Det Gamle Testamente 2022
Noget at være opmærksom på: Læsning af Det Gamle Testamente


»Noget at være opmærksom på: Læsning af Det Gamle Testamente«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

»Noget at være opmærksom på: Læsning af Det Gamle Testamente«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
tankeikon

Noget at være opmærksom på

Læsning af Det Gamle Testamente

Find personlig mening

Hvordan føles det, når du tænker over din mulighed for at studere Det Gamle Testamente i år? Bliver du ivrig? Usikker? Bange? Alle disse følelser er forståelige. Det Gamle Testamente er en af de ældste samlinger af tekster i verden, og det kan både være spændende og skræmmende. Disse skrifter kommer fra en meget gammel kultur, der kan virke fremmed og nogle gange mærkelig eller endda ubehagelig. Alligevel ser vi i disse skrifter folk, der oplever noget, som virker bekendt. Og vi genkender evangeliske temaer, som vidner om Jesu Kristi og hans evangeliums guddommelighed.

Ja, folk som Abraham, Sara, Hanna og Daniel levede et liv, som på mange måder var forskelligt fra vores. Men de oplevede også glæde og strid i familien, tidspunkter med tro og tidspunkter med usikkerhed, og succes og nederlag – ligesom os alle. Hvad der er endnu vigtigere er, at de udviste tro, omvendte sig, indgik pagter, havde åndelige oplevelser og opgav aldrig deres anstrengelser for at adlyde Gud.

Hvis du spekulerer på, om du og din familie kan finde personlig mening i Det Gamle Testamente i år, så husk på, at det gjorde Lehi og Sarijas familie. Nefi videregav historierne om Moses og lærdomme fra Esajas, når hans brødre behøvede opmuntring, irettesættelse eller et større perspektiv. Da Nefi sagde »min sjæl fryder sig ved skrifterne« (2 Nefi 4:15), så talte han om skrifterne, der nu er en del af Det Gamle Testamente.

Søg Frelseren

Hvis du spekulerer på, om du og din familie kan komme tættere på Jesus Kristus ved at studere Det Gamle Testamente, så husk på, at Frelseren selv opfordrer os til at gøre det. Da han til jødernes ledere sagde, at »Skrifterne … vidner om mig« (Joh 5:39), så talte han om de skrifter, vi kalder Det Gamle Testamente. For at finde Frelseren i det, du læser, så kan du være nødt til at overveje det tålmodigt og søge åndelig vejledning. Nogle gange virker referencerne til ham til at være meget direkte, eksempelvis i Esajas’ erklæring »For et barn er født os, en søn er givet os … Man skal kalde ham … Freds Fyrste« (Es 9:6). Andre steder repræsenteres Frelseren mere subtilt gennem symboler og ligheder – for eksempel gennem beskrivelserne af dyreofre (se 3 Mos 1:3-4) eller i beretningen om Josef, der tilgiver sine brødre og redder dem fra hungersnød.

Hvis du søger større tro på Jesus Kristus under dit studie af Det Gamle Testamente, så vil du finde den. Måske kan det være målet med dit studie i år. Bed til, at Ånden vil vejlede dig til at finde og fokusere på passager, historier og profetier, som bringer dig tættere på Jesus Kristus.

Billede
profetisk skrift fra oldtiden

Profet fra Det Gamle Testamente, Judith A. Mehr

Guddommeligt bevaret

Forvent ikke, at Det Gamle Testamente giver en grundig og præcis optegnelse af menneskehedens historie. Det er ikke det, de oprindelige forfattere og kompilatorer prøvede at skabe. De prøvede hovedsageligt at lære os noget om Gud – om hans plan for sine børn, om betydningen af at være hans pagtsfolk og om hvordan vi finder forløsning, når vi ikke lever op til vores pagter. Nogle gange gjorde de det ved at referere til historiske begivenheder, som de forstod dem – herunder historier fra de store profeters liv. 1 Mosebog er et eksempel på dette, ligesom Josvabogen, Dommerbogen og 1. og 2. Kongebog. Men andre forfattere i Det Gamle Testamente havde slet ikke til hensigt at være historiske. I stedet lærte de fra sig ved hjælp af kunstarter som poesi og litteratur. Salmernes Bog og Ordsprogenes Bog passer i denne kategori. Og der er andre værdifulde ord fra profeter, fra Esajas til Malakias, der talte Guds ord for oldtidens Israel – og gennem Bibelens mirakel, stadig taler til os i dag.

Vidste alle disse profeter, poeter og kompilatorer, at deres ord ville blive læst af folk i hele verden tusindvis af år senere? Det ved vi ikke. Men vi forundres over, at det netop var det, der skete. Nationer blev skabt og gik til grunde, byer blev erobrede, konger levede og døde; men Det Gamle Testamente holdt længere end dem alle sammen, fra generation til generation, fra skriftklog til skriftklog, fra oversættelse til oversættelse. Selvfølgelig var der noget, der gik tabt eller blev ændret, og dog blev så meget på mirakuløs vis bevaret.1

Det er nogle af de ting, du bør have i tankerne, når du læser Det Gamle Testamente i år. Måske bevarede Gud disse skrifter fra oldtiden, fordi han kender dig og det, du gennemgår. Måske forberedte han et åndeligt budskab til dig i disse ord, noget som vil bringe dig tættere på ham og opbygge din tro på hans plan og hans elskede søn. Måske vil han føre dig til et tekststykke eller en indsigt, som kommer til at velsigne én, du kender – et budskab, som du kan dele med en ven, et medlem af familien eller en anden hellig. Der er så mange muligheder. Er det ikke spændende at tænke på?

Bøger i Det Gamle Testamente

I de fleste kristne versioner af Det Gamle Testamente er bøgerne arrangeret på en anden måde end de blev, da de første gang blev samlet i én samling. Så mens den hebraiske bibel inddeler bøgerne i tre kategorier – loven, profeterne og skrifterne – så inddeler de fleste kristne bibler bøgerne i fire kategorier: lov (1.-5. Mosebog), historie (Josva-Ester), poetiske bøger (Job-Højsangen) og profeterne (Esajas-Malakias).

Hvorfor er disse kategorier vigtige? Fordi det kan hjælpe dig med at vide, hvordan du skal studere en bog, hvis du ved, hvilken slags bog det er.

Her er noget at være opmærksom på, når du begynder at læse »loven«, dvs. de første fem bøger af Det Gamle Testamente. Disse bøger, som tilskrives Moses, blev sandsynligvis givet videre til mange skriftkloge og kompilatorer gennem tiden. Alligevel er mosebøgerne Guds inspirerede ord, selvom de – som alle Guds værker, der overleveres gennem dødelige – er genstand for menneskelig ufuldkommenhed (se Moses 1:41; TA 1:8). Moronis ord, der henviser til de hellige skrifter i Mormons Bog, som han hjalp med at samle, kan være en hjælp her: »Hvis der er fejl, da er de menneskers fejl; fordøm derfor ikke det, der hører Gud til« (titelbladet til Mormons Bog). Med andre ord behøver en hellig skriftbog ikke at være fri for menneskelige fejl for at være Guds ord.

Note

  1. Præsident M. Russell Ballard sagde: »Det skyldes ikke held eller en tilfældighed, at vi har Bibelen i dag. Retfærdige mennesker blev tilskyndet af Ånden til at optegne det hellige, de så, og de inspirerede ord, de hørte og talte. Andre hengivne mennesker blev tilskyndet til at beskytte og bevare disse optegnelser« (»Bibelens mirakel«, Liahona, maj 2007, 80).