Det Gamle Testamente 2022
3.-9. januar. 1 Mosebog 1-2; Moses 2-3; Abraham 4-5: »I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden«


»3.-9. januar. 1 Mosebog 1-2; Moses 2-3; Abraham 4-5: ›I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»3.-9. januar. 1 Mosebog 1-2; Moses 2-3; Abraham 4-5«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
billede af jorden og månen

3.-9. januar

1 Mosebog 1-2; Moses 2-3; Abraham 4-5

»I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden«

Selv hvis du har læst om skabelsen før, så er der altid mere at lære fra de hellige skrifter. Bed om vejledning fra Helligånden som hjælp til at få ny forståelse.

Nedskriv dine indtryk

Da verden omkring os er så smuk og majestætisk, så er det svært at forestille sig jorden, da den var »tomhed og øde« (1 Mosebog 1:2; Abraham 4:2). En ting, som skabelsesberetningen lærer os, er, at Gud kan skabe noget storslået ud af noget uorganiseret. Det er godt at huske på, når livet virker kaotisk. Vor himmelske Fader og Jesus Kristus er skabere, og vi er som deres skaberværk ikke afsluttet endnu. De kan få lyset til at skinne i livets mørke øjeblikke. De kan danne et solidt fundament midt i livets turbulente vande. De kan styre elementerne, og hvis vi adlyder deres ord, som elementerne gør det, så kan de transformere os til de smukke skabninger, som vi er skabt til at være. Det er en del af, hvad det vil sige at være skabt i Guds billede, at man ligner ham (se 1 Mos 1:26). Vi har potentialet til at blive som ham: ophøjede, herliggjorte, celestiale væsner.

Du kan finde en oversigt over 1. Mosebog i »Første Mosebog« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

1 Mosebog 1:1-25; Moses 2:1-25; Abraham 4:1-25

Under vor himmelske Faders vejledning skabte Jesus Kristus utallige verdener.

Ældste D. Todd Christofferson sagde: »Hvordan end detaljerne i skabelsen var, så ved vi, at det ikke var tilfældigt, men at den blev ledet af Gud Faderen og sat i værk af Jesus Kristus« (»Hvorfor ægteskab, hvorfor familie«, Liahona, maj 2015, s. 51). Selvom der er meget, som vi ikke ved om den præcise måde, verden blev skabt på, så tænk over, hvad du lærer om skabelsen af det, som Gud har afsløret i 1 Mosebog 1:1-25; Moses 2:1-25; og Abraham 4:1-25. Hvilke ligheder lægger du mærke til i disse beretninger? Hvad lægger du mærke til, som er forskelligt? Hvilke tanker får du om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, når du læser om skabelsen?

Se også Lære og Pagter 101:32-34.

Billede
quiltet tæppe med forskellige stadier af skabelsen

Skabelse, af Joan Hibbert Durtschi

1 Mosebog 1:27-28; 2:18-25; Moses 3:18, 21-25; Abraham 5:14-19

Ægteskab mellem en mand og en kvinde er indstiftet af Gud.

»Adam og Eva blev knyttet sammen i ægteskabet for tid og al evighed, ved det evige præstedømmes magt og myndighed« (Russell M. Nelson, »Det lærte vi af Eva«, Stjernen, jan. 1988, s. 81). Hvorfor er det vigtigt at kende denne sandhed? Tænk over det, mens du læser 1 Mosebog 1:27-28; 2:18-25; Moses 3:18, 21-25 og Abraham 5:14-19. Hvis du gerne vil lære mere om ægteskab inden for Guds plan, så læs og tænk over de tekster, som er anført nedenfor. Hvad tilskynder disse tekster dig til at gøre for at forbedre dit ægteskab eller forberede dig til ægteskab i fremtiden?

Se også Matthæus 19:4-6; 1 Korinther 11:11; Linda K. Burton, »Vi stiger op sammen«, Liahona, maj 2015, s. 29-32; »Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org.

1 Mosebog 2:2-3; Moses 3:2-3; Abraham 5:2-3

Gud velsignede og helliggjorde sabbatsdagen.

Gud gjorde sabbatsdagen hellig, og han beder os bevare dens hellighed. Ældste David A. Bednar lærte os, at »sabbatten er Guds tid, en hellig tid, der er sat af specielt til tilbedelse af ham og til at modtage og huske hans store og dyrebare løfter« (»Store og dyrebare løfter«, Liahona, nov. 2017, s. 92). Hvordan kan du bruge denne udtalelse og 1 Mosebog 2:2-3; Moses 3:2-3; eller Abraham 5:2-3 til at forklare nogle, hvorfor du vælger at ære sabbatsdagen? Hvordan har Herren velsignet dig for at bevare helligheden af sin dag?

Se også Esajas 58:13-14; Lære og Pagter 59:9-13; »Sabbatten er frydefuld« (video), ChurchofJesusChrist.org.

Billede
family study icon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

1 Mosebog 1:1-25; Moses 2:1-25; Abraham 4:1-25.Hvordan kan du gøre læring om skabelsen sjov for din familie? Du kan tage din familie med udenfor for at kigge efter de ting, som blev lavet i de forskellige perioder af skabelsen historie, for eksempel stjerner, træer eller dyr. Du kan også vise billeder af ting, som blev skabt i hver periode og opfordre familiemedlemmer til at sætte billederne i rækkefølge efter at have læst en af skabelsesberetningerne sammen. Hvad lærer disse skabelser os om vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

1 Mosebog 1; Moses 2; Abraham 4.En måde at gå til skabelsesberetningen på er at opfordre din familie til at finde ud af, hvor mange gange i 1 Mosebog 1 eller Moses 2 Gud siger, at de ting, han skaber, er »gode«. Hvad antyder det om den måde, vi bør behandle Guds skabninger – herunder os selv på? Hvad lærer vi af den måde, som dette er formuleret på i Abraham 4?

1 Mosebog 1:26-27; Moses 2:26-27; Abraham 4:26-27.Hvorfor er det vigtigt at vide, at vi blev skabt i Guds billede? Hvordan påvirker det den måde, vi har det med os selv, andre og Gud på?

Hvis du har børn, så kan I måske læse Moses 2:27 sammen og lege en enkel leg: Vis et billede af vor himmelske Fader og Jesus Kristus, eksempelvis billede 90 i Evangelisk kunst (2009), og bed familiemedlemmer om at skiftes til at pege på en del af vor himmelske Faders eller Jesu krop. Så kan andre medlemmer af familien pege på samme del af deres krop.

1 Mosebog 1:28; Moses 2:28; Abraham 4:28.»Guds befaling til sine børn om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden [er] stadig … gældende« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org). Medlemmer af familien kan lave rollespil om, hvordan man forklarer vores overbevisninger om denne befaling for dem, som ikke kender denne sandhed eller har en anden tro.

1 Mosebog 1:28; Moses 2:28; Abraham 4:28.Hvad betyder det at herske »over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden«? (se også Lære og Pagter 59:16-21). Hvordan kan vores familie opfylde vores ansvar for at passe på jorden?

Få flere ideer til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Hvad enten jeg hører fuglenes sang«, Børnenes sangbog, 16-17

Gør undervisningen bedre

Anvend skrifterne i vores liv. Prøv efter læsning af en passage i skrifterne at opfordre familiemedlemmer til at anvende det i deres liv. Hvordan er Moses 3:1-3 for eksempel relevant for vores overholdelse af sabbatten hver uge? (se Undervisning på Frelserens måde, s. 21).

Billede
Jesus Kristus står blandt skyer

Skabelsen, af Annie Henrie Nader