Oude Testament 2022
27 juni–3 juli. 1 Koningen 17–19: ‘Als de Heere God is, volg Hem’


‘27 juni–3 juli. 1 Koningen 17–19: ‘Als de Heere God is, volg Hem”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘27 juni–3 juli. 1 Koningen 17–19’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Elia staat naast vlammend altaar

Elia wedijvert met de priesters van Baäl, Jerry Harston

27 juni–3 juli

1 Koningen 17–19

‘Als de Heere God is, volg Hem’

De meeste kinderen houden van verhalen. Help de kinderen om leringen in de verhalen in 1 Koningen 17–19 te vinden die hun geloof in Jezus Christus versterken.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon de kinderen de afbeeldingen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Vraag wat ze over de afgebeelde verhalen weten. Wat leren we uit deze verhalen?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

1 Koningen 17

De Heer zegent mensen die geloof hebben.

In 1 Koningen 17 staan enkele voorbeelden van groot geloof. Elia werd dankzij zijn grote geloof tijdens een hongersnood door raven gevoed. Een weduwe en haar zoon kregen vermenigvuldigd voedsel. Elia wekte de zoon van de weduwe uit de dood op.

Mogelijke activiteiten

  • Laat afbeeldingen of voorwerpen zien die in de verhalen in 1 Koningen 17 voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan vogels, brood of een jongen. Vertel die verhalen aan de kinderen (gebruik eventueel ‘De profeet Elia’ in Verhalen uit het Oude Testament). Laat ze voor elk verhaal de afbeelding of het voorwerp erbij aanwijzen. Beklemtoon dat Elia en de weduwe geloof in Jezus Christus hadden en grote zegeningen ontvingen.

  • Bedenk samen hoe de kinderen hun geloof in onze hemelse Vader en Jezus Christus kunnen tonen. Dat wil zeggen dat ze in Hen geloven en op Hen vertrouwen. Zing samen een liedje over geloof, zoals ‘Ik weet dat Jezus leeft’ (Kinderliedjes, p. 8).

1 Koningen 18:17–39

Ik kan ervoor kiezen om Jezus Christus te volgen.

Elia spoorde het volk van Israël aan om het besluit te nemen Jezus Christus te volgen. Maak de kinderen duidelijk dat ze diezelfde keuze kunnen maken.

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit dat mensen in de tijd van Elia niet wisten of ze de Heer wel wilden volgen. Vertel hoe Elia ze aanspoorde om de keuze te maken de Heer te volgen. Dat verhaal staat in 1 Koningen 18:17–39 (zie ook ‘Elia en de priesters van Baäl’ in Verhalen uit het Oude Testament). Vertel de kinderen waarom u ervoor kiest om Jezus Christus te volgen. Vraag ze ook waarom zij ervoor kiezen Hem te volgen.

  • Lees voor wat Elia tegen het volk zei: ‘Als de Heere God is, volg Hem’ (1 Koningen 18:21). Wat betekent het om Jezus Christus te volgen? Bedenk samen hoe ze Jezus Christus precies gaan volgen. Laat ze een tekening van zichzelf maken waarin ze dat ook doen.

    Afbeelding
    jongetje

    We kunnen ervoor kiezen om Jezus Christus te volgen.

1 Koningen 19:9–12

De Heilige Geest spreekt met stille, zachte stem tot mij.

Met enige begeleiding kunnen kleine kinderen de invloed van de Heilige Geest herkennen. Bedenk hoe u ze kunt helpen.

Mogelijke activiteiten

  • Vat voor de kinderen het verhaal in 1 Koningen 19:9–12 samen en lees vers 11–12 voor. Laat ze de sterke wind, de aardbeving en het vuur uitbeelden. Laat ze daarna heel stil zitten terwijl u het einde van vers 12 met zachte stem voorleest: ‘na het vuur kwam het suizen van een zachte stilte’. Vraag ze met een stille, zachte stem te spreken. Vertel ze over momenten dat u een ingeving van de Heilige Geest hebt gekregen.

  • Help de kinderen herkennen wanneer zij de invloed van de Heilige Geest hebben gevoeld. Speel of zing bijvoorbeeld een eerbiedig liedje over Jezus, en vraag hoe ze zich voelen als ze aan Hem denken. Vraag hoe ze zich op andere eerbiedige momenten voelen, zoals bidden met het gezin of deelnemen aan het avondmaal. Leg uit dat die gevoelens van de Heilige Geest afkomstig zijn. Vertel de kinderen hoe de macht van de Heilige Geest u tot zegen is geweest.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

1 Koningen 17:8–16

Als de Heer mij vraagt om offers te brengen, kan ik in geloof gehoorzamen.

De weduwe van Zarfath vertrouwde op de Heer en zijn profeet, ook al werd haar gevraagd om een groot offer te brengen. Dit verhaal kan de kinderen helpen als de Heer offers van hen vraagt.

Mogelijke activiteiten

  • Lees 1 Koningen 17:8–16 voor. Laat ze het verhaal uitbeelden terwijl u het nog een keer voorleest. Stop op verschillende plekken en vraag ze hoe zij zich zouden voelen als ze Elia of de weduwe waren. Vraag wat ze uit dit verhaal leren.

  • Laat een kind op het bord tekenen wat de weduwe van de Heer aan Elia moest geven (zie 1 Koningen 17:12–13). Laat een ander kind tekenen wat de weduwe daarvoor terugkreeg (zie 1 Koningen 17:15–16). Wat voor offers vraagt de Heer van ons? Hoe zijn de kinderen voor hun offerbereidheid gezegend?

1 Koningen 18:17–39

Ik kan ervoor kiezen om Jezus Christus te volgen.

De Israëlieten konden maar niet besluiten of ze de Heer wel of niet zouden volgen. Overweeg hoe u de kinderen kunt stimuleren om hun discipelschap serieus te nemen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat ieder kind enkele verzen uit 1 Koningen 18:17–39 lezen, en tekenen wat erin staat. Leg de verzen zo nodig uit. Laat ze het verhaal daarna aan de hand van hun tekening vertellen. Wat komen we uit dit verhaal over de Heer te weten?

  • Vraag de kinderen of ze weleens tussen twee verschillende dingen moesten kiezen. Wat hielp ze om te beslissen? Bedenk samen situaties waarin ze moeten beslissen of ze Jezus Christus wel of niet volgen. Welke leringen uit het verhaal in 1 Koningen 18:17–39 kunnen ze bij die beslissing helpen?

1 Koningen 19:9–12

De Heilige Geest spreekt met stille, zachte stem tot mij.

De wereld is vol afleidende geluiden die het moeilijk maken om de stille, zachte stem van de Geest te horen. Hoe gaat u de kinderen helpen om die stem te horen?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen om aandachtig te luisteren terwijl u 1 Koningen 19:11–12 heel zachtjes voorleest. Laat ze in 1 Koningen 19 opzoeken welke verzen u voorlas en wat Elia aan het doen was. Bespreek wat ze moesten doen om te horen wat u zei. Laat ze dat vergelijken met wat we moeten doen om de stille, zachte stem van de Geest te horen. Laat de kinderen om de beurt zachtjes andere verzen uit 1 Koningen 19 voorlezen, terwijl de anderen die verzen in de Schriften opzoeken.

  • Neem met de kinderen nog enkele Schriftteksten door die beschrijven hoe de Geest met ons communiceert (zie Gids bij de Schriften, ‘Inspiratie, inspireren’, schriften.ChurchofJesusChrist.org). Vraag of ze weleens hebben gevoeld dat de Heilige Geest ze leidde of tot ze getuigde. Wat waren ze aan het doen? Wat kan ons afleiden, zodat we de Geest niet herkennen? Lees samen Moroni 4:3. Moedig de kinderen aan om iets te gaan doen zodat ze ‘zijn Geest altijd bij zich mogen hebben’.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen bedenken wat ze naar aanleiding van de les willen doen. Ze kunnen bijvoorbeeld een geestelijk, verstandelijk, lichamelijk of sociaal doel stellen om meer op Jezus Christus te gaan lijken.

Ons onderwijs verbeteren

Help de kinderen om de Geest te herkennen. ‘Een van de belangrijkste dingen die u als leerkracht kunt doen, is de aanwezigen helpen de invloed van de Heilige Geest te herkennen. […] Help [de kinderen] hun geestelijke gevoelens aan de invloed van de Heilige Geest te koppelen.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland11.)