Oppi ja liitot 2021
7.–13. kesäkuuta. Oppi ja liitot 63: ”Se, mikä tulee ylhäältä, on pyhää”


”7.–13. kesäkuuta. Oppi ja liitot 63: ’Se, mikä tulee ylhäältä, on pyhää’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Oppi ja liitot 2021, 2020

”7.–13. kesäkuuta. Oppi ja liitot 63”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2021

Kuva
peltoaukea Missourissa

Springhill, Daviessin piirikunta, Missouri, Garth Robinson Oborn

7.–13. kesäkuuta

Oppi ja liitot 63

”Se, mikä tulee ylhäältä, on pyhää”

Luvussa OL 63 opetetut totuudet voivat auttaa opettamiasi lapsia vahvistamaan uskoaan taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Koska sinulla on rajallisesti aikaa heidän kanssaan, mieti, mitkä totuudet ovat heille merkityksellisimpiä heidän tarpeidensa perusteella.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Mieti yksinkertaisia, luovia tapoja antaa lapsille mahdollisuuksia kertoa, mitä he oppivat. Valmista esimerkiksi eripituisia paperiliuskoja ja anna jokaisen lapsen valita yksi sattumanvaraisesti. Pyydä lasta, joka sai pisimmän liuskan, kertomaan oppimastaan ensimmäisenä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

OL 63:23

Taivaallinen Isä haluaa minun oppivan evankeliumia.

Lapset oppivat jatkuvasti. Auta heitä huomaamaan, että taivaallinen Isä auttaa heitä oppimaan Hänestä, jos he ovat kuuliaisia Hänen käskyilleen.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille OL 63:23 ja kehota heitä kuuntelemaan, mitä Jumala antaa meille, jos pidämme käskyt. Auta heitä ymmärtämään, että ”salaisuudet” ovat asioita, joista Jumala voi opettaa meille enemmän, kuten kuinka meistä tulee enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisia.

  • Tuo luokkaan kuvia, jotka esittävät evankeliumin aiheita, joista lapset voivat oppia lisää, kuten kaste, Vapahtaja, temppelit ja niin edelleen. Laita kuvat lattialle kuvapuoli alaspäin ja anna lasten vuorotellen kääntää yksi kuva esiin. Pyydä heitä kertomaan, mitä he tietävät kyseisestä aiheesta ja mitä kysymyksiä heillä mahdollisesti on.

OL 63:49

Minä nousen kuolleista.

Joko nyt tai tulevaisuudessa lapset, joita opetat, saavat lohtua tiedosta, että Vapahtajan sovituksen ansiosta kaikki, jotka ovat kuolleet, nousevat kuolleista jonakin päivänä.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä lapsille kuvaa jostakin omaisestasi, joka on kuollut, ja kerro hänestä jokin tarina. Lue lapsille OL 63:49 ja todista, että jonakin päivänä tuo henkilö nousee kuolleista eikä enää koskaan kuole. Kysy lapsilta, tuntevatko he jonkun, joka on kuollut. Todista, että Jeesuksen Kristuksen ansiosta me kaikki nousemme kuolleista.

  • Näytä kuvia Vapahtajan hautaamisesta ja ylösnousemuksesta (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 58, 59). Pyydä heitä kertomaan, mitä kuvissa tapahtuu. Kehota lapsia käymään makuulle, kun kerrot Jeesuksen hautaamisesta, ja nousemaan ylös, kun kerrot Hänen ylösnousemuksestaan. Lue OL 63:49 ja lausu todistuksesi siitä, että me kaikki nousemme kuolleista jonakin päivänä aivan kuten Jeesus.

    Kuva
    Jeesus ilmestyy Marialle

    Puutarhahauta, Jon McNaughton

OL 63:64

Minun tulee suhtautua pyhiin asioihin kunnioittavasti.

Me elämme aikaa, jolloin pyhiä asioita halveksutaan tai jopa pilkataan. Voit auttaa lapsia omaksumaan kunnioituksen tunteen pyhiä asioita kohtaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille jakeesta OL 63:64: ”Se, mikä tulee ylhäältä, on pyhää.” Pyydä heitä ajattelemaan jotakin heille erityistä esinettä, kuten lempilelua tai lempikirjaa. Kuinka he pitävät siitä huolta ja varjelevat sitä? Auta heitä ajattelemaan asioita, jotka ovat erityisiä – eli pyhiä – taivaalliselle Isälle. Kuinka meidän tulee puhua näistä asioista? Kuinka meidän tulee kohdella niitä?

  • Laula lasten kanssa jokin kunnioituksesta kertova laulu, kuten ”Hartaina, hiljaa vain” (Lasten laulukirja, s. 11). Auta heitä miettimään tapoja, joilla he voivat osoittaa kunnioitusta pyhiä asioita kohtaan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

OL 63:9–10

Merkit tulevat uskon kautta ja Jumalan tahdon mukaan.

Ezra Booth koki kääntymyksen kirkkoon nähtyään Joseph Smithin parantavan Elsa Johnsonin käsivarren. Mutta Ezra menetti myöhemmin uskonsa, ja hän alkoi arvostella profeettaa. Luvussa OL 63 varoitetaan, ettei meidän pidä yrittää rakentaa uskoamme merkkien kuten ihmeellisten parantumisten perustalle vaan ennemminkin totuutta koskevan hengellisen vahvistuksen perustalle.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, ja kerro lapsille, että Joseph Smith käytti pappeutta parantaakseen Elsa Johnsonin käsivarren, jota tämä ei ollut kahteen vuoteen kyennyt käyttämään täysin. Kehota lapsia lukemaan OL 63:9–10 ja pyydä heitä kertomaan, mitä Herra sanoo uskosta ja merkeistä (eli ihmeistä).

  • Kehota lapsia piirtämään talo, joka on rakennettu suorakulmion päälle, ja toinen talo, joka on rakennettu kolmion kärjen päälle. Kerro lapsille, että talot edustavat meidän uskoamme ja todistustamme. Pyydä heitä lukemaan OL 63:9–10 ja Hel. 5:12. Pyydä heitä sitten kirjoittamaan suorakulmioon, minkä perustalle meidän pitää rakentaa uskomme, ja kolmioon, minkä perustalle meidän ei pidä rakentaa uskoamme. Korosta, että suorakulmio tarjoaa lujan paikan, jolle rakentaa, mutta kolmio ei ole turvallinen eikä varma. Miksi meidän on tärkeää perustaa uskomme Jeesukseen Kristukseen eikä muihin asioihin?

OL 63:23

Kun pidän käskyt, Jumala opettaa minulle totuuttaan.

Jumalan valtakunnan salaisuudet ovat vain niiden ulottuvilla, jotka pitävät Jumalan käskyt. Siksi ne ovat salaisuuksia monille ihmisille. Tämä periaate auttaa lapsia, kun he etsivät totuutta.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle Jos pidän käskyt, niin silloin . Pyydä lapsia kirjoittamaan taululle erilaisia tapoja täydentää virke. Pyydä heitä lukemaan OL 63:23 ja etsimään jotakin, minkä he voivat lisätä luetteloonsa. Näytä lapsille lasillinen vettä ja kysy heiltä, kuinka evankeliumin totuudet ovat meille kuin vesi.

  • Näytä lapsille kuvaa lähteestä ja pyydä heitä piirtämään kuva sellaisesta. Kun olette yhdessä lukeneet jakeen OL 63:23, auta heitä miettimään, mitä totuuksia he tietävät evankeliumista, ja kehota heitä kirjoittamaan nämä totuudet piirtämänsä lähteen ympärille. Millä tavoin nämä totuudet ovat kuin ”elävä vesi”?

OL 63:58–64

Minun ei pidä käyttää väärin Jumalan nimeä.

Opettamasi lapset saattavat kuulla, kun muut käyttävät Jumalan nimeä epäkunnioittavasti ja rienaavasti. Kuinka voit auttaa heitä ymmärtämään, että taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen nimistä ”täytyy puhua varoen”? (OL 63:64.)

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille jakeesta OL 63:58: ”Tämä on varoituksen päivä.” Pyydä heitä kertomaan, mitä varoituksia he kuulevat vanhemmiltaan, opettajiltaan ja kirkon johtajilta. Auta heitä sitten löytämään Herran antamia varoituksia jakeista 58–64. Mitkä ovat sopivia tapoja käyttää Herran nimeä? (Ks. jae 62.)

  • Käykää yhdessä läpi Nuorten voimaksi -kirjasen kohta ”Kielenkäyttö” (s. 20–21). Pyydä lapsia tekemään pieniä julisteita, jotka muistuttavat heitä jostakin, mitä he ovat oppineet siitä, kuinka käyttää taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen nimiä.

  • Laulakaa yhdessä jokin kunnioituksesta kertova laulu, kuten ”Kunnioitus on rakkautta” (Lasten laulukirja, s. 12). Kuinka voimme varmistaa, että olemme kunnioittavia, kun puhumme taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Ellei teillä ollut aikaa tehdä tämän viikon toimintasivua luokassa, voisit antaa jokaiselle lapselle kopion, jonka he voivat viedä kotiin ja tehdä perheensä kanssa.

Näin kehitymme opettamisessa

Vahvista lasten luottamusta. Jotkut lapset eivät ehkä luota kykyihinsä oppia evankeliumia omin avuin. Yksi tapa auttaa heitä saamaan varmuutta on kehua heitä, kun he osallistuvat luokassa. Lupaa lapsille, että Pyhä Henki auttaa heitä, kun he oppivat.