Oude Testament 2022
19–25 december. Kerstmis: ‘Wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons verlossen’


‘19–25 december. Kerstmis: “Wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons verlossen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘19–25 december. Kerstmis’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Het kindje Jezus in een witte doek op stro

Want een Kind is ons geboren, Simon Dewey

19–25 december

Kerstmis

‘Wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons verlossen’

Denk er in deze kersttijd over na hoe het Oude Testament dit jaar uw getuigenis van Jezus Christus heeft versterkt.

Schrijf uw ingevingen op

Het Oude Testament ademt een sfeer van blijde verwachting uit. In dat opzicht is het te vergelijken met de kerstperiode. Te beginnen met Adam en Eva keken oudtestamentische patriarchen, profeten, dichters en volkeren uit naar betere tijden, en waren ze vervuld van hoop op vernieuwing en verlossing door de Messias. En de Israëlieten hadden vaak behoefte aan die hoop, of ze nu in Egypte of Babylon in gevangenschap leefden, of in hun eigen zonde of opstandigheid gevangen zaten. Profeten herinnerden hen er de hele tijd aan dat een Messias, een Bevrijder, zou komen ‘om voor de gevangenen vrijlating uit te roepen’ (Jesaja 61:1).

Die verwachtingen begonnen uit te komen toen Jezus Christus in Bethlehem werd geboren. De machtige Bevrijder van Israël werd in een stal geboren en in een kribbe gelegd (zie Lukas 2:7). Maar Hij was niet alleen de Bevrijder van de Israëlieten vanouds. Hij is gekomen om u te bevrijden; om uw ziekten op Zich te nemen, uw leed te dragen, vanwege uw ongerechtigheden verbrijzeld te worden, zodat er door zijn striemen voor ons genezing is gekomen (zie Jesaja 53:4–5). Daarom is Kerstmis nu nog steeds een tijd van blijde verwachting. De Messias is meer dan 2.000 jaar geleden naar de aarde komen, en Hij komt nog steeds naar ons toe als we Hem zoeken.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Ik verheug mij in mijn Verlosser.

Kerstmis is een vreugdevolle tijd vanwege de vreugde die Jezus Christus in de wereld brengt. Zelfs mensen die Jezus niet als de Zoon van God aanbidden, voelen zich met Kerstmis vaak gelukkig. Denk na over de vreugde die u voelt omdat onze hemelse Vader zijn Zoon heeft gezonden.

Eeuwen voordat de Heiland werd geboren, spraken oudtestamentische profeten ook met vreugde over de komende Messias. Lees enkele van de volgende passages, en denk na over de waarde die ze wellicht hadden voor mensen die naar de zending van de Heiland uitkeken: Psalmen 35:9; Jesaja 25:8–9; 44:21–24; 51:11; Zefanja 3:14–20; Mozes 5:5–11. Waarom zijn deze passages waardevol voor u?

Zie ook Russell M. Nelson, ‘Vreugde en geestelijk overleven’, Liahona, november 2016, 81–84.

Symbolen doen mij aan Jezus Christus denken.

Veel tradities rond Kerstmis hebben een symbolische betekenis waardoor ze ons aan Christus doen denken. Versieringen in de vorm van een ster stellen de heldere ster voor die in de nacht van Jezus’ geboorte scheen (zie Mattheüs 2:2). Een kerstkoor herinnert ons aan de hemelse legermacht die aan de herders verscheen (zie Lukas 2:13–14). Bij uw studie van het Oude Testament bent u dit jaar misschien veel symbolen voor de Heiland tegengekomen. Op onderstaande lijst vindt u er een aantal. U kunt ze bestuderen en opschrijven wat u er over Hem uit leert.

Welke andere symbolen, passages en verhalen die van Jezus Christus getuigen bent u in de Schriften tegengekomen?

Zie ook 2 Nephi 11:4; Mosiah 3:14–15; Mozes 6:63; ‘Zinnebeelden of symbolen van Christus’, in de Gids bij de Schriften, ‘Jezus Christus’, schriften.ChurchofJesusChrist.org.

‘Men noemt Zijn Naam Wonderlijk’

Er zijn veel verschillende namen en titels die naar Jezus Christus verwijzen. Welke titels vindt u in de volgende verzen terug? Psalmen 23:1; 83:19; Jesaja 7:14; 9:6; 12:2; 63:16; Amos 4:13; Zacharia 14:16; Mozes 7:53. Welke andere titels kunt u noemen? U kunt eventueel een lijst maken van de titels van Jezus Christus die u in kerstliederen vindt. Op welke manier beïnvloedt elke titel wat u van Hem vindt?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Kersttradities kunnen ons aan Jezus Christus herinneren.De Israëlieten hadden familietradities, zoals het Pascha en andere feesten, die waren bedoeld om hun hart en verstand op de Heer te richten (zie Exodus 12). Welke kersttradities heeft uw familie waardoor u aan Jezus Christus denkt? Hebt u weet van kersttradities van uw voorouders? Bespreek met het gezin of er tradities zijn waar u mee wilt beginnen. U kunt bijvoorbeeld een hulpbehoevende helpen (ga voor ideeën naar https://www.KomTotChristus.org/VerlichtDeWereld), iemand uitnodigen om samen naar de kerstdevotional met het Eerste Presidium te kijken (broadcasts.ChurchofJesusChrist.org), zelf een kerstliedje componeren, of een creatieve manier zoeken om de boodschap van Christus’ geboorte uit te dragen.

‘The Christ Child: A Nativity Story’ [Het Christuskind: een kerstverhaal]Hoe kunt u ertoe bijdragen dat uw gezinsleden de eerbied en vreugde voelen die de geboorte van Christus uitstraalt? U kunt naar de video ‘The Christ Child: A Nativity Story’ (ChurchofJesusChrist.org) kijken of samen Mattheüs 1:18–25; 2:1–12; Lukas 1:26–38; 2:1–20 lezen. Laat elk gezinslid een persoon in de video of het Schriftverhaal uitkiezen en vertellen wat de Heiland voor hem of haar betekende. De gezinsleden kunnen ook vertellen wat ze zelf van Hem vinden.

De Heiland in het Oude Testament vinden.Als voorbereiding op uw studie van het leven van Jezus Christus in het Nieuwe Testament volgend jaar, kunt u met het gezin terugkijken op alles wat ze dit jaar in het Oude Testament over Hem hebben geleerd. U kunt de overzichten in dit lesboek en uw eigen notities doornemen om op te frissen wat u hebt geleerd. Voor kleine kinderen is het wellicht handig om Verhalen uit het Oude Testament door te bladeren of de afbeeldingen in dit lesboek te bekijken. Welke profetieën of verhalen vielen ons op? Wat zijn we over de Heiland te weten gekomen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘O Bethlehem, gij kleine stad’, Lofzangen, nr. 145.

Ons onderwijs verbeteren

Luister naar uw gezinsleden. ‘Luisteren is een uiting van liefde. Het vereist dat wij meer geven om wat er in iemands hart leeft dan het volgende punt op onze agenda. […] Als u aandacht besteedt aan gesproken en onuitgesproken boodschappen [van uw gezinsleden], zult u beter hun behoeften, hun zorgen en hun verlangens begrijpen. De Geest zal u laten weten hoe hen te onderwijzen.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland34.)

Afbeelding
Maria en kindje Jezus in stal met herders

De geboorte van Jezus Christus, N. C. Wyeth