Oude Testament 2022
4–10 juli. 2 Koningen 2–7: ‘Er [is] een profeet in Israël’


‘4–10 juli. 2 Koningen 2–7: “Er [is] een profeet in Israël”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘4–10 juli. 2 Koningen 2–7’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Elisa wijst knecht op strijdwagens van vuur

Illustratie, Elisa wijst zijn knecht op de strijdwagens van vuur, © Review & Herald Publishing/licentie van goodsalt.com

4–10 juli

2 Koningen 2–7

‘Er [is] een profeet in Israël’

Bij het lezen van de Schriften kan de Heilige Geest bepaalde zinsneden of passages onder uw aandacht brengen. U kunt de passages die iets voor u betekenen eventueel opschrijven.

Schrijf uw ingevingen op

De voornaamste opdracht van een profeet is om de Heiland, Jezus Christus, te verkondigen, en van Hem te getuigen. Maar onze kroniek van de profeet Elisa omvat niet veel van zijn leringen of getuigenis. Zij bevat wél de wonderen die hij verrichtte, onder meer een kind uit de dood opwekken (zie 2 Koningen 4:18–37), een menigte met heel weinig eten voeden (zie 2 Koningen 4:42–44) en de genezing van een melaatse (zie 2 Koningen 5:1–14). Dus hoewel we Elisa niet in eigen woorden van Christus horen getuigen, hebben we door het verslag van zijn bediening wél krachtige manifestaties van de levengevende, voedende en genezende kracht van de Heer. Zulke manifestaties komen in ons eigen leven vaker voor dan we soms beseffen. Om ze te herkennen, moeten we om het wonder vragen waar Elisa om vroeg toen hij ten behoeve van zijn angstige jonge dienstknecht bad: ‘Heere, open toch zijn ogen, zodat hij ziet’ (2 Koningen 6:17).

Zie voor meer informatie over 2 Koningen ‘Koningen’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

2 Koningen 2–6

God kan wonderen in mijn leven tot stand brengen.

Vaak kunnen we door wonderen de moeilijkheden van het sterfelijk leven overwinnen. In de tijd van Elisa had onvruchtbare grond zuiver water nodig, en moest er een verloren gegaan bijlblad worden teruggehaald (zie 2 Koningen 2:19–22; 6:4–7). Maar met wonderen wordt het hart van de mensen ook tot de Heer gewend. En we leren er geestelijke lessen door. Bij het lezen van 2 Koningen 2–6 kunt u eventueel een lijst maken van alle wonderen die u tegenkomt, en nadenken over de geestelijke lessen die u van elk wonder kunt leren. Wat leren we van deze wonderen over de Heer en wat Hij in uw leven tot stand kan brengen?

Zie ook 2 Nephi 26:12–13; 27:23; Mormon 9:7–21; Moroni 7:35–37; Donald L. Hallstrom, ‘Is de dag van wonderen dan opgehouden?’, Liahona, november 2017, 88–90.

2 Koningen 4:8–17; 7:1–16

De woorden van de Heer bij monde van zijn profeten zullen worden vervuld.

Zoals in 2 Koningen 4:8–17 en 7:1–16 staat, inspireerde de Heer Elisa om van toekomende dingen te profeteren – dingen die volgens anderen onwaarschijnlijk waren. Bedenk bij het lezen van deze verzen hoe u gehoor geeft aan de woorden van de Heer bij monde van zijn hedendaagse profeten. Welke leringen, profetieën of beloften hebt u van levende profeten gehoord? Welke moeite doet u om vol geloof op die beloften te reageren?

Zie ook 3 Nephi 29:6; Leer en Verbonden 1:37–38.

2 Koningen 5

Als ik nederig en gehoorzaam ben, kan Jezus Christus me genezen.

Soms is het makkelijker om de betekenis van de Schriften voor onszelf te ontdekken, als we fysieke zaken in een verhaal met geestelijke zaken vergelijken. Als u bijvoorbeeld 2 Koningen 5 leest, dan kunt u Naämans melaatsheid vergelijken met een geestelijke kwestie waar u mee zit. Misschien hebt u net als Naäman gehoopt dat de Heer ‘iets moeilijks’ (vers 13) zou doen om u te helpen. Wat leert u van wat Naäman meemaakte? Wat zou in uw geval het equivalent zijn van de eenvoudige raad opvolgen van ‘wassen en rein worden’?

Let op de uitwerking die deze belevenis op Naämans geloof in de God van Israël had (zie vers 15). Door welke belevenissen is uw geloof in God versterkt?

Zie ook Lukas 4:27; 1 Petrus 5:5–7; Alma 37:3–7; Ether 12:27; L. Whitney Clayton, ‘Wat Hij ook tegen u zal zeggen, doe het’, Liahona, mei 2017, 97–99; ‘Naaman and Elisha’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

2 Koningen 6:8–23

‘Die bij ons zijn, zijn méér dan die bij hen zijn.’

Hebt u ooit het angstige gevoel gehad dat u in de minderheid was, en hebt u zich net als de jonge dienstknecht van Elisa afgevraagd: ‘Wat moeten wij doen?’ (Zie 2 Koningen 6:8–23.) Wat inspireert u in het antwoord van Elisa? Hoe verandert dit verhaal wat u vindt van uw beproevingen, plichten of uw inzet om het evangelie na te leven?

Neem bij uw overpeinzingen deze woorden van president Henry B. Eyring in overweging: ‘Net als bij deze dienaar van Elisa, zijn zij die bij u zijn talrijker dan zij die u tegenover u ziet. Sommigen die bij u zijn, ziet u niet met uw aardse ogen. De Heer zal u schragen en Hij zal anderen roepen om u bij te staan.’ (‘U die zich in dienst van God begeeft’, Liahona, november 2008, 58.)

Zie ook Psalmen 121; Leer en Verbonden 84:88.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

2 Koningen 2:1–14.Denk aan de mensen die zagen dat Elisa ‘de mantel van Elia’ (een symbool van zijn profetische roeping) oppakte. Hoe zal dit hun reactie op Elisa’s bediening hebben beïnvloed? (Zie ook 1 Koningen 19:19.) Misschien kunnen de gezinsleden om de beurt een ‘mantel’ dragen en getuigen van manieren waarop ze de Heer mensen hebben zien steunen en sterken die geroepen waren om in zijn kerk te dienen.

2 Koningen 4.U kunt gezinsleden over een van de wonderen in 2 Koningen 4 laten lezen (zie vers 1–7, 14–17, 32–35, 38–41, 42–44) en een hint opschrijven aan de hand waarvan andere gezinsleden vervolgens raden welk wonder er beschreven wordt. Wat komen we in dit hoofdstuk over de Heer en zijn wonderen te weten? Welke grote of kleine wonderen hebben we in ons eigen leven meegemaakt?

2 Koningen 5:1–15.Denk bij het lezen van deze verzen na over de eenvoudige handeling die van Naäman verlangd werd, en bedenk welke eenvoudige dingen onze profeet ons gevraagd heeft te doen. Hoe kan ons gezin zich beter aan zijn raad houden?

Uw gezin kan ook de video ‘Naaman and Elisha’ (ChurchofJesusChrist.org) bekijken of ‘Elisa geneest Naäman’ (in Verhalen uit het Oude Testament) lezen.

2 Koningen 5:20–27.Wat had Gehazi eraan kunnen hebben als hij ‘Eerlijkheid en integriteit’ in Voor de kracht van de jeugd had gelezen? (Pagina 19.) In welke opzichten is oneerlijkheid schadelijk voor ons? Hoe worden we voor eerlijkheid gezegend?

2 Koningen 6:13–17.De gezinsleden vinden het misschien fijn om een tekening te maken van het verhaal over Elisa en zijn dienstknecht in deze verzen. Wat kunnen wij aan deze verzen hebben als we eenzaam en overstelpt zijn?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Dierb’re kind’ren, God is met u’, Lofzangen, nr. 61.

Ons onderwijs verbeteren

Moedig het stellen van vragen aan. Als kinderen vragen stellen, geeft dit aan dat ze klaar zijn om iets te leren. Als u geen antwoord op hun vragen weet, ga dan samen naar antwoorden op zoek. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25–26.)

Afbeelding
Naäman wast zich in de rivier

Illustratie, Naäman wordt van melaatsheid genezen, Paul Mann