Läran och förbunden 2021
14–20 juni. Läran och förbunden 64–66: ”Herren fordrar hjärtat och ett villigt sinne”


”14–20 juni. Läran och förbunden 64–66: ’Herren fordrar hjärtat och ett villigt sinne’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”14–20 juni. Läran och förbunden 64–66”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
en åker i gryningen

Daviess County, Missouri

14–20 juni

Läran och förbunden 64–66

”Herren fordrar hjärtat och ett villigt sinne”

När du förbereder dig för att undervisa, så fundera över hur du kan anpassa ditt sätt att undervisa efter barnens behov. Kom ihåg att du kan använda vilka aktiviteter som helst i det här lektionsförslaget för yngre eller äldre barn.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Ge varje barn tillfälle att hålla i en bild av Frälsaren och berätta något som de lär sig om honom och hans evangelium.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 64:9–10

Jesus Kristus ber mig att förlåta andra.

Vilka åskådningsexempel eller aktiviteter kan du tänka på som skulle hjälpa barnen förstå vad det innebär att förlåta? När du pratar om förlåtelse, så påminn barnen om att förlåtelse inte innebär att låta andra göra oss illa.

Möjliga aktiviteter

  • Läs orden ”ni bör förlåta varandra” (L&F 64:9) och fråga barnen vad det innebär att förlåta någon. Ge dem några enkla exempel för att hjälpa dem förstå. Hjälp dem rollspela dessa exempel för att öva på att förlåta.

  • Läs sakta Läran och förbunden 64:10 för barnen och låt dem fatta ett annat barns hand när de hör ordet ”förlåta”. Bär ditt vittnesbörd om den frid och glädje som kommer när vi förlåter andra.

  • Sjung en sång om förlåtelse, såsom ”Lär oss, o Fader” (Barnens sångbok, s. 52). Vad lär den här sången oss om att förlåta andra?

Läran och förbunden 64:34

Jag kan lyda Jesus med mitt hjärta och sinne.

Herren lärde de heliga att för att bygga upp Sion behövde de ge honom hjärtat och ett villigt sinne. Fundera över hur du ska hjälpa barnen börja tänka på vad det här innebär för dem.

Möjliga aktiviteter

  • Läs orden ”Se, Herren fordrar hjärtat och ett villigt sinne” i Läran och förbunden 64:34 för barnen. Upprepa frasen några gånger och peka på ditt hjärta och huvud medan du läser de här orden, och be barnen göra samma sak. Hur kan vi ge Herren vårt hjärta och vårt sinne? (Det kan hjälpa att förklara att vårt hjärta står för våra känslor och vår kärlek, och att vårt sinne står för våra tankar.)

  • Sjung en sång om att älska och följa Frälsaren, såsom ”Jag vet han älskar mig” (Barnens sångbok, s. 42–43; speciellt vers 3). Hur visar vi Frälsaren att vi älskar honom? Berätta om dina känslor för Jesus Kristus.

Läran och förbunden 66

Herren vet vem jag är och älskar mig.

William E. McLellin hade fem särskilda frågor till Herren. Joseph Smith fick svar på dem i en uppenbarelse även om han inte visste vad William hade för frågor. Den här upplevelsen kan hjälpa dig lära barnen att Gud är medveten om dem och kan besvara deras frågor.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta om hur Herren besvarade William E. McLellins frågor genom en uppenbarelse till profeten Joseph Smith (se L&F 66, kapitelöverskriften). Vittna om att vår himmelske Fader känner oss och vill hjälpa oss. Be barnen berätta hur de vet att Gud älskar dem.

  • Läs Läran och förbunden 66:4 för barnen. Berätta för barnen om ett tillfälle då Herren visade dig vad han ville att du skulle göra. Läs versen igen och stoppa den här gången in ett av namnen på barnen. Upprepa det här för vart och ett av barnen.

    Bild
    Jesus och barnen

    Jesus Kristus älskar var och en av oss.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 64:7–10

Herren vill att jag ska förlåta alla.

Som de här verserna visar har till och med lärjungar till Jesus Kristus ibland svårt att förlåta varandra. Fundera över hur du ska hjälpa barnen förstå Herrens befallning att förlåta alla. (Förklara att när vi förlåter betyder inte det att vi ska låta andra skada oss. De bör alltid berätta för en vuxen de litar på om någon skadar dem.)

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen föreställa sig att de blir ombedda att undervisa ett yngre syskon om att förlåta andra. Hur skulle de göra det? Be dem läsa Läran och förbunden 64:7–10 i par och titta efter fraser de skulle kunna använda i sin undervisning. De kan också öva på att undervisa varandra.

  • Sjung tillsammans ”Lär oss, o Fader”, (Barnens sångbok, s. 52). Hur hjälper vår himmelske Fader oss att förlåta andra?

  • Tänk på en jämförelse som kan hjälpa barnen förstå hur vi lider bedrövelser när vi inte förlåter (se v. 8). Du kan till exempel visa barnen en säck med lera eller jord och be dem föreställa sig att någon kastar lera på dem. Hur kan vår vägran att förlåta jämföras med att spara leran och alltid bära den med oss? Varför skulle det vara bättre att kasta bort leran? Hjälp barnen komma på andra jämförelser som lär oss varför det är viktigt att förlåta.

Läran och förbunden 64:33–34

Herren fordrar mitt ”[hjärta] och ett villigt sinne”.

Att bygga upp Sion – eller hjälpa kyrkan växa – är ”ett stort verk”. För att åstadkomma det fordrar Herren av oss att vi ger honom vårt hjärta och ett villigt sinne. De som bor i Sion är ”av ett hjärta och ett sinne” (Mose 7:18).

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen några saker som består av många små delar, som ett pussel eller en trasmatta. Hjälp dem komma på andra exempel. Be barnen läsa Läran och förbunden 64:33. Vad vill Gud att vi ska göra för att hjälpa honom åstadkomma hans stora verk? Vad är ”det ringa” som vi kan göra som bidrar till att åstadkomma det här verket?

  • Be barnen utföra något som kräver två olika föremål, men ge dem bara ett (att till exempel rita på tavlan utan penna eller klippa isär ett papper utan sax). Be barnen läsa Läran och förbunden 64:34 för att få veta vilka två saker Herren ber oss om. Varför behöver vi ge både vårt hjärta och vårt sinne till Herren? Hur gör vi det?

Läran och förbunden 65

Jag kan hjälpa till att förbereda världen på att ta emot Jesus Kristus.

Det uppdrag som kyrkan – Guds rike på jorden – har, är att förbereda världen för Frälsarens återkomst. Barnen du undervisar är en viktig del i det här uppdraget. Vad kan du göra för att hjälpa dem delta i det?

Möjliga aktiviteter

  • Läs som klass eller i par Läran och förbunden 65 och räkna hur många gånger ordet ”bered” eller ”bereda” nämns. Vad ber Herren oss att förbereda oss för? Vad kan vi göra för att förbereda oss själva och jorden?

  • Visa en bild på Frälsarens andra ankomst (se Evangeliebilder, nr 66) och be barnen beskriva vad de ser eller vad de vet om den här händelsen. Ge barnen viktiga ord eller fraser att leta upp i Läran och förbunden 65 (såsom ”uppfyllt hela jorden” och ”underbara gärningar”). Vad lär dessa ord och fraser oss om Kristi andra ankomst och vår del i förberedelsen för den?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Hjälp barnen hitta en vers i Läran och förbunden 64–66 som de tycker om och skulle vilja dela med sig av till en familjemedlem eller vän.

Förbättra vår undervisning

Lär dig känna igen uppenbarelse. När du ber och begrundar skrifterna kommer du att upptäcka att idéer och intryck kan komma när som helst och var som helst – ”när du åker till jobbet, utför hushållssysslor eller umgås med familj och vänner” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 12).