Oude Testament 2022
28 november–4 december. Nahum; Habakuk; Zefanja: ‘De eeuwige wegen zijn van Hem’


‘28 november–4 december. Nahum; Habakuk; Zefanja: “De eeuwige wegen zijn van Hem”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘28 november–4 december. Nahum; Habakuk; Zefanja’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Jezus kijkt naar de sterren

‘De eeuwige wegen zijn van Hem’ (Habakuk 3:6). In het begin was het Woord, Eva Timothy

28 november–4 december

Nahum; Habakuk; Zefanja

‘De eeuwige wegen zijn van Hem’

U kunt de Schriften uw leven lang bestuderen en toch telkens nieuwe inzichten opdoen. Denk niet dat u alles onmiddellijk moet begrijpen. Bid om hulp om te weten welke boodschappen u vandaag nodig hebt.

Schrijf uw ingevingen op

Als u het Oude Testament leest, komt u veel profetieën over verwoesting tegen. De Heer riep vaak profeten om de goddelozen te waarschuwen voor de oordelen die Hij op hen zou laten neerdalen. De bedieningen van Nahum, Habakuk en Zefanja zijn daar een goed voorbeeld van. Deze profeten voorspelden gruwelijk gedetailleerd dat schijnbaar sterke, machtige steden uit die tijd (Ninevé, Babylon en zelfs Jeruzalem) zouden vallen. Maar dat gebeurde duizenden jaren geleden. Waarom zijn deze profetieën vandaag de dag nog relevant?

Omdat hoogmoed en goddeloosheid nog steeds bestaan, ook al zijn die hoogmoedige, goddeloze steden verwoest. We kunnen het gevoel hebben dat we nu worden omringd door het kwaad dat door de profeten vanouds werd veroordeeld. Misschien zien we er zelfs sporen van in ons eigen hart. Deze profetieën uit het Oude Testament geven aan wat de Heer van hoogmoed en goddeloosheid vindt, en ze leren ons dat we het kwade de rug kunnen toekeren. Wellicht is dat een van de redenen dat we nu nog steeds die oude profetieën lezen. Nahum, Habakuk en Zefanja en anderen waren meer dan onheilsprofeten, ze waren bevrijdingsprofeten. De beschrijvingen van verwoesting worden getemperd door uitnodigingen om tot Christus te komen en zijn genade te ontvangen: ‘Zoek de Heere […]. Zoek gerechtigheid, zoek zachtmoedigheid’ (Zefanja 2:3). Dat was vroeger de manier van de Heer, en dat is het nu nog steeds. ‘De eeuwige wegen zijn van Hem’ (Habakuk 3:6).

Voor een overzicht van deze boeken, zie ‘Nahum’, ‘Habakuk’ en ‘Zefanja’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Nahum 1

De Heer is tegelijk machtig en barmhartig.

De zending van Nahum bestond erin dat hij de verwoesting moest voorspellen van de stad Ninevé, de hoofdstad van het gewelddadige Assyrische Rijk, dat de Israëlieten uiteen had gedreven en Juda op wrede wijze had overwonnen. Nahum beschreef eerst Gods toorn en ongeëvenaarde macht, maar hij sprak ook over Gods genade en goedheid. Let in hoofdstuk 1 op verzen die deze en andere eigenschappen van God verduidelijken. Waarom zou het belangrijk zijn om al die dingen over de Heer te weten?

Sommige mensen vinden wellicht dat de Schriftuurlijke lering ‘de Heere is goed’ (Nahum 1:7) in strijd is met de lering dat Hij ‘een Wreker [is] voor Zijn tegenstanders’ (Nahum 1:2). Alma’s zoon Corianton in het Boek van Mormon had soortgelijke vragen die te maken hadden ‘met de gerechtigheid van God bij de bestraffing van de zondaar’ (Alma 42:1). Als u meer wilt weten over Gods genade en hoe die zich verhoudt tot zijn gerechtigheid, kunt u in Alma 42 lezen wat Alma aan Corianton antwoordde.

Afbeelding
stenen vesting

‘De Heere is goed, Hij is tot een vesting op de dag van de benauwdheid’ (Nahum 1:7).

Habakuk

Ik kan op de wil en timing van de Heer vertrouwen.

Zelfs profeten hebben soms vragen over de wegen van de Heer. In de tijd van Habakuk was er wijdverspreide goddeloosheid in Juda. Habakuk begon zijn kroniek met vragen aan de Heer (zie Habakuk 1:1–4). Hoe zou u de zorgen van Habakuk samenvatten? Hebt u zich ook weleens zo gevoeld?

De Heer antwoordde op Habakuks vragen door te zeggen dat Hij de Chaldeeën (de Babyloniërs) zou sturen om Juda te straffen (zie Habakuk 1:5–11). Maar Habakuk was niet gerustgesteld, want hij vond het onrechtvaardig dat de Heer het zou toelaten dat ‘een [goddeloos Babylon] hem verslindt die rechtvaardiger is dan hijzelf [Juda]’ (zie vers 12–17). Wat staat er in Habakuk 2:1–4 dat u ertoe aanzet om op de Heer te vertrouwen als u met onbeantwoorde vragen zit?

Hoofdstuk 3 is een gebed waarin Habakuk God looft en zijn geloof in Hem uit. Wat valt u op aan de woorden van Habakuk in vers 17–19? In welk opzicht is de toon in deze verzen anders dan in Habakuk 1:1–4? Denk na hoe u meer geloof in God kunt ontwikkelen, zelfs als er dingen gebeuren die niet eerlijk lijken.

Zie ook Hebreeën 10:32–39; 11; Leer en Verbonden 121:1–6; Robert D. Hales, ‘Wachten op de Heer: uw wil geschiede’, Liahona, november 2011, 71–74.

Zefanja

‘Zoek de Heere, alle zachtmoedigen van het land.’

Zefanja profeteerde dat het volk van Juda vanwege zijn goddeloosheid totaal door de Babyloniërs zou worden verwoest. ‘Ik zal alles volkomen wegvagen van de aardbodem, spreekt de Heere’ (Zefanja 1:2). Maar Zefanja zei ook dat een ‘overblijfsel’ zou worden bewaard (Zefanja 3:13). Let in deze profetieën op de houding en het gedrag van Juda en andere groepen dat tot hun vernietiging heeft geleid. Zie in het bijzonder Zefanja 1:4–6, 12; 2:8, 10, 15 en 3:1–4. Zoek dan naar de karaktereigenschappen van de mensen die God zou bewaren. Zie Zefanja 2:1–3; 3:12–13, 18–19. Wat probeert de Heer u in deze verzen duidelijk te maken?

In Zefanja 3:14–20 wordt de vreugde beschreven van rechtvaardigen nadat de Heer hun ‘vijand [heeft] weggevaagd’ (vers 15). Welke beloften in deze verzen springen er voor u uit? Waarom is het belangrijk dat u weet hebt van deze zegeningen? U kunt deze verzen vergelijken met de gebeurtenissen in 3 Nephi 17, en erover nadenken wat het volk van Jezus Christus (en dus ook u) voor Hem betekent.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Nahum 1:7.In welk opzicht is de Heer ‘een vesting’? Misschien kunt u met het gezin in uw huis een eenvoudige vesting of een fort bouwen, erin gaan zitten en daar Nahum 1:7 bespreken. Waarom is onze tijd een ‘dag van de benauwdheid’? Hoe worden wij versterkt door Jezus Christus en zijn evangelie? Hoe kunnen wij ‘tot Hem [onze] toevlucht nemen’?

Habakuk 2:14.Hoe kunnen we ertoe bijdragen dat de profetie in dit vers wordt vervuld?

Habakuk 3:17–19.Wat kunnen we van Habakuks voorbeeld in deze verzen leren?

Zefanja 2:3.U kunt een spel spelen waarbij de gezinsleden de woorden ‘gerechtigheid’ en ‘zachtmoedigheid’ moeten zoeken op een blad waar ook massa’s andere woorden op staan. Daarna kunt u bespreken hoe gerechtigheid en zachtmoedigheid in het karakter van de gezinsleden doorschemeren. Wat houdt het in om gerechtigheid en zachtmoedigheid te zoeken?

Zefanja 3:14–20.Wat staat er in Zefanja 3:14–20 dat ons het verlangen kan geven om te zingen, blij te zijn en van vreugde met heel ons hart op te springen? Misschien kunt u als gezin lofzangen of liedjes zingen die in u opkomen als u deze verzen leest.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Zoek de Heer’, Kinderliedjes, p. 67.

Uw individuele studie verbeteren

Wees geduldig. Soms willen we meteen een antwoord op onze vragen, maar geestelijke inzichten vergen tijd; ze kunnen niet worden geforceerd. De Heer zei het zo tegen Habakuk: ‘Verwacht Hem, want Hij komt zeker’ (Habakuk 2:3).

Afbeelding
Jezus daalt neer in een rood gewaad

‘De Heere, uw God, is in uw midden, een Held’ (Zefanja 3:17). Hij keert terug om te regeren en heersen, Mary R. Sauer