Oude Testament 2022
11–17 juli. 2 Koningen 17–25: ‘Hij vertrouwde op de Heere, de God van Israël’


‘11–17 juli. 2 Koningen 17–25: “Hij vertrouwde op de Heere, de God van Israël”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘11–17 juli. 2 Koningen 17–25’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
mensen verlaten verwoeste stad

De uittocht van de ballingen, James Tissot en anderen

11–17 juli

2 Koningen 17–25

‘Hij vertrouwde op de Heere, de God van Israël’

Toen Josia hoorde wat er in de wet stond, reageerde hij vol geloof. Hoe kunt u vol geloof op 2 Koningen 17–25 reageren?

Schrijf uw ingevingen op

Ondanks de indrukwekkende bediening van de profeet Elisa bleef het geestelijk niveau van het noordelijk koninkrijk Israël dalen. Goddeloze koningen bevorderden afgoderij, en oorlogszucht en afvalligheid tierden welig. Uiteindelijk overwon het Assyrische keizerrijk de tien stammen van Israël en verstrooide ze.

Intussen deed het zuidelijk koninkrijk Juda het niet veel beter: daar was de afgoderij ook wijdverbreid. Maar te midden van al dit geestelijke verval maken de Schriften melding van twee rechtschapen koningen die hun volk weer een tijdje op de Heer richtten. Een van hen was Hizkia. Tijdens zijn regeerperiode veroverden de Assyriërs, kort na hun overwinning in het noorden, een groot deel van het zuidelijke koninkrijk. Maar Hizkia en zijn volk gaven blijk van geloof in de Heer, die Jeruzalem op wonderbaarlijke wijze verloste. Na nog een periode van afvalligheid begon Josia aan zijn regeerperiode. Deels geïnspireerd door een herontdekking van het wetboek voerde Josia hervormingen door die het godsdienstige leven van veel mensen nieuw leven in bliezen.

Wat leren we van deze twee lichtpuntjes in de anderszins duistere jaren in de geschiedenis van Juda? U kunt onder andere over de krachtige uitwerking van geloof en van Gods woord op u nadenken. Net als Israël en Juda doen we allemaal goede en slechte keuzes. En als we aanvoelen dat we veranderingen in ons leven moeten aanbrengen, kunnen we ons misschien door het voorbeeld van Hizkia en Josia laten inspireren om te ‘vertrouwen op de Heere, onze God’ (2 Koningen 18:22).

Zie ook 2 Kronieken 29–35; en ‘Goed om in gedachten te houden: “Jezus zal tegen heel Israël zeggen: ‘Kom naar huis’”’.

Afbeelding
Learn More image
Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

2 Koningen 18–19

Ik kan de Heer in moeilijke tijden trouw blijven.

De meesten onder ons hebben tijden doorgemaakt waarin ons geloof werd beproefd. Voor Hizkia en zijn volk kwam een van die tijden toen het Assyrische leger Juda binnenviel, veel steden vernietigde en Jeruzalem naderde. Denk u bij het lezen van 2 Koningen 18–19 in dat u in die periode in Jeruzalem woonde. Hoe zou u zich bijvoorbeeld gevoeld hebben als u de hoon van de Assyriërs, zoals opgetekend in 2 Koningen 18:28–37 en 19:10–13, had gehoord? Wat leert u van de reactie die Hizkia daarop gaf? (Zie 2 Koningen 19:1–7, 14–19.) Hoe steunde de Heer Hizkia? (Zie 2 Koningen 19:35–37.) Bedenk hoe Hij u in moeilijke tijden heeft gesteund.

U kunt ook over de beschrijving van Hizkia in 2 Koningen 18:5–7 nadenken. Wat staat er in deze verzen waaruit zou kunnen blijken waarom Hizkia ondanks moeilijkheden trouw kon blijven? Hoe kunt u zijn voorbeeld volgen?

Zie ook 3 Nephi 3–4; D. Todd Christofferson, ‘Onwrikbaar en standvastig in het geloof in Christus’, Liahona, november 2018, 30–33.

2 Koningen 19:20–37

De Heer heeft alles in de hand.

Sanherib, koning van Assyrië, had voldoende reden om aan te nemen dat zijn leger Jeruzalem zou innemen. Assyrië had veel volken verslagen, inclusief Israël – waarom zou het met Jeruzalem anders lopen? (Zie 2 Koningen 17; 18:33–34; 19:11–13.) Maar de Heer had een boodschap voor Sanherib, die hij door de profeet Jesaja liet overbrengen, en die staat opgetekend in 2 Koningen 19:20–34. Hoe zou u die boodschap samenvatten? Wat vindt u in deze verzen waardoor u geloof in de Heer en zijn plan kunt hebben?

Zie ook Helaman 12:4–23; Leer en Verbonden 101:16.

2 Koningen 21–23

De Schriften kunnen mijn hart tot de Heer wenden.

Hebt u wel eens het gevoel gehad dat u in geestelijk opzicht iets ontbrak? Misschien vond u dat u een sterkere band met God zou kunnen hebben. Hoe kwam het dat u zich weer tot Hem wendde? Denk na over deze vragen wanneer u leest hoe het koninkrijk Juda zich onder koning Manasse van de Heer afkeerde (zie 2 Koningen 21) en hoe koning Josia het ertoe bracht om zich opnieuw aan God toe te wijden (zie 2 Koningen 22–23). Wat inspireerde Josia en zijn volk? Dit verhaal kan u inspireren u hernieuwd toe te wijden aan uw voornemen ‘om de Heere te volgen […] met heel [uw] hart en met heel [uw] ziel’ (2 Koningen 23:3).

U kunt bij het lezen van deze hoofdstukken ook hoofdstuk 6 van Leringen van kerkpresidenten: Spencer W. Kimball ([2006], 67–77) bestuderen, waarin president Kimball stelt dat het verhaal van koning Josia ‘een van de fijnste verhalen in de Schriften’ is (pagina 71). Waarom zou president Kimball dat gevonden hebben? Wat ontdekt u in de woorden van president Kimball, met name zijn opmerkingen over koning Josia, waardoor u 2 Koningen 22–23 in de praktijk kunt toepassen?

Zie ook Alma 31:5; Takashi Wada, ‘Ons aan het woord van Christus vergasten’, Liahona, mei 2019, 38–40; ‘Josiah and the Book of the Law’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
gezin bestudeert Schriften

De Schriften kunnen ons hart tot de Heer wenden.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

2 Koningen 19:14–19.Wat kunnen we van Hizkia’s voorbeeld leren waar we iets aan kunnen hebben als we met lastige problemen of vragen zitten? Hoe heeft de Heer uw gebeden om hulp verhoord? Misschien kan elk gezinslid thuis iets neerzetten of ophangen dat hem of haar eraan herinnert om zich tot de Heer te wenden.

2 Koningen 22:3–7.De arbeiders in 2 Koningen 22:3–7 was het geld voor de herbouw van de tempel toevertrouwd ‘want zij handel[d]en oprecht’ (vers 7). Na het lezen van deze verzen kunt u de gezinsleden vragen welke dingen hun toevertrouwd zijn. Hoe kunnen we net zo betrouwbaar zijn als de arbeiders in deze verzen?

2 Koningen 22:8–11, 19; 23:1–3.Wat in de reactie van Josia en zijn volk op Gods woord maakt indruk op ons? Hoe reageren wij op Gods woord in de Schriften? Leden van uw gezin kunnen vertellen welke Schriftteksten of -verhalen hun een groter verlangen hebben gegeven om hun hemelse Vader en Jezus Christus te volgen.

2 Koningen 23:25.Wat valt er op in de beschrijving die in dit vers van Josia wordt gegeven? Uw gezinsleden kunnen op papieren hartjes tekenen wat ze deze week gaan doen om zich met heel hun hart tot de Heer te wenden.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Bij mijn studie van de Schriften’, Lofzangen, nr. 178.

Uw individuele studie verbeteren

Let op inspirerende woorden en zinsneden. Bij het lezen kan de Geest u op bepaalde woorden of zinsneden wijzen. Ze kunnen u inspireren en motiveren; het kan zelfs lijken dat ze speciaal voor u zijn geschreven.

Afbeelding
man brengt boekrol naar koning

Illustratie, een schrijver brengt een boekrol met Schriftuur naar koning Josia, Robert T. Barrett