Oppi ja liitot 2021
14.–20. kesäkuuta. Oppi ja liitot 64–66: ”Herra vaatii sydäntä ja altista mieltä”


”14.–20. kesäkuuta. Oppi ja liitot 64–66: ’Herra vaatii sydäntä ja altista mieltä’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”14.–20. kesäkuuta. Oppi ja liitot 64–66”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
peltoaukea auringonnousun aikaan

Daviessin piirikunta, Missouri

14.–20. kesäkuuta

Oppi ja liitot 64–66

”Herra vaatii sydäntä ja altista mieltä”

Kun valmistaudut opettamaan, mieti, kuinka voisit sovittaa opetustapasi vastaamaan lasten tarpeita. Muista, että voit hyödyntää mitä tahansa tämän opetusehdotuksen toiminnoista nuorempien tai vanhempien lasten kohdalla.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Anna jokaiselle lapselle mahdollisuus pidellä kuvaa Vapahtajasta ja kertoa jotakin, mitä he oppivat Hänestä ja Hänen evankeliumistaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 64:9–10

Jeesus Kristus pyytää minua antamaan muille anteeksi.

Mitä sellaisia havaintoesityksiä tai toimintoja tulee mieleesi, jotka voisivat auttaa lapsia ymmärtämään, mitä anteeksi antaminen tarkoittaa? Kun keskustelette anteeksiannosta, muistuta lapsille, ettei anteeksiantaminen tarkoita sitä, että annamme muiden satuttaa meitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lause ”teidän tulee antaa anteeksi toinen toisellenne” (OL 64:9) ja kysy lapsilta, mitä tarkoittaa se, että antaa anteeksi jollekulle. Auta heitä ymmärtämään antamalla muutamia yksinkertaisia esimerkkejä. Auta heitä harjoittelemaan anteeksiantoa näyttelemällä näitä esimerkkejä.

  • Lue lapsille hitaasti OL 64:10 ja pyydä heitä puristamaan kättä sovinnon merkiksi jonkun toisen lapsen kanssa, kun he kuulevat sanan ”anteeksi”. Lausu oma todistuksesi rauhasta ja onnellisuudesta, joita koemme, kun annamme muille anteeksi.

  • Laulakaa jokin anteeksiannosta kertova laulu, kuten ”Auta mua” (Lasten laulukirja, s. 52). Mitä tämä laulu opettaa meille anteeksi antamisesta muille?

OL 64:34

Voin olla kuuliainen Jeesukselle sydämessäni ja mielessäni.

Herra opetti pyhille, että rakentaakseen Siionia heidän täytyi antaa Hänelle sydämensä ja altis mielensä. Pohdi, kuinka autat lapsia niin, että he alkavat miettiä, mitä tämä tarkoittaa heidän kohdallaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille jakeesta OL 64:34: ”Katso, Herra vaatii sydäntä ja altista mieltä.” Toista tämä lause muutamaan kertaan osoittaen sydäntäsi ja päätäsi, kun luet ne sanat, ja kehota lapsia tekemään samoin. Kuinka voimme antaa sydämemme ja mielemme Vapahtajalle? (Saattaa olla hyödyllistä selittää, että sydämemme viittaa tunteisiimme ja rakkauteemme ja mielemme viittaa ajatuksiimme.)

  • Laulakaa jokin Vapahtajan rakastamisesta ja seuraamisesta kertova laulu, kuten ”Mua Jeesus rakastaa” (Lasten laulukirja, s. 42–43; varsinkin 3. säkeistö). Kuinka osoitamme Vapahtajalle, että rakastamme Häntä? Kerro, mitä tunnet Jeesusta Kristusta kohtaan.

OL 66

Herra tuntee, kuka olen, ja Hän rakastaa minua.

William E. McLellinillä oli viisi erityistä kysymystä Herralle. Joseph Smith sai vastaukset niihin ilmoituksessa, vaikka hän ei tiennyt, mitä Williamin kysymykset olivat. Tämä kokemus voi auttaa sinua opettamaan lapsille, että Jumala on tietoinen heistä ja voi vastata heidän kysymyksiinsä.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro, kuinka Herra vastasi William E. McLellinin kysymyksiin profeetta Joseph Smithille annetulla ilmoituksella (ks. OL 66, luvun johdanto). Todista, että taivaallinen Isä tuntee meidät ja haluaa auttaa meitä. Pyydä lapsia kertomaan, kuinka he tietävät, että Jumala rakastaa heitä.

  • Lue lapsille OL 66:4. Kerro lapsille tilanteesta, jolloin Herra näytti sinulle, mitä Hän halusi sinun tekevän. Lue jae uudelleen ja lisää tällä kertaa jakeeseen yhden lapsen nimi. Toista sama kunkin lapsen kohdalla.

    Kuva
    Jeesus ja lapsia

    Jeesus Kristus rakastaa meitä jokaista.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 64:7–10

Herra haluaa minun antavan anteeksi kaikille.

Kuten näistä jakeista ilmenee, myös Jeesuksen Kristuksen opetuslapsilla on toisinaan vaikeuksia antaa anteeksi toisilleen. Mieti, kuinka autat lapsia ymmärtämään Herran käskyn ”antaa anteeksi kaikille”. (Selvennä, ettei anteeksiantaminen tarkoita sitä, että annamme ihmisten satuttaa meitä. Lasten tulee aina kertoa luotettavalle aikuiselle, jos joku satuttaa heitä.)

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kuvittelemaan, että heitä on pyydetty opettamaan nuoremmalle veljelle tai siskolle anteeksi antamista muille. Kuinka he opettaisivat siitä? Kehota heitä lukemaan pareittain OL 64:7–10 ja etsimään lauseita, joita he käyttäisivät opettamisessaan. He voisivat myös harjoitella opettamalla toisiaan.

  • Laulakaa yhdessä laulu ”Auta mua” (Lasten laulukirja, s. 52). Kuinka taivaallinen Isä auttaa meitä antamaan anteeksi muille?

  • Mieti, mikä vertaus saattaisi auttaa lapsia ymmärtämään, kuinka meitä ”ahdistetaan”, kun emme anna anteeksi (ks. jae 8). Näytä lapsille esimerkiksi pussia, jossa on mutaa tai kuraa. Pyydä heitä kuvittelemaan, että joku heittäisi heidän päälleen mutaa. Kuinka se, ettemme anna anteeksi, voisi olla samanlaista kuin että säästäisimme mudan ja kantaisimme sitä päällämme? Miksi olisi parempi heittää muta pois? Auta lapsia keksimään muita vertauksia, jotka opettavat, miksi on tärkeää antaa anteeksi.

OL 64:33–34

Herra vaatii minulta ”sydäntä ja altista mieltä”.

Siionin rakentaminen – eli kirkon auttaminen kasvamaan – on ”suurta työtä”. Sen toteuttamiseksi Herra vaatii meitä uhraamaan Hänelle sydämemme ja alttiin mielemme. Niillä, jotka asuvat Siionissa, on ”yksi sydän ja yksi mieli” (Moos. 7:18).

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille esineitä, jotka on valmistettu monista pienistä osista, kuten palapeli tai matto. Auta heitä keksimään muita esimerkkejä. Kehota lapsia lukemaan OL 64:33. Mitä Jumala haluaa meidän tekevän, jotta autamme Häntä Hänen ”suuren työnsä” toteuttamisessa? Mitä sellaista ”pientä” voimme tehdä, mikä auttaa tämän työn toteuttamisessa?

  • Pyydä lapsia suorittamaan jokin tehtävä, jossa tarvitaan kaksi esinettä, mutta anna heille vain yksi (esim. kirjoittamaan taululle ilman liitua tai leikkaamaan paperiarkki ilman saksia). Kehota lapsia lukemaan OL 64:34 ja ottamaan selville, mitä kahta asiaa Herra vaatii meiltä. Miksi meidän pitää antaa Herralle sekä sydämemme että mielemme? Kuinka teemme sen?

OL 65

Voin omalta osaltani valmistaa maailmaa vastaanottamaan Jeesuksen Kristuksen.

Kirkon – Jumalan valtakunnan maan päällä – tehtävänä on valmistaa maailmaa Vapahtajan paluuseen. Opettamasi lapset ovat tärkeä osa tätä tehtävää. Mitä voit tehdä auttaaksesi heitä osallistumaan?

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä tai pareittain OL 65 ja laskekaa, kuinka monta kertaa siinä käytetään sanoja ”valmistaa” ja ”valmistautua” eri taivutusmuodoissa. Mihin Herra pyytää meitä valmistautumaan? Mitä voimme tehdä valmistautuaksemme itse ja valmistaaksemme maata?

  • Näytä kuvaa Vapahtajan toisesta tulemisesta (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 66) ja pyydä lapsia kuvailemaan, mitä he näkevät tai mitä he tietävät tästä tapahtumasta. Anna lapsille tehtävä etsiä luvusta OL 65 tärkeitä sanoja ja ilmauksia (kuten ”täyttänyt koko maan” ja ”ihmeellisistä teoistaan”). Mitä nämä sanat ja ilmaukset opettavat meille Vapahtajan toisesta tulemisesta ja meidän roolistamme siihen valmistautumisessa?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Auta lapsia etsimään luvuista OL 64–66 jae, josta he pitävät ja josta he haluaisivat kertoa jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle.

Näin kehitymme opettamisessa

Opi tunnistamaan ilmoitus. Kun rukoilet ja pohdit pyhien kirjoitusten kohtia, huomaat, että ideoita ja vaikutelmia voi tulla milloin tahansa ja missä tahansa – ”kun kuljet työhön, teet kotiaskareita tai olet tekemisissä perheenjäsenten ja ystävien kanssa” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 12).