Det Gamle Testamente 2022
6.-12. juni. Ruth; 1 Samuel 1-3: »Mit hjerte fryder sig over Herren«


»6.-12. juni. Ruth; 1 Samuel 1-3: ›Mit hjerte fryder sig over Herren‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»6.-12. juni. Ruths Bog; 1 Samuel 1-3«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2022

Billede
Ruth og No’omi

Whither Thou Goest [Hvor du går hen], af Sandy Freckleton Gagon

6.-12. juni

Ruth; 1 Samuel 1-3

»Mit hjerte fryder sig over Herren«

Når I studerer Ruths, No’omis, Hannas og andres liv denne uge, bør I lytte nøje til Ånden og registrere ethvert indtryk, I får. Hvad bliver I inspireret til at gøre?

Nedskriv dine indtryk

Nogle gange forestiller vi os, at vores liv bør følge en lige vej fra start til slut. Den korteste afstand mellem to punkter er trods alt en lige linje. Og alligevel er livet ofte fuld af forsinkelser og omveje, der fører os i uventede retninger. Vi opdager måske, at vores liv er helt forskelligt fra det, vi troede, det skulle være.

Ruth og Hanna forstod helt sikkert dette. Ruth var ikke israelit, men hun giftede sig med én, og da hendes mand døde, måtte hun tage en beslutning. Ville hun vende tilbage til sin familie og sit gamle, velkendte liv, eller ville hun vælge den israelske tro og et nyt hjem hos sin svigermor? (Se Ruth 1:4-18). Hannas plan for sit liv var at føde børn, og hendes manglende evne til at gøre det efterlod hende »i fortvivlelse« (se 1 Sam 1:1-10). Når I læser om Ruth og Hanna, så tænk på den tro, de må have haft for at lægge deres liv i Herrens hænder og rejse ad uventede stier. Så kan I måske tænke på jeres egen rejse. Den vil se anderledes ud end Ruths og Hannas – og alle andres. Men gennem alle prøvelser og overraskelser herfra og til jeres evige destination, kan I som Hanna lære at sige: »Mit hjerte fryder sig over Herren« (1 Sam 2:1).

I kan finde en oversigt over Ruths Bog og 1 Samuel i »Ruth« og »Samuel, profet fra Det Gamle Testamente« i Guide til skrifterne.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Ruth

Kristus kan vende tragedie til triumf.

Da Ruths mand døde, fik det tragiske konsekvenser for hende, der var endnu mere alvorlige, end for enker i dag. I den israelitiske kultur på det tidspunkt havde en kvinde uden mand eller sønner ingen ret til ejendom og praktisk talt ingen måde at tjene penge på. Mens du læser Ruths beretning, så bemærk, hvordan Herren vendte tragedien til store velsignelser. Hvad bemærker du om Ruth, der kan have hjulpet hende? Hvad var Boaz’ rolle i at udfri Ruth fra hendes desperate situation? (Se Ruth 4:4-7). Hvilke kristuslignende egenskaber ser du hos både Ruth og Boaz?

Ruth; 1 Samuel 1

Jeg kan stole på, at Gud vil vejlede og hjælpe mig uanset, hvad min situation er.

Kan du se dig selv i beretningerne om Ruth, No’omi og Hanna? Måske har du lidt et stort tab, ligesom Ruth og No’omi gjorde (se Ruth 1:1-5). Eller måske, længes du ligesom Hanna efter velsignelser, du endnu ikke har modtaget (se 1 Sam 1:1-10). Overvej hvilke budskaber du kan lære af disse trofaste kvinders eksempel. Hvordan viste Ruth og Hanna deres tro på Gud? Hvilke velsignelser modtog de? Hvordan vil du følge deres eksempel? Tænk over, hvordan du hos Herren »har søgt ly under hans vinger« (Ruth 2:12) i vanskelige tider.

Se også Reyna I. Aburto, »Gennem skyer og solskin, Herre, bliv hos mig!«, Liahona, nov. 2019, s. 57-60.

Billede
Hanna og Samuel

Jeg bad om denne dreng, af Elspeth Young

1 Samuel 2:1-10

Mit hjerte fryder sig over Herren.

Efter at Hanna havde taget den unge Samuel med til templet, fremsagde hun smukke lovord til Herren, der er nedskrevet i 1 Samuel 2:1-10. Disse ord er endnu mere bevægende, når man tænker på, at hun kort forinden var »fortvivlet … og græd højt« (1 Sam 1:10). Hvilke budskaber finder du, når du studerer disse vers, der øger dine følelser af lovprisning og taknemmelighed til Herren? Måske kan Hannas sang inspirere dig til at finde en kreativ måde, hvorpå du kan udtrykke din taknemmelighed over for Herren – en sang, et maleri, en tjenestehandling eller noget, der udtrykker dine følelser over for ham.

Naturligvis besvares alle inderlige bønner ikke ligesom Hannas. Hvad finder du i præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Taknemlig i alle forhold«, der kan hjælpe dig, når dine bønner ikke besvares på den måde, du håber på? (Liahona, maj 2014, s. 70-77).

1 Samuel 3

Jeg kan høre og adlyde Herrens stemme.

Som alle os andre måtte Samuel lære Herrens stemme at kende. Hvad lærer du af denne unge dreng om at høre og adlyde Herrens stemme, når du studerer 1 Samuel 3? Hvilke oplevelser har du haft med at høre hans stemme? Hvilke muligheder har du, ligesom Eli, for at hjælpe andre med at vide det, når Herren taler til dem? (Se 1 Sam 3:7).

Se også Johannes 14:14-21; David P. Homer, »Hør hans røst«, Liahona, maj 2019, s. 41-43.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Ruth 1:16-18; 2:5-8, 11-12.Jeres familie kan se efter eksempler på venlighed og loyalitet i disse vers. Hvordan viser vi venlighed over for vores familie og andre og loyalitet over for Jesus Kristus? Kapitlet »Ruth og No’omi« (i Historier fra Det Gamle Testamente) kan hjælpe jeres familie med at lære af Ruths eksempel.

1 Samuel 1:15.Måske kan I hælde noget ud af en beholder for at hjælpe familiens medlemmer med at visualisere, hvad Hanna mente, da hun sagde: »Jeg udøste mit hjerte for Herrens ansigt.« Hvorfor er dette en god beskrivelse af, hvordan vi bør bede? Hvordan kan vi blive bedre til at bede, både personligt og som familie?

1 Samuel 2:1-10.Hannas poetiske lovprisning af Herren får jer måske til at tænke på sange, som I bruger til at prise Herren. I kan synge nogle af dem sammen. Jeres familie kan måske også komme i tanke om andre måder at udtrykke deres følelser på for Jesus Kristus. De kan for eksempel tegne billeder, der viser, hvorfor de elsker Frelseren.

1 Samuel 3:1-11.Det kan måske være sjovt at opføre beretningen om, hvordan Herren kaldte på Samuel. Familiens medlemmer kan fortælle om tidspunkter, hvor de har følt, at Herren talte til dem, og om hvordan de handlede på hans ord.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Der er solskin i min sjæl i dag«, Salmer og sange, nr. 149.

Gør jeres personlige studium bedre

Lad Ånden vejlede jer i jeres studium. Bed om, at Helligånden vil lede jer til de ting, I har brug for at lære. Vær opmærksom på hans tilskyndelser, selvom det får jer til at læse om et emne, I ikke havde forventet, eller at studere på en anden måde.

Billede
drengen Samuel i teltet

Illustration af Samuel, der hører Herren, af Sam Lawlor