang om ting, som Jesus Kristus skabte til os som f.eks. »Vor jord er så dejlig« (Børnenes sangbog, s. 123). Bed børnene tegne billeder af de skaberværker, der er beskrevet i sangen.

    Billede
    tæppe der viser forskellige stadier af skabelsen

    Skabelsen af Joan Hibbert Durtschi

Moses 2:26-27

Jeg er skabt i Guds billede.

Når børn erkender, at de blev skabt i Guds billede, kan de udvikle en følelse af ærbødighed og respekt for deres egen og andres krop.

Forslag til aktiviteter

  • Hjælp børnene med at gentage »jeg, Gud, skabte mennesket i mit eget billede« flere gange (Moses 2:27). Forklar, at vor himmelske Fader skabte vores legemer så de ligner hans. Bed børnene om at pege på steder på deres krop, når du nævner dem, eller syng en sang om kroppen som f.eks. »Hår, skulder, knæ og tå« (Børnenes sangbog, s. 129).

  • Bed børnene udføre en aktivitet med deres krop, mens de andre børn skal gætte, hvad de laver. Bed børnene om at fortælle, hvorfor de er taknemmelige for deres krop.

  • Tegn en kontur af en krop på papir, og lav et puslespil ved at klippe den ud. Fordel brikkerne, og bed børnene arbejde sammen om at samle dem, så de former en krop. Bed børnene om at fortælle, hvad de kan gøre med hver del. Bær vidnesbyrd om, at vores krop er skabt i Guds billede.

Moses 3:2-3

Sabbatsdagen er hellig.

Børn, der som små udvikler en vane med at holde sabbatsdagen hellig, er mere tilbøjelige til at holde denne befaling, når livet bliver mere hektisk og mere krævende.

Forslag til aktiviteter

  • Læs Moses 3:2-3, og bed børnene om at lytte efter, hvad Gud gjorde på den syvende dag. Medbring billeder (eller lav enkle tegninger) af ting, som vi gør om søndagen for at gøre den til en hellig dag, og ting, som vi gør på andre dage. Lad børnene sortere billederne i to bunker, én til søndag og en til andre dage. Bær vidnesbyrd om, hvorfor det er vigtigt at holde sabbatsdagen hellig.

  • Få dage før undervisningen kan du bede et af børnene og hans eller hendes forældre om at forberede sig på at komme og fortælle om ting, de gør i deres familie for at holde sabbatsdagen hellig. Bed de andre børn om at fortælle, hvad deres familier gør.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Moses 2

Jesus Kristus skabte jorden under vor himmelske Faders ledelse.

Du kan bruge Moses 2 til at hjælpe børnene med at forstå, at verden blev skabt som en del af Guds plan. Når du læser disse kapitler, hvilke ideer kommer du så i tanke om, som kan hjælpe med at styrke børnenes vidnesbyrd om skabelsen?

Forslag til aktiviteter

  • Hjælp børnene med at komme i tanke om, hvornår de lavede noget ved at følge en anden persons anvisninger. De har måske fulgt en opskrift med en forælder eller søskende, der hjalp dem. Skriv Hvem skabte jorden? på tavlen, og bed børnene om at finde svaret i Moses 2:1. Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus skabte jorden under vor himmelske Faders ledelse.

  • Tildel hvert barn vers i Moses 2, der er relateret til en af dagene under skabelsen, og bed ham eller hende om at tegne et billede af de ting, som vor himmelske Fader og Jesus skabte på den dag. Bed børnene om at holde deres billeder og stille sig i rækkefølge svarende til skabelsens dage, og bed derefter hvert barn om at undervise resten af børnene i, hvad der skete den dag, de er blevet tildelt. Hvad lærer vi om vor himmelske Fader og Jesus Kristus fra historien om skabelsen?

Moses 2:26-27

Gud skabte Adam og Eva i sit eget billede.

Verden vil give børn mange falske budskaber om deres kroppe. Læren i Moses 2:26-27 er en stor motivation til at respektere og passe godt på vores legeme.

Forslag til aktiviteter

  • Læs Moses 2:26-27 sammen. Hvad lærer disse vers os om vores krop? Spil spillet »Jeres legeme er et tempel« (Lille Liahona, aug. 2019, s. 24-25). I kan også sammen læse relaterede citater fra præsident Russell M. Nelsons budskab »Jeres legeme: En storslået gave, der må påskønnes« (Liahona, aug. 2019, s. 2-7) det vil hjælpe børnene til at føle taknemlighed til vor himmelske Fader for deres legeme.

  • Tegn en krop på tavlen, og bed børnene om at udvælge en kropsdel og ved siden af skrive, hvorfor de er taknemmelige for denne. Udtryk din taknemmelighed for din krop, og bær vidnesbyrd om, at vi blev skabt i Guds billede.

1 Mosebog 2:2-3

Sabbatsdagen er hellig.

Børn er muligvis nødt til at forklare deres venner, hvorfor de behandler søndagen anderledes end andre dage. 1 Mosebog 2:2-3 belærer os om, hvorfor sabbatsdagen er en hellig dag. Hvad kan du gøre for at hjælpe børnene til bedre at forstå og forklare denne lære?

Forslag til aktiviteter

  • Hvordan viser det at holde sabbatsdagen hellig vores kærlighed og respekt for vor himmelske Fader og Jesus Kristus? Hjælp børnene med at udføre rollespilsscenarier, hvor de forklarer en ven, hvorfor de vælger at gøre ting på søndage, der ærer vor himmelske Fader og Jesus. Foreslå, at de bruger 1 Mosebog 2:2-3 i deres forklaring.

  • Giv børnene et par minutter til at skrive en liste over alle de ting, som de kan komme i tanke om, at de kan gøre for at gøre sabbatten til en hellig dag. Bed børnene om at fortælle om deres lister, og tilskynd dem til at tilføje forslag fra de andre, som de ikke selv havde tænkt på. Foreslå, at børnene tager listerne med sig hjem og bruger dem, når de har brug for ideer om gode ting at gøre på sabbatten.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Hjælp børnene med at komme i tanker om en aktivitet, som de kan udføre med deres familie, og som ligner en, I udførte i klassen. Det kan være en god ide at hjælpe dem med at skrive en note for at påminde dem.

Gør undervisningen bedre

Hjælp børnene med at udtrykke deres kreativitet. Når børn bygger, tegner eller farvelægger noget i forbindelse med den historie eller det princip, de lærer om, husker de det ofte bedre. Tilskynd dem til at bruge deres kreationer til at undervise deres familier. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25).