Oude Testament 2022
4–10 juli. 2 Koningen 2–7: ‘Er [is] een profeet in Israël’


‘4–10 juli. 2 Koningen 2–7: ‘Er [is] een profeet in Israël”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘4–10 Juli. 2 Koningen 2–7’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Elisa wijst knecht op strijdwagens van vuur

Illustratie, Elisa wijst zijn knecht op de strijdwagens van vuur, © Review & Herald Publishing/licentie van goodsalt.com

4–10 juli

2 Koningen 2–7

‘Er [is] een profeet in Israël’

De activiteiten in dit lesschema zijn bedoeld om uw creativiteit te prikkelen. Door gebedsvolle studie kunt u inspiratie ontvangen om in de behoeften van de kinderen in uw klas te voorzien.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen wat ze over de profeet Elisa weten. Laat ze een tekening maken van iets wat hij deed.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

2 Koningen 4–5

God kan wonderen in mijn leven verrichten.

Door toedoen van de profeet Elisa zegende de Heer veel mensen op wonderbaarlijke wijze. Help de kinderen om de wonderen van de Heer in hun leven te herkennen.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel over een of meer van de wonderen in 2 Koningen 4–5 (zie ‘De profeet Elisa’ en ‘Elisa geneest Naäman’ in Verhalen uit het Oude Testament). Vraag de kinderen wat ze in die verhalen aanspreekt. Laat ze de verhalen aan elkaar doorvertellen.

  • Getuig dat de Heer door zijn macht grote dingen kan doen om ons te helpen. We noemen die dingen wonderen. Vertel hoe de Heer zijn liefde voor u op grote of kleine manieren heeft getoond. Zing samen een liedje over Gods liefde, zoals ‘Mijn hemelse Vader is goed voor mij’ (Kinderliedjes, p. 16–17). Vraag de kinderen hoe ze weten dat onze hemelse Vader van ze houdt.

2 Koningen 5:1–15

Ik kan ervoor kiezen om te doen wat God bij monde van zijn profeet gebiedt.

Naäman vond het moeilijk om te gehoorzamen toen de profeet Elisa hem vertelde hoe hij van melaatsheid kon genezen. Overweeg hoe u de kinderen de zegeningen van gehoorzaamheid duidelijk kunt maken.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel het verhaal van Naäman. (Zie 2 Koningen 5:9–14; ‘Elisa geneest Naäman’ in Verhalen uit het Oude Testament;; zie ook de afbeelding van Naäman in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.) Wijs erop dat Naäman zich eerst niet in de Jordaan wilde wassen, ook al zei Elisa dat zijn ziekte dan zou genezen. Vertel over een keer dat u eigenlijk niet het juiste wilde doen. Laat de kinderen met hun eigen voorbeelden komen. Vertel vervolgens hoe Naäman werd gezegend toen hij wel de juiste keuze maakte.

  • Lees 2 Koningen 5:13 voor en leg uit dat de dienaren van Naäman hem overhaalden om de profeet Elisa te gehoorzamen. Bedenk samen manieren waarop de kinderen hun vrienden of familieleden kunnen helpen om de profeet te gehoorzamen.

2 Koningen 6:8–17

De Heer waakt over mij.

Toen Elisa’s knecht zag dat ze door het Syrische leger waren omsingeld, was hij erg bang. Elisa zei echter dat hij ‘niet bevreesd’ moest zijn, want de Heer was met hen (2 Koningen 6:16).

Mogelijke activiteiten

  • Lees 2 Koningen 6:15 voor, of leg die tekst in eenvoudige bewoordingen uit. Laat de kinderen zich inbeelden dat ze door een groot leger met paarden en strijdwagens omsingeld zijn, zoals de knecht van Elisa. Hoe zouden ze zich dan voelen? Wat zouden ze doen? Vraag ze hun ogen te sluiten terwijl u 2 Koningen 6:16–17 voorleest. Laat ze hun ogen bij de woorden ‘open toch zijn ogen’ opendoen. Beschrijf wat de knecht zag waardoor hij wist dat hij en Elisa waren beschermd. Vertel hoe u weet dat de Heer over ons waakt.

  • Zing samen een lied over Gods zorg voor ons, zoals de eerste strofe van ‘Dierb’re kind’ren, God is met u’ (Lofzangen, nr. 61). Vervang woorden in het lied door de namen van de kinderen, om te beklemtonen dat God over ze waakt.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

2 Koningen 4–5

God kan wonderen in mijn leven verrichten.

Elisa genas en zegende tijdens zijn bediening veel mensen. Hoe kunnen de wonderen in 2 Koningen 4–5 de kinderen helpen om de hand van onze hemelse Vader in hun leven te zien?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen zoveel mogelijk wonderen op het bord schrijven als ze zich uit de Schriften herinneren. Geef ze vervolgens de tijd om wonderen uit 2 Koningen 4–5 aan hun lijst toe te voegen (zie 2 Koningen 4:1–7, 14–17, 32–35, 38–41, 42–44; 5:10–14). Wat zeggen die wonderen over de gevoelens die onze hemelse Vader voor ons heeft?

  • Vraag de kinderen wat een wonder is. Ze kunnen indien nodig bij ‘Wonder’ in de Gids bij de Schriften kijken (schriften.ChurchofJesusChrist.org). Vraag naar enkele wonderen die Jezus verrichtte. Vertel hoe u Gods macht in uw leven hebt gezien. U kunt dagelijkse wonderen noemen, zoals gemoedsrust, het geschenk van elke dag of hulp bij dagelijkse taken. Laat de kinderen over wonderen in hun leven praten, zowel grote als kleine.

2 Koningen 5:1–15

Ik kan ervoor kiezen om trouw, nederig en gehoorzaam te zijn.

Naäman wilde van melaatsheid genezen, maar hij zag deze eenvoudige opdracht van Elisa niet aankomen: ‘Ga heen en was u zevenmaal in de Jordaan’ (2 Koningen 5:10). Overweeg hoe u dit verhaal kunt gebruiken om de kinderen geloof in Jezus Christus, nederigheid en gehoorzaamheid bij te brengen.

Mogelijke activiteiten

  • Zet geloof, nederigheid en gehoorzaamheid op het bord. Vraag de kinderen wat die woorden betekenen (zie Trouw aan het geloof, p. 55–57, 116–117, 54–55). Laat de kinderen 2 Koningen 5:9–14 lezen. U kunt ook fragmenten uit de video ‘Naaman and Elisha’ vertonen (ChurchofJesusChrist.org). Hoe toonde Naäman geloof in de Heer, nederigheid en gehoorzaamheid? Waarom is het belangrijk dat we die eigenschappen hebben?

  • Vraag de kinderen wanneer een vriend(in) ze eens hielp om het juiste te kiezen. Vertel ook iets wat u zelf hebt meegemaakt. Lees samen in 2 Koningen 5:10–13 hoe de dienaren van Naäman hem overhaalden om de profeet te gehoorzamen. Hoe kunnen wij elkaar helpen om de huidige profeet te volgen?

  • Zet de kinderen met de doe-pagina aan het werk. Laat ze aan een familielid of vriend(in) vertellen wat ze uit het verhaal van Naäman in 2 Koningen 5:1–15 hebben geleerd.

2 Koningen 6:8–17

Ik sta er niet alleen voor.

De kinderen in uw klas voelen zich soms misschien als de knecht van Elisa. Ze weten dan niet meer hoe het verder moet. Druk ze met het verhaal in 2 Koningen 6:8–17 op het hart ‘niet bevreesd’ te zijn, want de Heer laat ze niet in de steek.

Mogelijke activiteiten

  • Lees samen 2 Koningen 6:15–17. Laat een van de kinderen de knecht van Elisa spelen, terwijl de andere kinderen hem vragen wat hij heeft meegemaakt. Hoe voelde hij zich bijvoorbeeld toen het Syrische leger de stad omsingelde, of hoe was het om het leger van God te zien? Praat met de kinderen over momenten waarop ze zich alleen voelen als ze het evangelie proberen na te leven. Hoe laat onze hemelse Vader ons weten dat we er niet alleen voor staan?

  • Zing een lied over vertrouwen op de Heer, zoals ‘Tot U, o Heer, richt ik mijn zang’ (Lofzangen, nr. 107). Wat staat er in dit lied over vertrouwen op de Heer?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om thuis te vertellen wanneer ze de hand van God in hun leven herkenden. Laat ze hun gezinsleden naar soortgelijke ervaringen vragen.

Ons onderwijs verbeteren

Kinderen leren op verschillende manieren. ‘Uw inspanningen om kinderen te onderwijzen zijn het effectiefst als u variatie in uw onderwijsmethode aanbrengt’, zoals verhaaltjes, visuele hulpmiddelen en muziek. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland25.)