Läran och förbunden 2021
7–13 juni. Läran och förbunden 63: ”Det som kommer ovanifrån är heligt”


”7–13 juni. Läran och förbunden 63: ’Det som kommer ovanifrån är heligt’”, Kom och följ mig – för Primär: Läran och förbunden 2021 (2020)

”7–13 juni. Läran och förbunden 63”, Kom och följ mig – för Primär: 2021

Bild
Åker i Missouri

Springhill, Daviess County, Missouri, av Garth Robinson Oborn

7–13 juni

Läran och förbunden 63

”Det som kommer ovanifrån är heligt”

Sanningarna som lärs ut i Läran och förbunden 63 kan hjälpa barnen du undervisar att bygga upp sin tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Eftersom du har begränsad tid med dem bör du fundera över vilka sanningar som betyder mest för dem, med tanke på deras behov.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Tänk på enkla kreativa sätt att ge barn tillfällen att berätta vad de lär sig. Du kan till exempel förbereda pappersremsor i olika storlekar och låta varje barn slumpmässigt välja en. Be barnet med den längsta remsan att börja berätta.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

Läran och förbunden 63:23

Vår himmelske Fader vill att jag ska lära mig evangeliet.

Barn lär sig ständigt. Hjälp dem förstå att vår himmelske Fader hjälper dem att lära sig om honom om de lyder hans bud.

Möjliga aktiviteter

  • Läs Läran och förbunden 63:23 för barnen och be dem lyssna efter vad Gud ska ge oss om vi håller buden. Hjälp dem förstå att ”hemligheter” är sådant som Gud kan lära oss mer om, som hur vi blir mer som Jesus Kristus.

  • Ta med bilder till lektionen som representerar evangelieämnen som barnen kan lära sig mer om, såsom dop, Frälsaren, tempel och så vidare. Placera bilderna med motivet neråt på golvet och låt barnen turas om att vända på dem. Be dem berätta vad de vet och vad de kanske har för frågor om vart och ett av ämnena.

Läran och förbunden 63:49

Jag kommer att uppstå.

Barnen du undervisar kommer antingen nu eller i framtiden att finna tröst i vetskapen om att tack vare Frälsarens försoning kommer alla som har dött att uppstå en dag.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en bild på någon av dina närstående som har dött och berätta något om den personen. Läs upp Läran och förbunden 63:49 för barnen och vittna om att den personen en dag kommer att ”uppstå från de döda” och aldrig dö igen. Fråga barnen om de känner någon som har dött. Vittna om att alla kommer att uppstå tack vare Jesus Kristus.

  • Visa bilder på Frälsarens begravning och uppståndelse (se Evangeliebilder, nr 58, 59). Låt dem prata om vad som händer på bilderna. Be barnen ligga ner medan du berättar om Jesus begravning och stå upp medan du berättar om hans uppståndelse. Läs Läran och förbunden 63:49 och bär ditt vittnesbörd om att vi alla en dag kommer att uppstå från de döda precis som Jesus gjorde.

    Bild
    Jesus visar sig för Maria

    Trädgårdsgraven, av Jon McNaughton

Läran och förbunden 63:64

Jag bör behandla heliga ting med vördnad.

Vi lever i en tid när heliga ting ofta nonchaleras eller till och med hånas. Du kan hjälpa barnen utveckla en känsla av vördnad för heliga ting.

Möjliga aktiviteter

  • Läs upp orden ”det som kommer ovanifrån är heligt” i Läran och förbunden 63:64 för barnen. Be dem tänka på ett föremål som är speciellt för dem, såsom en favoritleksak eller en favoritbok. Hur tar de hand om den och skyddar den? Hjälp dem tänka på saker som är speciella – eller heliga – för vår himmelske Fader. Hur bör vi prata om de här sakerna? Hur bör vi behandla dem?

  • Sjung en sång om vördnad med barnen, såsom ”Vördnadsfullt, tillitsfullt” (Barnens sångbok, s. 11). Hjälp dem tänka på hur de på olika sätt kan visa vördnad för heliga ting.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

Läran och förbunden 63:9–10

Tecken kommer av tro och Guds vilja.

Ezra Booth omvändes till kyrkan efter att ha sett Joseph Smith hela Elsa Johnsons arm. Men Ezra förlorade senare sin tro och blev kritisk mot profeten. Läran och förbunden 63 innehåller varningar mot att försöka bygga upp sin tro på tecken, såsom mirakulösa helanden, snarare än på andliga bekräftelser på sanningen.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilden i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och berätta för barnen att Joseph Smith använde prästadömet för att hela Elsa Johnsons arm, som hon inte hade kunnat använda helt på två år. Be barnen läsa Läran och förbunden 63:9–10 och be dem berätta något som Herren säger om tro och tecken (eller under).

  • Be barnen rita ett hus som står ovanpå en rektangel och ett annat hus som står ovanpå toppen av en triangel. Berätta för barnen att husen representerar vår tro och våra vittnesbörd. Be dem läsa Läran och förbunden 63:9–10 och Helaman 5:12. Låt dem sedan skriva i rektangeln vad vi bör bygga vår tro på och i triangeln vad vi inte bör bygga vår tro på. Betona att rektangeln utgör en fast grund att bygga på, medan triangeln inte är fast och säker. Varför är det viktigt att bygga vår tro på Jesus Kristus i stället för på andra saker?

Läran och förbunden 63:23

När jag håller buden undervisar Gud mig om sina sanningar.

Guds ”rikes hemligheter” är endast tillgängliga för dem som håller Guds bud. Det är därför de är hemligheter för många människor. Den här principen hjälper barnen i deras sökande efter sanning.

Möjliga aktiviteter

  • Visa barnen en bild av en brunn och be dem rita en bild av en brunn. När ni tillsammans läst Läran och förbunden 63:23 hjälper du dem tänka på sanningar de känner till om evangeliet och ber dem skriva dessa sanningar runt sina brunnar. Hur är dessa sanningar som ”levande vatten”?

Läran och förbunden 63:58–64

Jag ska inte missbruka Guds namn.

Barnen du undervisar hör kanske andra använda Guds namn på vanvördiga och världsliga sätt. Hur kan du hjälpa dem förstå att vår himmelske Faders och Jesus Kristus namn ”måste talas med försiktighet”(L&F 63:64)?

Möjliga aktiviteter

  • Läs upp orden ”detta är en varningens dag” i Läran och förbunden 63:58 för barnen. Be dem berätta om varningar de hör av sina föräldrar, lärare och ledare i kyrkan. Hjälp dem sedan hitta varningar från Herren i vers 58–64. Vad finns det för lämpliga sätt att ”[bruka] Herrens namn” (v. 62)?

  • Gå tillsammans igenom ”Språk” i Vägledning för de unga (s. 20–21). Låt barnen göra små plakat som påminner dem om något de lärt sig om hur vi ska använda vår himmelske Faders och Jesus Kristus namn.

  • Sjung en sång om vördnad tillsammans, såsom ”Vördnad är kärlek” (Barnens sångbok, s. 12). Hur kan vi se till att vi är vördnadsfulla när vi pratar om vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Om ni inte hann fylla i veckans aktivitetssida under lektionen kan du kanske ge varje barn en kopia att ta med hem och fylla i med sin familj.

Förbättra vår undervisning

Bygg upp barnens självtillit. En del barn känner sig kanske inte kapabla att lära sig om evangeliet på egen hand. Ett sätt att bygga upp deras självtillit är att berömma dem när de deltar i lektionen. Lova barnen att den Helige Anden hjälper dem medan de lär sig.