Det Gamle Testamente 2022
27. december - 2. januar. Moses 1, Abraham 3: »Dette er min gerning og herlighed«


»27. december - 2. januar. Moses 1, Abraham 3: ›Dette er min gerning og herlighed‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Gamle Testamente 2022 (2021)

27. december - 2. januar. Moses 1, Abraham 3«, Kom og følg mig – Primary: 2022

Billede
billede af stjerner i rummet

27. december - 2. januar

Moses 1, Abraham 3

»Dette er min gerning og herlighed«

Når du læser, hvad Gud sagde til Moses og Abraham, kan du tænke over, hvad han ville sige til de børn, du underviser. Hvordan vil du hjælpe dem med at føle hans kærlighed til dem?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Undertiden kan en sang hjælpe børn med at huske, hvad de lærer. Spil eller nyn et par toner af »Jeg er Guds kære barn« (Børnenes sangbog, s. 2-3), og lad børnene gætte sangen. Hjælp børnene med at tænke på, hvordan deres forældre og andre »leder [dem], fører [dem], og hjælper [dem] med at finde vej.«

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Moses 1:1-4, 6

Jeg er Guds kære barn.

Hvad lærte du af Moses 1:1-4,6 om dit forhold til vor himmelske Fader? Hvordan kan du hjælpe børnene til at lære, hvad det vil sige at være et barn af Gud?

Forslag til aktiviteter

  • Læs for børnene, hvad Gud sagde til Moses: »Du er min søn« (Moses 1:4). Bed et barn om at træde frem i klassen, og bed børnene om at gentage med dig: »[Barnets navn], du er et barn af Gud.« Gentag det for hvert barn i klassen.

  • Vis flere billeder af børn, og spørg klassen, om disse børn alle er børn af Gud. Påpeg, at alle er Guds børn. Lad børnene skiftes til at kigge i et spejl, og bær vidnesbyrd om, at de også er børn af Gud.

  • Syng »Jeg er Guds kære barn« (Børnenes sangbog, s. 2-3) sammen med børnene. Lad dem farve denne uges aktivitetsside, og brug den til at gennemgå de sandheder, denne sang lærer os.

    Billede
    Jesus Kristus blandt stjerner

    Kristus og skabelsen af Robert T. Barrett

Abraham 3:22-28

Jeg boede hos vor himmelske Fader, før jeg blev født.

At kende til vores forudtilværelse kan inspirere os til at træffe valg på grundlag af evige sandheder. Når du læser Abraham 3:22-28, skal du overveje, hvordan du vil lære børnene om deres evige identitet.

Forslag til aktiviteter

  • Bed bagefter børnene om at genfortælle historien for dig. Hvorfor sendte vor himmelske Fader os her til jorden? Hjælp børnene med at finde et svar, imens du læser Abraham 3:25 for dem.

  • Syng en sang sammen om Guds plan med os (f.eks. »Jeg vil følge Guds plan«, Børnenes sangbog, s. 86-87). Hjælp dem med at forstå evige sandheder igennem undervisning i teksterne.

Moses 1:39

Vor himmelske Fader ønsker, at jeg skal bo hos ham igen.

Hvordan har sandhederne i Moses 1:39 velsignet dit liv? Hvad kan du gøre for at hjælpe børnene til også at opleve disse velsignelser?

Forslag til aktiviteter

  • Udpeg ordene »dette er min gerning« og »evigt liv« i Moses 1:39, og hjælp børnene med at gentage dem. Fortæl børnene om det arbejde, du udfører hver dag. Lær dem, at vor himmelske Faders arbejde er at hjælpe os med at få evigt liv, hvilket betyder at blive som ham og leve med ham igen.

  • Bed en forælder om at komme i klassen og tale om, hvordan han eller hun føler det, når et barn vender hjem efter at have været væk (for eksempel i skole eller på en mission), eller fortæl om følelser, du har haft under disse oplevelser. Brug dette eksempel til at lære børnene, hvor meget vor himmelske Fader ønsker, at vi skal vende tilbage til ham.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Moses 1:4, 30, 37-39, Abraham 3:22-28

Jeg er Guds barn, og han vil hjælpe mig med at vende tilbage til ham.

Moses 1:4, 37-39 og Abraham 3:22-28 belærer os om dyrebare sandheder om vores forhold til Gud og hans formål med at sende os til jorden. Overvej, hvordan du vil hjælpe børnene med at lære disse sandheder.

Forslag til aktiviteter

  • Læs Moses 1:4, 37-39 og Abraham 3:24-25 med børnene. Giv dem mulighed for at stille spørgsmål og fortælle om deres yndlingsord eller sætninger i disse vers. Hvad lærer vi af disse vers om vor himmelske Fader? Om os selv?

  • Vis børnene billeder af nogle af vor himmelske Faders mange skaberværker. Læs Moses 1:30, og forklar, at Moses spurgte Gud, hvad meningen var med disse skaberværker. Hjælp børnene med at finde Guds svar ved at lede i vers 39. Bær vidnesbyrd om, at Guds formål er at hjælpe hvert barn med at få evigt liv.

  • Hjælp børnene med at komme i tanker om situationer, hvor de skal vælge, om de vil »gøre alt, hvad Herren deres Gud befaler« (Abraham 3:25). Lad dem øve eller diskutere mulige svar på disse situationer. Hvordan kan Frelseren hjælpe os, når vi træffer det forkerte valg?

Moses 1:12-26

Jeg kan modstå Satans fristelser.

Når du læser Moses 1:12-26, så kig efter ting, som Moses gjorde for at modstå Satan. Hvordan kan Moses’ eksempel hjælpe børnene, når de står over for fristelser?

Forslag til aktiviteter

  • Sammenfat Moses’ oplevelse i Moses 1:12-26 med dine egne ord, eller bed et af børnene om at gøre det. Bed børnene om at lede i disse vers for at finde ud af, hvordan Moses var i stand til at overvinde Satan. (Hvis de har brug for hjælp, kan du henvise til vers 13, 15, 18, 20-22, 26).

  • Tag en værktøjskasse med (eller billeder af værktøj), og sæt et mærke på hvert stykke værktøj med en anvisning af, hvordan vi kan modstå fristelse (ved at bede, synge en salme, læse de hellige skrifter eller tjene andre). Lad hvert barn vælge et stykke værktøj, og tal om en situation, hvor handlingen, der er skrevet på dette værktøjs mærke, kan hjælpe os med at modstå fristelse. Læs sammen vers 25-26, og bær vidnesbyrd om, at Gud vil hjælpe os, når vi står over for fristelse.

Abraham 3:22-28

Jeg boede hos vor himmelske Fader, før jeg blev født.

Disse vers, der beskriver Abrahams vision af vores forudtilværelse, kan hjælpe børnene med at besvare spørgsmålene »Hvor kommer jeg fra?« og »Hvorfor er jeg her?« Hvordan kan du hjælpe dem med at finde svar?

Forslag til aktiviteter

  • Skriv spørgsmål på tavlen, der er relateret til Abraham 3:22-28 som f.eks. Hvad skete der i vores liv, før vi blev født? Hvem var der? Hvorfor blev jorden skabt? Bed børnene om at læse disse vers for at finde svar.

  • Hvis der er en ny baby i menigheden, kan du bede forældrene om at tage ham eller hende med til klassen og fortælle om deres følelser med at byde dette barn velkommen i verden. (Du kan også vise et billede af en nyfødt baby). Tal med børnene om, hvor denne babys ånd var, før han eller hun kom til verden. Hvorfor er det vigtigt for denne baby at lære, at han eller hun er et af Guds børn?

  • Syng sange om Guds plan med os som f.eks. »Jeg ved min Fader lever« eller »Jeg vil følge Guds plan« (Børnenes sangbog, s. 8, 86-87). Bed dem tegne tegninger, som viser disse budskaber. Lad dem bruge deres tegninger til at lære hinanden sandheder fra sangene.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Tænk over måder, hvorpå den læring, der finder sted i din primaryklasse, kan fremme, understøtte eller styrke den læring, der finder sted i børnenes hjem. For eksempel kan du bede børnene om at fortælle deres familier om denne uges aktivitetsside.

Gør undervisningen bedre

Børn lærer på mange måder. Børn har stor fornøjelse af at lære ved hjælp af nye og forskelligartede oplevelser. Brug aktiviteter, der giver dem mulighed for at bevæge sig omkring, bruge alle deres sanser og prøve nye ting. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 25-26).